I oktober flyttar vi in i vårt nya hus från 1973. På övervåningen har vi ett relativt fräscht men gammat badrum med badkar (tätskikt, kakel, klinkers 2001). I källaren har vi ett gammat duschrum med våtrumsmatta på golv och väggar (1991). Samtliga brunnar är från före 1990.

På lång sikt (5 år ungefär) kommer vi totalrenovera badrummet uppe, men vi behöver en duschlösning fram tills dess (och vill inte duscha i badkar).

Problemet är att våtrumsmattan har börjat släppa och bubbla runt brunnen i källaren och det är förhöjda fuktvärden enligt besiktningsmannen.

Så till min fråga: Om vi har en budget på 15-20,000, hur löser vi bäst en duschlösning som håller i 5-6 år?

Min första tanke var duschkabin, men min sambo har fått för sig att byta ut våtrumsmattan i källaren är både lättare och billigare. Till saken hör att vi har NOLL erfarenhet och kunskap kring sånna här saker.

Tack på förhand!
 
  • Äldre badrum med badkar, vägg- och golvklinkers, bidé, handfat, spegel, vägglampa, grön växt, handduksställ samt fönster med spetsgardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschrum i källaren med våtrumsmatta, handfat, spegel, duschslang, vit duschdraperi och förvaringsskåp. Trätak och beige väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en fuktmätare över en gammal golvbrunn i ett duschrum med våtrumsmatta som börjat bubbla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Har ni några problem någonstans map badrum?

Kan vara helt uttjänta eller funka i 20 år till.

Duschkabin är ju lösningen annars. Att bara byta matta i källaren kommer se B ut med gamla möbler och blandare och grejer.

Ytterst tveksam inför till det för mindre än 20 dessutom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har ni några problem någonstans map badrum?

Kan vara helt uttjänta eller funka i 20 år till.

Duschkabin är ju lösningen annars. Att bara byta matta i källaren kommer se B ut med gamla möbler och blandare och grejer.

Ytterst tveksam inför till det för mindre än 20 dessutom.
Ja det var lite det besiktningsmannen sa också. Vi vet ju inte hur länge det har sett ut som det gör. Kanske har varit oförändrat i 10 år eller uppkommit senaste året (det är ett dödsbo).

Det estetiska är skitsamma. Det kommer se fult ut hur vi än gör tills vi tar tag i badrummet uppe haha. Vi behöver bara kunna duscha utan att riskera större, akuta skador.
 
D
Jaha ni vill ha kvar badkar uppe men inte duscha där?

Gör det enkelt, hitta en beggad duschkabin för små pengar, koppla in skiten själva (sök här så kommer ni få tips på hur), jävlas det så ring rörkrökare.

Sen gör ni badrummet uppe när vilja och ekonomi finns.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jaha ni vill ha kvar badkar uppe men inte duscha där?

Gör det enkelt, hitta en beggad duschkabin för små pengar, koppla in skiten själva (sök här så kommer ni få tips) på hur.

Sen gör ni badrummet uppe när vilja och ekonomi finns.
Nja inte nödvändigtvis. Vi skulle gärna bli av med badkaret (om det nu går utan att ta bort handfatet först). Men måtten är lite trånga mellan vägg där blandaren sitter och handfatet (67 cm). Finns mer plats att jobba med i källaren.

Tack för tips! 🙏🙏
 
hfkatten hfkatten skrev:
I oktober flyttar vi in i vårt nya hus från 1973. På övervåningen har vi ett relativt fräscht men gammat badrum med badkar (tätskikt, kakel, klinkers 2001). I källaren har vi ett gammat duschrum med våtrumsmatta på golv och väggar (1991). Samtliga brunnar är från före 1990.

På lång sikt (5 år ungefär) kommer vi totalrenovera badrummet uppe, men vi behöver en duschlösning fram tills dess (och vill inte duscha i badkar).

Problemet är att våtrumsmattan har börjat släppa och bubbla runt brunnen i källaren och det är förhöjda fuktvärden enligt besiktningsmannen.

Så till min fråga: Om vi har en budget på 15-20,000, hur löser vi bäst en duschlösning som håller i 5-6 år?

Min första tanke var duschkabin, men min sambo har fått för sig att byta ut våtrumsmattan i källaren är både lättare och billigare. Till saken hör att vi har NOLL erfarenhet och kunskap kring sånna här saker.

Tack på förhand!
trädgårdslang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.