Hur (bra) funkar det att ha SL kortet (dotterns skolbiljett) på mobilen samtidigt som man har kreditkortet på samma mobil?

Man vill ju inte att SL av misstag ska debitera biljetten genom att dra pengar på kortet...

Om jag förstår rätt är det samma "fönster" man visar QR kod i SL appen som man plippar mobilen/kreditkortet.

Kan det vara så smart att SL appen deaktiverar RFID blippen medan man har QR koden uppe?

Eller finns risk för feldebitering?

I detta fall iPhone.

Osäker om kortet ligger som apple pay eller google pay, hon har själv micklat igång det men hade från början android. När hon bytte telefon (från en iPhone till en annan) så bara magiskt funkade det och ingen kom ihåg hur det lades in första gången.

(Jag har själv inte månadskort på SL utan betalar resorna "kontant" genom att blippa kortet (läs mobilen), har aldrig använt SL appen för att köpa biljett, skulle kunna testa men känns onödigt att okynnesåka bara för att testa detta). ;)
 
J
J JohanLun skrev:
Hur (bra) funkar det att ha SL kortet (dotterns skolbiljett) på mobilen samtidigt som man har kreditkortet på samma mobil?

Man vill ju inte att SL av misstag ska debitera biljetten genom att dra pengar på kortet...

Om jag förstår rätt är det samma "fönster" man visar QR kod i SL appen som man plippar mobilen/kreditkortet.

Kan det vara så smart att SL appen deaktiverar RFID blippen medan man har QR koden uppe?

Eller finns risk för feldebitering?

I detta fall iPhone.

Osäker om kortet ligger som apple pay eller google pay, hon har själv micklat igång det men hade från början android. När hon bytte telefon (från en iPhone till en annan) så bara magiskt funkade det och ingen kom ihåg hur det lades in första gången.

(Jag har själv inte månadskort på SL utan betalar resorna "kontant" genom att blippa kortet (läs mobilen), har aldrig använt SL appen för att köpa biljett, skulle kunna testa men känns onödigt att okynnesåka bara för att testa detta). ;)
Har själv bara ett kort i Google pay, men flera i Samsung pay. Tror det är likadant i Google pay och Apple pay att du anger ett standardkort för kollektivtrafik. Sedan får du åtminstone i Android välja vilken standardapp du vill använda. I iOS gissar jag du inte behöver/kan detta.
Inställningsmeny för att lägga till kollektivtrafikkort på en telefon, med alternativ för olika bankkort och val av standardkort aktiverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningar för kontaktlösa betalningar i Android med alternativ för att välja Google Pay eller Samsung Pay som standardbetalningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, men eftersom dottern har skolbiljett är det just detta hon INTE vill, att SL ska betalas med kreditkort.

Och, man behöver inte ange detta tror jag, jag har blippat mobilen och sesam spärren öppnar sig.

Men. Nu testade jag på min jobb telefon, där verkar man behöva ta fram kortet på skärmen för att Apple pay ska vara aktiverad. Har bara mitt jobb kreditkort som jag bara använder på resor på iphone. Ska testa lägga in flera kort och se om man måste ha aktiverat funktionen för att betala.

På min privata Samsung räcker det att pluppa telefon bara den är olåst. Tyvärr tror jag att jag både har Google pay och Samsung pay. På min klocka (Galaxy) går det nästan aldrig att betala.

Måste helt klart läsa på om detta. När jag tänker efter vill jag nog gärna ha att man aktivt vill betala för det ska gå igenom. På alla devices.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
V
J JohanLun skrev:
Ah, men eftersom dottern har skolbiljett är det just detta hon INTE vill, att SL ska betalas med kreditkort.

Och, man behöver inte ange detta tror jag, jag har blippat mobilen och sesam spärren öppnar sig.

Men. Nu testade jag på min jobb telefon, där verkar man behöva ta fram kortet på skärmen för att Apple pay ska vara aktiverad. Har bara mitt jobb kreditkort som jag bara använder på resor på iphone. Ska testa lägga in flera kort och se om man måste ha aktiverat funktionen för att betala.

På min privata Samsung räcker det att pluppa telefon bara den är olåst. Tyvärr tror jag att jag både har Google pay och Samsung pay. På min klocka (Galaxy) går det nästan aldrig att betala.

Måste helt klart läsa på om detta. När jag tänker efter vill jag nog gärna ha att man aktivt vill betala för det ska gå igenom. På alla devices.
Biljetten ligger ju i SL appen. Bara ta fram och scanna QR-koden i spärren. Påverkar inta Apple Pay på något sätt.
 
V vf98al38 skrev:
Biljetten ligger ju i SL appen. Bara ta fram och scanna QR-koden i spärren. Påverkar inta Apple Pay på något sätt.
När jag googlar ser jag att endel drabbas av att rfid är snabbare än we eller båda dras, så det debiteras på kortet. Dock verkar det främst vara på Android...
 
J JohanLun skrev:
När jag googlar ser jag att endel drabbas av att rfid är snabbare än we eller båda dras, så det debiteras på kortet. Dock verkar det främst vara på Android...
Är det samma läsare (plats) för bild (qrkod) och trådlöst (rfid) ?
Helt sjukt i så fall...
 
V
J JohanLun skrev:
När jag googlar ser jag att endel drabbas av att rfid är snabbare än we eller båda dras, så det debiteras på kortet. Dock verkar det främst vara på Android...
Har du biljetten i appen eller på kort? Lite otydligt. De som drabbas av dubbla dragningar har ju haft sitt SL kort och bankkort för nära läsaren och då har läsaren inte kunnat avgöra vilket som är rätt kort. SL skriver att man ska ta ut kortet när man blippar för att inte riskera dubbel debitering.
 
V
J Jocke Best skrev:
Har själv bara ett kort i Google pay, men flera i Samsung pay. Tror det är likadant i Google pay och Apple pay att du anger ett standardkort för kollektivtrafik. Sedan får du åtminstone i Android välja vilken standardapp du vill använda. I iOS gissar jag du inte behöver/kan detta.
[bild]
[bild]
SL har inte stöd för den här funktionen.
 
Jag (min dotter) har inte (ännu) en biljett i SL appen som QR kod.

Både jag och min dotter har "blipp" på kort i mobilen. Jag har både iPhone och Android (samsung) och använder android privat och för köp, varför jag inte har koll på exakt hur iPhone / Apple Pay hanterar kortet. Min dotter har bara iPhone och jag antar Apple Pay.

Jag är orolig att OM vi börjar köra med QR i SL appen så kommer hon drabbas av dubbeldragningar.

Min samsung telefon räcker det att telefonen är olåst eller iallafall nyligen upplåst för att en betalning ska gå igenom. Många gånger måste jag dock låsa upp igen om jag drar telefonen, men långt ifrån alltid. Så på min telefon skulle det helt klart kunna hända att det blir en dubbeldebitering.

Därav undrar jag om iPhone / Apple Pay BARA är aktiv när man själv aktivt tagit fram så det visas ett kreditkort på skärmen, eller om man kan ställa in så att det funkar så (vilket ju känns bäst, så man inte "råkar" dra kortet eller bli skimmad på tex tunnelbanan).

Om RFID inte är aktiv när inte "kortet" visas på skärmen så ska man ju klanta till det rejält för att lyckas bli dubbeldebiterad.

Min nästa oro är att ungdomar kör mobilerna till 0%. Själv slutar jag använda mobilen annat än till superkritiska saker (som att betala resan hem) om jag går under 15-20%. Blir man fast i en kontroll och har en urladdad mobil men ett aktivt månadskort så räknar jag med att man kan uppge personnummer och / eller få ladda mobilen (iallafall om man är tonåring) och inte får böter. Men risken finns ju att mobilen är tom när man ska ta sista tåget / bussen hem...
 
V
Apple Pay är bara aktivt när du aktiverat det direkt i appen eller med två snabba klick på sidoknappen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
V vf98al38 skrev:
Apple Pay är bara aktivt när du aktiverat det direkt i appen eller med två snabba klick på sidoknappen.
Jag TROR Samsung Pay funkar på liknande sätt, man drar nerifrån och upp, om man inte har kortet framme så tror jag inte det funkar. Jag har ett kort som default på Samsung pay och det dras det aldrig från. Men från kortet jag har på Google Pay dras det alltid, utan att jag behöver "ta fram kortet" (aktivera appen). Däremot måste telefonen vara upplåst, jag tror rätt nyligen, typ 10 sek före blippen. Jag tror jag själv ska deaktivera google pay eller se om det finns nån setting så man måste aktivt aktivera.

Men bra. för dottern så kommer det ju då att funka om hon bara gör rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.