Har den senaste tiden märkt att det säljs väldigt mycket low-budget elprylar, såsom uttag, centraler och liknande. Visst är det väl jättebra att det finns billigare grejer på marknaden, men vem riktar sig dom här produkterna till egentligen? Såg t ex att ÖB börjat sälja normcentraler och biltema har ju haft det mesta sedan länge.
Men är det verkligen sämre grejer? Jaja, biltemas uttag är ju mest bara rammel, men är det mer än märket man betalar för hos t ex Hager/eljo och liknande?
 
Har haft lite problem med billiga uttag som spricker sönder i plasten runt skruvarna (med följd att uttaget ramlar sönder) efter nått år. Automatsäkringar som är av lite "billigare" märken har pajat (leder inte igenom ström). JFB som slutat fungera och skruvblecken pajat. Men det kan ju vara måndags exemplar också, vad vet man.
 
Det är med elprylar som med allt annat det som är bättre är dyrare, undantag kan vara om nån "ny" produkt av hög kvalitet vill "köpa" marknadandelar och dumpar sina priser. För det är som man säger att: man kan inte betala för en folkvagn och tro att man ska få en mercedes
 
Som hemmapulare har jag bytt en hel del gamla eluttag och strömbrytare och annat. Brukade handla billiga varianter på Classe och Jula och sånt. Insåg dock när jag provat på riktiga ELJO Trend hur otroligt stor skillnad det är i uppbyggnad och upplevd kvalité. Dessutom får man ju helt andra möjligheter när i princip det finns alla uttag man kan tänka sig i samma serie. Det tycker iallafall jag är viktigt nuförtiden.

Om de sedan håller bättre får el-proffsen svara på men jag köper aldrig lågpris igen.
 
Har sett att en del elgrejer som ClasO säljer är otroligt billigt utförda. Strömbrytare utan distinkta lägen mellan av och på känns ju inge vidare.

Men även AEG som dom säljer verkar dåligt. Köpte en central som är gjord i lövtunn plast, innehållet verkar dock ok.
 
Ämnet har ju diskuterats i ett otal trådar tidigare, kontentan brukar vara att man får vad man betalar för ;) Det är helt klart skillnad på billiga prylar och lite dyrare märkesprylar. Vissa saker noterar man nog inte som hemmapulare som byter ett uttag eller brytare, men fråga de som jobbar heltid som installationselektriker vad de tycker om de billigare prylarna.
 
Om en olycka inträffar så att polis och försäkringsbolag blir inblandade tror jag att det inte känns bra att ha biltema centraler och annan lågpris matriel instalerat i huset.
Har aldrig hört talas om någon behörig elinstallatör som tillhandahåller detta material.
Men jag håller med om att de svider i plånboken när elektrikern kommer.
Mvh Anders
 
Men det finns behöriga elektriker som inte knorrar när de installerar dessa.
Och då blir det nog inga problem vid ev. polisbesök, för de centralerna m.m. är ju lika godkända.

Sen har jag ingen koll på biltemas centraler, kör själv med Harald Nyborgs, och de fick jag rekommenderade av en elektriker, en behörig sådan.

Skulle heller aldrig få för mej att anlita en elektriker som inte låter mej bestämma vilket o och var jag ska handla mitt material.
Men rekommendationer är alltid välkomna.
""Inte fan får målaren bestämma vilka tapeter jag ska ha på väggen!!""

/Joakim
 
drakbane skrev:
""Inte fan får målaren bestämma vilka tapeter jag ska ha på väggen!!""
Men han lär inte måla något tak med färg från Harald Nyborg, det kan jag lova dig ;)
 
Har kollat runt litet och det verkar vara samma fabrikat på de flesta ställen. (Eljo dominerar).

Ex. Vanliga gröna väggdosor: priserna varierar från tian till det över det dubbla (Verkar vara samma fabrikat dessutom), sedan är inte heller Biltema / Jula etc nödvändigtvis billigast....
Byggmax tror jag ligger lägst för dosorna, men även s.k. lågprisvaruhus verkar lägga på enorma pålägg på elprylar. Bland de dyraste är Ö&B!!!!.

Köpte riktigt bra jordade "enkel"-uttag på Lidl förra året, gick väl på tian styck (4-pack), och gedigen kvalitetskänsla i dem.

Något är helt enkelt riktigt rejält felprissatt när man utan vidare kan köpa ett 4-grenuttag med brytare inkl sladd med pågjuten stickkontakt för under 30:- medan samma affär tar 100:- för ett jordat dubbeluttag.

Det som säljs är godkänt rättöver, så det är nog ingen risk att köpa "Billigt"- som antagligen inte är så billigt egentligen heller....

Men visst känns centralernas simpla tunna plastskal opålitliga, ett enkelt plåtsvep borde faktiskt inte kosta så mycke det heller.....
 
Kan bara instämma i att ÖB inte är det minsta billigt på elprylar.

Classes lågprisuttag kör jag med på ställen där jag sällan drar i och ur kontakter, och har inte haft några problem med något. Tycker inte kvaliten känns speciellt dålig, eller är bökiga att montera. Visst, det är inte samma känsla som eljo, men kostar ju en femtedel. Det värsta med dem är nog färgen. Kan inte begripa hur de lyckas tillverka en plast som är så blåvit att man få ont i ögonen när man tittar på den. :D

Jag snikar som sagt på sällan använda och dolda ställen, sen blir det eljo renova där det syns och används mycket.
 
Jag vill bara höja ett varningens finger angående lågpris alternativ, det var inte så länge sedan en jordfelsbrytare som var godkänd och CE märkt och således av en mindre elgrossist (Malmbergs) visade sig vara helt undermålig och drogs så småningom in. Men man kan undra hur många icke rätt fungerande som sitter hos ovetande människor.
Som importör kan man köpa vilket skit som helst sätta på ett CE märke, dumpa priserna och när det börjar osa katt låta företaget gå i konkurs. Och om importören dessutom sitter i nått annat EU-land .....
Jordfelsbrytaren är inte det enda exemplet samma företag sålde en kvicksilverarmatur som satte eld på nån bongård och skapade en hel del tillbud mm. men det var ju billigt
 
Det finns säkert elektriker som sätter upp det där billiga centralerna / uttagen från lågprisföretag.
Min erfarenhet av dem är att det tar dubbelt så lång tid i snitt att montera dessa pga dåliga anslutningar , inte standard moduler mm .
Så jag förstår inte vinsten med att köpa billiga grejer och låta timmarna för elektrikern man anlitar dra iväg.
Bra material = bra resultat på vettig tid.
 
elmont skrev:
Jag vill bara höja ett varningens finger angående lågpris alternativ, det var inte så länge sedan en jordfelsbrytare som var godkänd och CE märkt och således av en mindre elgrossist (Malmbergs) visade sig vara helt undermålig och drogs så småningom in. Men man kan undra hur många icke rätt fungerande som sitter hos ovetande människor.
Som importör kan man köpa vilket skit som helst sätta på ett CE märke, dumpa priserna och när det börjar osa katt låta företaget gå i konkurs. Och om importören dessutom sitter i nått annat EU-land .....
Jordfelsbrytaren är inte det enda exemplet samma företag sålde en kvicksilverarmatur som satte eld på nån bongård och skapade en hel del tillbud mm. men det var ju billigt
Jag har just kollat en Malmbergs CDL7 jordfelsbrytare för fast montering och en billig plug-in från Jula. Båda ska lösa ut vid högst 30 mA.

CDL7 löser ut vid 21 mA och Julas vid 18 mA.
Så långt är allt ok.

Det intressanta är test-knappen. Den kopplar ju in ett motstånd, som ger en känd läckström, som i sin tur ska få JFB att lösa ut.

På CDL7 är detta motstånd 3300 ohm, vilket ger en ström på ca 70 mA vid 230V.
Den billiga från Jula har ett motstånd på 5100 ohm, vilket ger en ström på ca 45 mA.

Man tycker ju att test-knappen borde ge en ström på 30 mA vid lägsta matningsspänningen, och därmed drygt 30 mA vid 230V. Ett motstånd på 6800 ohm skulle ge en ström på 33,8 mA. Det tycker jag vore lämpligare.

När man trycker på test-knappen på CDL7 får man alltså bara veta att den löser ut vid 70 mA. Varför har de valt så hög ström? Är de osäkra på att den skulle lösa ut vid 30 mA?

I det här avseendet är den billiga plug-in från Jula bättre än CDL7 från Malmbergs.

Jag har inte sett någon här på forumet rekommendera Malmbergs.
Hager har jag sett bli rekommenderade från flera personer.
Det vore intressant om någon kunde mäta upp test-motståndet på en 30 mA Hager, så kan vi se om den är bättre på den här punkten.

/Hasse
 
Rörande Biltema så skulle jag vilja se den som kan skilja på deras trefasuttag och exakt samma typ som inköptes hos en Elgrossist i Malmö.
De uttagen och brytarna som jag använt från just Biltema är deras trefasuttag samt deras IP44-klassade 1-fasuttag och brytare, och de typerna faller minsann inte sönder, tvärtom skulle jag säga.

Däremot så kastade jag helt nya uttag från Harald Nyborg som var totalt odugliga och det finns en del andra produkter som just faller sönder (bokstavligt talat). Rörande uttagen så orkade jag inte ens montera dem eftersom jag helt enkelt tröttnade på att försöka få ledarna att sitta fast, det är dock möjligt att det hade gått med lödning *S*

Det är nog lite så att man kan hitta bra saker till vettiga priser men även en hel del skräp.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.