Jag har en kortsamling som har ett visst värde. Exakt är oklart men jag har ett hum. Sabbat av översvämning. Jag kan bara hämta uppskattning från internet(usa), men som sagt mycket är oklart. F-bolaget ICA ber mig anlita en värderingskonsult listar hos Handelskammaren. Den jag hitintills kom i kontakt med kunde ta sig an jobbet(inte hennes område), och kanske inte någon annan heller eftersom det är så pass speciellt.

1) Vad händer om Handelskammarens många konsulter inte kan värdera korten?
2) Är det praxis att kunden ska redovisa värdet genom värderingsman i detta fall?

...jag ska ha mer kontakt med F-bolaget så saker reder väl förhoppningsvis ut sig. Men mina gamla LP-skivor, ett gäng, och frimärken, får jag nog kasta. Vill inte lägga en konsult på detta - det äter nog upp ev. återbetalning för varorna. Surt tycker jag!
 
Naturligtvis kan de begära en värdering. I dylika fall gäller det ju som vanligt att man har full koll själv och har man saker som har ett värde så är det ju bra att ha lite på fötterna ifall det sker nåt.
Jag antar att ni kanske i detta skedet är ganska långt ifrån varann när det gäller värde och ev ersättning?
 
Jag kan ha fel, men jag tror att du har rätt till ersättning för värderingskostnaden.
Om inte handelskammaren kan få fram en värderingsman, så borde de kunna hänvisa till någon, ex. utomlands.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Naturligtvis kan de begära en värdering. I dylika fall gäller det ju som vanligt att man har full koll själv och har man saker som har ett värde så är det ju bra att ha lite på fötterna ifall det sker nåt.
Jag antar att ni kanske i detta skedet är ganska långt ifrån varann när det gäller värde och ev ersättning?
När det gäller en samling av så speciella saker, så krävs det att hitta någon person som kan just detta på sina 5 fingrar. Jag är inte den personen, o tvekar på att F-bolagets anställda vet. Även hitta rätt kunskap hos en värderingsperson lär vara en utmaning. Jag kan bara göra en grov uppskattning. Fbolaget har inte presenterat något motbud eller liknande.
 
Kontakta Bukowski för tips om någon med soecialkunskap. Gå annars vidare till Bruun Rasmussen i Danmark.
 
Dracula Dracula skrev:
När det gäller en samling av så speciella saker, så krävs det att hitta någon person som kan just detta på sina 5 fingrar. Jag är inte den personen, o tvekar på att F-bolagets anställda vet. Även hitta rätt kunskap hos en värderingsperson lär vara en utmaning. Jag kan bara göra en grov uppskattning. Fbolaget har inte presenterat något motbud eller liknande.
jag menade mest att som i de flesta skadeärenden så är det bra om man har saker som är lite värdefulla "värderade" i god tid. Att man löpande håller värdet på sakerna kurant alltså. Händer det nåt så kanske det inte ens finns nåt att värdera.........
 
måste f-bolag följa värderingen undrar jag...
 
A AktorEns skrev:
måste f-bolag följa värderingen undrar jag...
Dom gånger jag tagit in värderingsman pga inte varit överens med försäkringsbolag har dealen varit att om värderingen blir högre betalar dom det beloppet och tar kostnaden för värdering, blir beloppet lägre betalar dom det och jag tar kostnaden för värdering.
 
J jonko skrev:
Dom gånger jag tagit in värderingsman pga inte varit överens med försäkringsbolag har dealen varit att om värderingen blir högre betalar dom det beloppet och tar kostnaden för värdering, blir beloppet lägre betalar dom det och jag tar kostnaden för värdering.
Vad har det gällt , sakskada eller egendom
 
A AktorEns skrev:
Vad har det gällt , sakskada eller egendom
Det har handlat om lösöre och fordon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.