Krilleman
E Eld skrev:
Eller en 88,5 krök med en 45 gren under.
Kunde varit ett alternativ, fast 88,5º böj på liggandes samlingsledning är inte heller godkänd längre.
Skall vara dubbla 45º enligt säkervatten.

Hade det varit dubbla 45º och sen en ett gren hade det regelmässigt varit OK enligt vad jag ser det som. 👍👍

Samma länk för regelverk som ovan:

Diagram som visar liggande samlingsledning med en böj på ≤45º ansluten till en stående samlingsledning. Text: "Liggande samlingsledning", "Stående samlingsledning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Text ur regelverk om att liggande samlingsledning ska övergå till stående samlingsledning med två böjar ≤ 45º eller en långböj max 90º.
 
Redigerat:
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Ja men bajset rinner rätt väg ändå.
Jo kanske, men inte enligt det regelverk som försäkringsbolagen lutar sig emot, och i detta fallet är det säkervattens regelverk.

Det positiva är att det det är offentligt och inte speciellt svårt att följa om man läser på innan. 👍

Fackmannamässigt inom VVS är samma sak som: https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTcyMjk3MTcxNy4xLjAuMTcyMjk3MTcxNy4wLjAuMA..

Så skall man bygga något fackmannamässigt hemma så är det lättast att följa dagens normer.

Man ska alltid lämna eget tyckande till andra... 👍

Följ regelverket för att ha ryggen fri.

Dessutom är det oerhört enkelt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
surris
Rickard. Rickard. skrev:
Nej jag tycker det låter som en väldigt trolig teori och när alla som måste fortsätter bygga med vanliga dubbelgrenrör så har säker vatten ryggen fri😉

Kan detta vara något för TS? Vad jag vet så finns dom bara i 110mm dock.

[bild]
Jo, men hade önskat utan den vertikala anslutningen. Men orkade inte leta eller beställa någon specialdel så jag löste det på ett annat sätt istället.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.