Gazshi Gazshi skrev:
Men en simpel fråga, innertaket. Går det att ordna, byta ut det utan bygglov? Liksom man brukar göra i brf tex när man lägger spotlights i badrummet. Då lägger man nytt tak?
Det är samma svar du fått ovan. Man behöver mer information. Är byggnaden kulturmärkt?
Det är stor skillnad på att köpa en BRF och ett över hundra år gammalt hus.

Om frågan är om du på befintligt innertak får lägga gips med spotlights så är svaret med största sannolikhet ja men det är ju motsatsen till det du frågade om för då sänker du taket.🤔
 
Jag ville enbart exemplifiera, men min fråga gäller fortfarande ser hörs innertak om det finns utrymme men jag fick utförligt svar av en annan på tråden.
 
Du vinner ingen höjd på att ta bort innertaket. Under det sitter takstolarna. Du måste lyfta hela taket om du ska få mer takhöjd.
 
  • Gilla
Gazshi
  • Laddar…
Gazshi Gazshi skrev:
Jag kommer snart att dela länken, men jag har en följdfråga: Är det tillåtet att höja taket invändigt utan bygglov? Jag planerar att bara riva taket inuti och inte på utsidan, och jag tänker behålla takstolen.

En annan fråga, anlitar man en konstruktör? Hur mycket kostar det eller kan en besiktningsman vara behjälplig för att fråga vilka väggar som är bärande osv?
Tack för länken via PM - kunde inte svara på ditt PM (det var blockat) så tar det i tråden
Det är ju bara mäklarbilder så lite svårt att se hur konstruktionern är gjord, men det ser definitivt ut som att man bör riva tak och takkonstruktion samt sedan söka bygglov (troligen är huset reg som 1,5 plans hus just nu) och bygga upp ett nytta tak med erfoderliga takstolar. Vill man då ha en kupa fortsättningsvis så bygger man om den som man vill ha den.

Kostnaden totalt är troligen i miljonklassen; En konstruktör är bara en delmängd av den kostnaden, men hamnar troligen i tiotusenkronorsklassen iaf då denne troligen iaf behöver några hembesök och mäta upp saker osv

Att bara höja innertaket...well kanske man kan få ett par cm, men troligen på bekostnad av isolering samt eventuellt med bjälkar som sticker ned och då är synliga. Det ser på bilderna också ut som det är ganska låg takhöjd även i undervåningen, så troligen är det pga att det är ett gammalt hus, och då är ju det en av sakerna man får leva med om man inte gör omfattande ombyggnationer.
 
  • Gilla
Gazshi och 1 till
  • Laddar…
Går det att uppskatta hur många cm man kan få i höjd på ov ungefär? Jag förstår att det en svår fråga men uppskattningsvis genom bara att se på bilderna.

Vad är normal takhöjd i hus? Branschstandard?
 
U
Nu har jag ett äldre hus, men vi hade 190cm i takhöjd. Rev bort innertaket och byggde bort kallvinden. Ståhöjden är ju inte bättre eftersom hanbalken är kvar, vunnit kanske 3cm som va brädornas tjocklek. Däremot är rymden och känslan i rummen mycket bättre.

Har 250mm isolering i snedtak (350mm vertikalt) och 500mm i nocken. Diffusionsöppen takpapp, ångbroms och cellulosaisolering, så har ingen luftspalt.
Renovering av äldre hus med borttaget innertak, synliga reglar, byggmaterial och verktyg som förvaras på hyllor och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av vind där takbjälkar och isolering syns, samt en arbetsbänk med verktyg, träplankor och diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Gazshi Gazshi skrev:
Går det att uppskatta hur många cm man kan få i höjd på ov ungefär? Jag förstår att det en svår fråga men uppskattningsvis genom bara att se på bilderna.

Vad är normal takhöjd i hus? Branschstandard?
Helt omöjligt att säga utifrån mäklarbilderna skulle jag säga. 2cm, 5cm 10 cm ? Eller som inlägget ovan med mycket mer takhöjd, men balkarna kvar

Standard i nya hus är ju 250 cm. I äldre hus kan nog allt från 200 - 240 cm anses vara "ok"
Men utifrån bilderna ser man ju att innertaket går precis över fönstren, om dom är placerade någorlunda normalt så är det kanske 180-190 cm takhöjd där nu ?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu har jag ett äldre hus, men vi hade 190cm i takhöjd. Rev bort innertaket och byggde bort kallvinden. Ståhöjden är ju inte bättre eftersom hanbalken är kvar, vunnit kanske 3cm som va brädornas tjocklek. Däremot är rymden och känslan i rummen mycket bättre.

Har 250mm isolering i snedtak (350mm vertikalt) och 500mm i nocken. Diffusionsöppen takpapp, ångbroms och cellulosaisolering, så har ingen luftspalt.
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu har jag ett äldre hus, men vi hade 190cm i takhöjd. Rev bort innertaket och byggde bort kallvinden. Ståhöjden är ju inte bättre eftersom hanbalken är kvar, vunnit kanske 3cm som va brädornas tjocklek. Däremot är rymden och känslan i rummen mycket bättre.

Har 250mm isolering i snedtak (350mm vertikalt) och 500mm i nocken. Diffusionsöppen takpapp, ångbroms och cellulosaisolering, så har ingen luftspalt.
[bild][bild]
Tack så mycket för er input. Jag uppskattar det verkligen.

Vad avgör om man behöver en luftspalt i takvinden? Finns det risk för mögel om man inte har luftspalt? Har husets värmesystem någon betydelse, i det här fallet en luft/luftvärmepump?

Är det möjligt att utföra ett inre tak som på de bifogade bilderna ovan, med diffusionsöppen takpapp, ångbroms och cellulosaisolering, utan luftspalt? Det ser mycket lovande ut.
 
Om det går att göra som på bilderna ovan beror mkt på konstruktionen av huset.
Utan luftspalt: det är inte rekommenderat.
Vissa hus kan ha det så, och kan tom ha klarat sig, men generellt vill man ha en luftspalt för att unvika problem med mögel osv - kanske tom mer om man har en diffusionsöppen lösning.

Här är en rekommenderad konstruktion
https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/
 
Gazshi Gazshi skrev:
Går det att uppskatta hur många cm man kan få i höjd på ov ungefär? Jag förstår att det en svår fråga men uppskattningsvis genom bara att se på bilderna.

Vad är normal takhöjd i hus? Branschstandard?
Kan du posta bilderna? Det är svårt att svara annars.
 
Fördelen är väl att övervåningen för taxeringsvärdet räknas som biyta (ingår inte i boytan) där takhöjden underskrider 190 cm. Det låter som ett taklyft är lösningen om man inte vill böja på nacken. Men om huset har kulturvärde är det synd att göra ingreppet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U
Vi har haft 3 utlåtanden om att det funkar fint utan luftspalt. Två timmermän och isoleringsföretaget.
Gäller bara att välja rätt material.

Vi hade delar av vinden där gamla isoleringen saknade luftspalt, där spånet legat emot. Dessa delar såg fina ut och andra delar där det var öppet mot takfot och med mögelstoper i nock, där det var påväxt.
I och med att det kommit mer diffusionsöppna material så kan man ju anamma det och inte bara göra som man ”alltid” gjort.

Utan spalt
Gammalt vindsutrymme med snedtak och synliga takbjälkar, där träpanelen visar tecken på fukt och mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med spalt
Taket på vinden med flera starka träbalkar och synliga gamla isoleringsrester. Ingen luftspalt syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.