Har lagt ut mur/armerings matta och ovan på denna en T2 blå elvärme slinga och lagt denna med 100mm mellanrum ( 100w/m2).
Nu läste jag på elbutik.se att "OBS, överskrid inte 80w/m2 på träbjälklag".
Någon som vet om det har någon betydelse?
 
Vad står det i installationsanvisningen?

Om det verkligen är en föreskrift från tillverkaren så bör du nog följa den, Ev. kan det vara risk för brand. Men det skulle också kunna vara lite mindre dramatiskt att högre effekt kanske skapar för stora temperaturörelser i träbjälklaget, med sprickor som följd. Inte heller så kul i så fall.
 
Har aldrig provat att förlägga på annat sätt än rekomenderat, kanske blir lite för varmt. Hade du lagt 120 mm cc skulle det blivit 80w/m2. Tänk på att du måste ha 50 mm från bjälkarna (när det läggs parallellt med bjälkarna) och korsar du en bjälke måste du ha speciella montagebleck (du hade ju iof lagt armeringsmatta). Sedan finns det någon rek. om att avståndet mellan kabelns ovansida och golvets undersida är minst 30 mm (bättre med betong :)). Men det är nog bra att läsa på tillverkarens hemsida vad dom rekomenderar som hemapularen skrev.
 
Enligt Tyco själva så är det max 125 W/m2 som gäller om man förlägger kabeln direkt mot bränbart underlag (och lägger man den i bjälklaget så är det 80 W/m2).
 
Det är inte kritiskt, tex. Devis golvvärmemattor med 100 W/m² är godkända för förläggning på alla underlag och Nexans golvvärmematta Millimat ger 130 W/m² och är godkänd för alla förläggningssätt. Dock ska man använda den föreskriva termostaten med golvgivare och inbyggd temperaturbegränsare
 
Läser nu i instruktionen och det står precis som jon h skriver 125W/m2 och om man skulle gå över detta skall man använda putsnät plus ett annat förläggningssätt.
Så jag tolkar detta så är det då ok så som jag gjort med nät och 100W/m2?
 
Ja, jag tror inte någon kan lyckas tolka det på något annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.