Fairlane Fairlane skrev:
Nu läste jag artikeln. Den handlar alltså om att Google slutit avtal med olika företag för att få konkurrensfördelar. En dom som förmodligen kommer överklagas, så var vi hamnar i slutändan vet vi inte.
Monopol kallas det, samma som pyttemjuk blev fällda för.
 
M maxmsm skrev:
För större enstaka överföringar står det, varför anser sveddbank att de har denna rätten att inskränka kundens rätt att hantera sina egne pengar??
I detta fallet så är kunden myndig och arbetar ihop sina egna pengar och ska då fan inte utsättas för detta skitet!!
Vi har frågat vår lokala sparbank hur det ska fungera när vi ska göra större överföringar till utlandet för husbygge, vi får se vad de svarar om de svarar.
Jag citerar mej själv, svaret från vår lokala sparbank som hävdar att de har så bra service.

"För att kunna föra över pengar till Xxxxland behöver du ha tjänsten Internationella betalningar.
För att vi ska kunna lägga upp denna tjänsten till dig behöver komma in till oss och ha med dig ett underlag som visar att det är du som är ägare till ditt konto i Xxxxland, kontoutdrag samt syftet med överföringarna till Xxxxland"

Detta har aldrig behövts tidigare, jag förde över runt 400 000:- SEK vintern -22-23 utan problem, jäkla tur att Wise finns....
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
4774 4774 skrev:
Du med 😀. Inte rädd för kineser heller, så jag har oxå One+.
Lite som det här med Huawei.

Har fortfarande deras 4G och en 3G modem som jag ibland använder på ställen där jag inte har fiber. Dessa har riktigt bra mottagning, man får bra täckning även fast mobilen skulle krångla med samma operatör och mottagningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
4774
kisumisu kisumisu skrev:
Lite som det här med Huawei.

Har fortfarande deras 4G och en 3G modem som jag ibland använder på ställen där jag inte har fiber. Dessa har riktigt bra mottagning, man får bra täckning även fast mobilen skulle krångla med samma operatör och mottagningen.
Vi kommer nog med största sannolikhet aldrig få fiber tyvärr och då bor vi ändå i Stockholms län men hit har det bara kommit en enda firma och de tog handpenning av de som bokade upp sig men det hände ingenting på 1 år så samtliga krävde pengarna tillbaka. Sedan kom samma firma med nytt namn och bad om ursäkt men att "de hade skärpt sig" och ville att vi skulle lita på dem denna omgång. Kan säga att ingen släppte dem ens över tröskeln än mindre tecknade något avtal. Men jag håller med om täckningen. Min säger till att koppla ner från 5g som en batterispararfunktion. Undra om det beror på att kineserna uteslöts när 5g skapades 😉. Obs! Skämt det sista
Jag har lite svårt att se varför Kina skulle vara så farligt för resten av världen.. Kan inte påstå att jag känner mig hotad . Den som vill köra avlyssning kommer alltid kunna det ändå så varför bry sig om det.
 
Unikt namn
4774 4774 skrev:
Jag har lite svårt att se varför Kina skulle vara så farligt för resten av världen.. Kan inte påstå att jag känner mig hotad . Den som vill köra avlyssning kommer alltid kunna det ändå så varför bry sig om det
Jag tänker att "man" är rädd för det utbredda industrispionaget som Kinas stat delar med kinesiska företag. Samt det spioneri som används i militärt syfte.

Väst spenderar resurser på R&D och Kina masstillverkar billigt.

I ett lite längre perspektiv kan det landet kliva om USA som ekonomisk (och därefter militär) topdog. Man kan ju tänka sig att det skulle stuva om i världsordningen lite.
Kina är ju framförallt bästis med andra diktaturer, om deras sida blir starkare så lär det kunna bli en hel del stök om kompisdiktaturer vill expandera.

Dvs det ger inte på kort sikt negativa konsekvenser på ett personligt plan för de flesta, men över tid så kan den stora maktbalansen rubbas.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag laddade hem en app från play butiken till en tom mobil för att kunna flyga med min drönare och det funkade inte, jag tog hjälp av en kompis om jag hade gjort något fel, kompisen fick samma problem men när man gick ut på DJI´s hemsida och laddade ner där då var det inga problem av någon underlig anledning.
Tolkar jag dig rätt att du har en dedikerad, tom mobil för drönarflygning, som du tillfälligt aktiverade wifi på och laddade ner appen?

DJI Fly eller Go, som används vid flygning finns inte i Appstore eller Google Play utan laddas ner direkt från DJI.
👍

Är inne på andra DJI på 3-4 olika telefoner.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tolkar jag dig rätt att du har en dedikerad, tom mobil för drönarflygning, som du tillfälligt aktiverade wifi på och laddade ner appen?

DJI Fly eller Go, som används vid flygning finns inte i Appstore utan laddas ner direkt från DJI.
👍

Är inne på andra DJI på 3-4 olika telefoner.
Jo men det är klart olyckligt att man måste ladda ner en app direkt från en tillverkare och att appen inte finns i Apples Appstore eller Google Play. Med en Android så blir det då även stopp under installationen av en apk-fil och man måste godkänna att man installerar från en "okänd källa".
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tolkar jag dig rätt att du har en dedikerad, tom mobil för drönarflygning, som du tillfälligt aktiverade wifi på och laddade ner appen?

DJI Fly eller Go, som används vid flygning finns inte i Appstore utan laddas ner direkt från DJI.
👍

Är inne på andra DJI på 3-4 olika telefoner.
Du tolkar mej helt rätt, jag använder även wifi vid behov i den mobilen, jag har en liten "dosa" som jag har ett sim-kort i som jag har men mej vid flygturerna och "powerbanken" i den räcker längre än batterierna till båda drönarna trots att båda är "fly more combo".

Men jag laddade inte ner från Appstore.....
Jag skulle aldrig få för mej att skaffa en Äppelskrutt privat, det räcker med att tvingas ha dem som jobbmobiler.....

Play butik heter det i Andriods system och med ett enkelt sök så ser jag att där finns just nu Dji Fly Go att ladda ner.
Jag har även laddat ner Litchi appen där men inte provat den ännu.
 
P paralun skrev:
Jo men det är klart olyckligt att man måste ladda ner en app direkt från en tillverkare och att appen inte finns i Apples Appstore eller Google Play. Med en Android så blir det då även stopp under installationen av en apk-fil och man måste godkänna att man installerar från en "okänd källa".
Säkerhetsmässigt eller vad anser du är olyckligt?
 
4774 4774 skrev:
Vi kommer nog med största sannolikhet aldrig få fiber tyvärr och då bor vi ändå i Stockholms län men hit har det bara kommit en enda firma och de tog handpenning av de som bokade upp sig men det hände ingenting på 1 år så samtliga krävde pengarna tillbaka. Sedan kom samma firma med nytt namn och bad om ursäkt men att "de hade skärpt sig" och ville att vi skulle lita på dem denna omgång. Kan säga att ingen släppte dem ens över tröskeln än mindre tecknade något avtal. Men jag håller med om täckningen. Min säger till att koppla ner från 5g som en batterispararfunktion. Undra om det beror på att kineserna uteslöts när 5g skapades 😉. Obs! Skämt det sista
Jag har lite svårt att se varför Kina skulle vara så farligt för resten av världen.. Kan inte påstå att jag känner mig hotad . Den som vill köra avlyssning kommer alltid kunna det ändå så varför bry sig om det.
Jag vågar nästan garantera att kineserna struntar i svenska privatpersoner men vi har en mycket innovativ industri i Sverige både civilt och militärt och det är de garanterat intresserade av, "vår" tysta ubåtsmotor är vi väl fortfarande ensamma om.
 
M maxmsm skrev:
Du tolkar mej helt rätt, jag använder även wifi vid behov i den mobilen, jag har en liten "dosa" som jag har ett sim-kort i som jag har men mej vid flygturerna och "powerbanken" i den räcker längre än batterierna till båda drönarna trots att båda är "fly more combo".

Men jag laddade inte ner från Appstore.....
Jag skulle aldrig få för mej att skaffa en Äppelskrutt privat, det räcker med att tvingas ha dem som jobbmobiler.....

Play butik heter det i Andriods system och med ett enkelt sök så ser jag att där finns just nu Dji Fly Go att ladda ner.
Jag har även laddat ner Litchi appen där men inte provat den ännu.
DJI Fly Go är inte officiella appen från DJI. ☝️
 
FredrikR FredrikR skrev:
Säkerhetsmässigt eller vad anser du är olyckligt?
Jo säkerhetsmässigt och både Apple och Google "städar" ju aktivt bland alla appar och har ett kontrollprogram.
 
FredrikR FredrikR skrev:
DJI Fly Go är inte officiella appen från DJI. ☝️
Den ser mycket "officiell" ut.
 
Lite olyckligt att blanda privat och företagsbehov. Företag (ev. privatpersoner med speciella krav) behöver bygga sina lösningar utifrån deras behov att skydda information.
Vi övriga behöver inte fundera så mycket, däremot fokusera på att inte bli av med digitaliserat material utifrån hårdvarufel, egna misstag, etc.
 
A AndersS skrev:
Lite olyckligt att blanda privat och företagsbehov. Företag (ev. privatpersoner med speciella krav) behöver bygga sina lösningar utifrån deras behov att skydda information.
Vi övriga behöver inte fundera så mycket, däremot fokusera på att inte bli av med digitaliserat material utifrån hårdvarufel, egna misstag, etc.
Jo men det är mycket fult av kinatilverkare som DJI att inte använda Appstore eller Google Play.
Det blir bara en stor mjukvaruröra inkl "onda" appar om man inte får stopp på utvecklingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.