Hej! Vi har hittat en villa som är ute till försäljning för runt 2 miljoner kronor i närheten av Gävle. Huset och tomten (2600kvm ex fastigheten) är väldigt eftersatt. Bland annat så visar Anticimex besiktning att dräneringen måste fixas, värmesystemet skulle behöva bytas då de är är kombipanna med direktverkande el. Vissa väggar har även fuktskador som måste åtgärdas. Hela källaren ligger över kritiskt nivå för mikriobell tillväxt. Ingen radonmätning är gjord så det måste och göras, elen skulle behövas dras om. Hur tycker ni man ska tänka? Vi ser potentialen i huset, tomten är ett stooooort plus. Det som skrämmer oss är summorna det handlar om att åtgärda allt. Ska man lägga skambud om de inte finns fler intressanta? Tips mottages gärna!
 
Claes Sörmland
Ingen annan än ni kan veta om svaret på detta.

Vill ni tjäna pengar på husaffärer så är detta nog inte objektet eller platsen.
 
  • Gilla
perror och 12 till
  • Laddar…
Lägg ett bud på vad ni tycker det är värt. Får ni det så får ni det om inte är det bara att leta vidare.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Räkna baklänges vad ni tycker ett "färdigt" hus med den tomten är värt efter alla åtgärder. Sen tar ni in priser för resp. åtgärd och drar av detta från "slutpriset för färdigt hus". Där har ni summan ni är bekväma med att lägga :)
 
  • Gilla
spikplanka och 15 till
  • Laddar…
O
Q Qwerty90 skrev:
Hej! Vi har hittat en villa som är ute till försäljning för runt 2 miljoner kronor i närheten av Gävle. Huset och tomten (2600kvm ex fastigheten) är väldigt eftersatt. Bland annat så visar Anticimex besiktning att dräneringen måste fixas, värmesystemet skulle behöva bytas då de är är kombipanna med direktverkande el. Vissa väggar har även fuktskador som måste åtgärdas. Hela källaren ligger över kritiskt nivå för mikriobell tillväxt. Ingen radonmätning är gjord så det måste och göras, elen skulle behövas dras om. Hur tycker ni man ska tänka? Vi ser potentialen i huset, tomten är ett stooooort plus. Det som skrämmer oss är summorna det handlar om att åtgärda allt. Ska man lägga skambud om de inte finns fler intressanta? Tips mottages gärna!
Ni kommer aldrig hitta ett hus äldre än 3 dagar som Anticimex inte har anmärkningar på.

Gör en budget på vad det kan tänkas kosta att åtgärda det som faktiskt behöver åtgärdas och se om det ryms i er budget.
 
  • Gilla
djanlov och 22 till
  • Laddar…
Köpte min kåk för 4 år sen med ungefär samma förutsättningar.

Tak behövde läggas om, elen behövde deras om, ny LVVP behövde sättas in, öppna spisen behövde fixas, besiktningen rekommenderade byta till FTX från självdrag samt att innom 5år dränera om då den tekniska livslängden är uppnådd på dräneringen

Husen i området låg då på ca 2.5-2.7M , fick loss huset för 2.2
Så det blev en 500' till nästan direkta renoveringskostnader men det visste jag ju om innan jag köpte kåken.
(utan dränering då jag anser att det inte behövs just nu)

Så i erat fall (om ni köper kåken):
* Om värmesystemet inte trasigt kör på det så länge (dock om ni har pengar kan ni få statligt bidrag för att byta till en LVVP/berg/jordvärme. och sen ROT för arbetet (om ROT pengar finns kvar det år ni byter)) (skulle tro nånstans kring 100-175k rena pengar ut efter bidragberoende på vad ni väljer)
* Skulle ta kostnaden för att dränera om direkt. (skulle gissa på 100-125 om ni inte gör arbetet själva då blir det mycket billigare)
* Fixa alla fuktskador och åtgärda anledningarna till de uppkommit (om det är annat än fuktig källare) (kan ej ens gissa kostnad)
* Byta el så man vet att den är schyst ( gissar på ca 100 för det med)
Så gör ni de stora bitarna direkt har ni en extra kostnad på ca 300-400tusen som ni behöver ta med i beräkningen.

Väljer ni att inte byta kombipannan så stoppa in en (och ev en till till källaren) luft/luft värmepump. Behöver inte vara dyraste modellen men ska klara Svensk vinter.
Då sänker ni uppvärmingskostnaden rätt bra och kan om det krisar och elen försvinner (och har batteri backup till cirkulationspumpar) fortfarande hålla huset varmt iom ved/pellets eldning i kombipannan
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska fundera så här.

Jag tänker bo i huset x antal år.
För y antal 100.000 behöver jag renovera.

När jag ska sälja huset hur sannolikt är det att dåsat få tillbaka pengarna samt med hänsyn till inflation. Prisökning.

Vad kostar motsvarande hus färdigrenoverat idag.

När jag bott i huset x antal år - är glädjen till tomten och familjen positiv till det liv vi fått med ett härligt hus.

Köp då huset och renovera - men du behöver ha buffert eftersom det alltid är dyrare att renovera än du tänkt dig.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
D
Vilka är "vi"?

Kan du fixa själv? Har du tid att fixa själv?

Hantverkare är inte gratis, att ta in folk för allt tenderar att få plånboken att bli helt platt.
 
Om känslan inte är "yes vilket fynd, det här fixar vi och sen har vi vårt drömhus" så kanske det inte är rätt för er :)
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
Punkterna som du tar upp är lite svårtolkade.

Dränering: Den kan vara helt slut, eller bara lite gammal (typ > 10 år så anmärker AC).

Elen behöver bytas ut: Varför? finns det faktiska fel/problem. Eller är den bara lite gammal? Är den från före ca 1955, så kan den behöva bytas bara baserat på ålder (men i så fall borde den ha bytts ut typ 1975). Är den nyare än så, så finns ingen anledning att byta bara pga ålder.

Väggar med fuktskador, skall du absolut ta på stort allvar. Var kommer fukten ifrån.

Om källaren ligger över kritik nivå fuktmässigt, och OM den är inredd boyta, så skulle jag skippa huset direkt. Äldre källare med boyta ger väldigt ofta problem, som är svårt att få helt bra.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Punkterna som du tar upp är lite svårtolkade.

Dränering: Den kan vara helt slut, eller bara lite gammal (typ > 10 år så anmärker AC).

Elen behöver bytas ut: Varför? finns det faktiska fel/problem. Eller är den bara lite gammal? Är den från före ca 1955, så kan den behöva bytas bara baserat på ålder (men i så fall borde den ha bytts ut typ 1975). Är den nyare än så, så finns ingen anledning att byta bara pga ålder.

Väggar med fuktskador, skall du absolut ta på stort allvar. Var kommer fukten ifrån.

Om källaren ligger över kritik nivå fuktmässigt, och OM den är inredd boyta, så skulle jag skippa huset direkt. Äldre källare med boyta ger väldigt ofta problem, som är svårt att få helt bra.
Nu är jag inte TS men tänkte som så att om källarens fukt ligger över kritisk nivå kan det ju bero på dräneringen och därmed borde omdränering hjälpa till att fixa den biten.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
[bild]Punkterna som du tar upp är lite svårtolkade.

Dränering: Den kan vara helt slut, eller bara lite gammal (typ > 10 år så anmärker AC).

Elen behöver bytas ut: Varför? finns det faktiska fel/problem. Eller är den bara lite gammal? Är den från före ca 1955, så kan den behöva bytas bara baserat på ålder (men i så fall borde den ha bytts ut typ 1975). Är den nyare än så, så finns ingen anledning att byta bara pga ålder.

Väggar med fuktskador, skall du absolut ta på stort allvar. Var kommer fukten ifrån.

Om källaren ligger över kritik nivå fuktmässigt, och OM den är inredd boyta, så skulle jag skippa huset direkt. Äldre källare med boyta ger väldigt ofta problem, som är svårt att få helt bra.
Det är väl främst dessa anmärkningar ifrån Anticimex som vi känner är viktiga att åtgärda. Så angående källaren så antar jag att du får bukt med fukten i källaren efter omdränering, sen lär det nog torkas ut ordentligt och saneras? Ett riktpris på det hade varit intressant.
 
  • Anmärkning från Anticimex om fuktfläckar på vägg i entréplan/matplats, med möjlig orsak av otillräckligt väderskydd på skorstenen enligt uppdragsgivare.
  • Inspektionsrapport från Anticimex som visar anmärkningar om ojämna golv och fuktfläckar på innertak, murstock, och väggar i husets allrum och sidovind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en text från Anticimex som beskriver att putsen och färgen har släppt från källarens väggar, vilket kan indikera bristande fuktskydd som behöver åtgärdas.
  • Skärmbild av text från Anticimex med rekommendationer för att åtgärda fuktproblem i en källargrundmur, inklusive sanering, uttorkning och eventuell målning.
  • Text från Anticimex angående fuktproblem och rekommendationer för åtgärder i källaren, inklusive kontroll, rengöring och reparation av väggkonstruktioner.
  • Meddelande om otätheter vid genomföring för expansionskärl från Anticimex, med symbol av en varningstriangel.
uppenbart är besiktningsprotokollet överdrivet men Gävle....
lägg ett bud
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Anticimex besiktning handlar mer om att hitta saker som försäkringen inte ska täcka, än att faktiskt informera en köpare om skicket på huset...
 
  • Gilla
  • Haha
polaris78 och 13 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
uppenbart är besiktningsprotokollet överdrivet men Gävle....
lägg ett bud
Vad menar du exakt?😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.