Jag bor i Alingsås så det kan man nästan räkna som västkusten 😆
 
Du har ju öppet i både nedre och övre änden av plasten så den varma fuktiga luften har ju fritt spelrum att ta sig in. När du har plastat hela vinden så blir det skillnad.
120mm isolering är väldigt lite i ett snedtak!!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Det är en gammal bild du tittar på som visar hur det som ut när jag plastade. Idag är plasten helt stängd och har alltså börjat gipsa taket. Jag vet att 120mm isolering i snedtak är lite men "bärverket" är 145mm och med luftspalten som ska vara där så blev det inte mer än så över.

I det raka taket så är det 240mm isolering och i förhöjda vägglivet(ytterväggen) är det 120mm samt 45mm efter plasten på installationsskiktet.
 
Någon som vågar svara på om det beter sig som det bör eller om det är ovanligt med kondensen mellan ångspärr och isolering
 
Hej alla, nu på kvällen när det börjat bli kyligare ute så ser det ut som att all kondens som bildats under dagen är helt borta och det ser nästan snustorrt ut
 
R
L Lelleirra skrev:
Det är en gammal bild du tittar på som visar hur det som ut när jag plastade. Idag är plasten helt stängd och har alltså börjat gipsa taket. Jag vet att 120mm isolering i snedtak är lite men "bärverket" är 145mm och med luftspalten som ska vara där så blev det inte mer än så över.

I det raka taket så är det 240mm isolering och i förhöjda vägglivet(ytterväggen) är det 120mm samt 45mm efter plasten på installationsskiktet.
Ni borde ha salat ned takstolen så att ni hade fått ca 250-300mm isolering som Matti säger 120mm är inte tillräckligt..
 
R Rejäl skrev:
Ni borde ha salat ned takstolen så att ni hade fått ca 250-300mm isolering som Matti säger 120mm är inte tillräckligt..
Jo men har det något med kondens att göra eller är det rekomendation pga andra anledningar? Hade jag salat ner så hade hela boytan försvunnit...
 
R
L Lelleirra skrev:
Jo men har det något med kondens att göra eller är det rekomendation pga andra anledningar? Hade jag salat ner så hade hela boytan försvunnit...
Men ni kan få problem med kondens på vintern med när man har såpass lite isolering..
 
Fuktvandringen går från varmt till kallt.
När det är varmare ute än inne så går fuktvandringen utifrån och in och då fastnar fukten på utsidan av plasten.
 
Redigerat:
R roke skrev:
Fuktvandringen går från varmt till kallt.
Är det varmare ute än inne så går fuktvandringen utifrån och in och då fastnar fukten på utsidan av plasten.
Med andra ord är det inget konstigt att det bildas kondens?
 
R Rejäl skrev:
Men ni kan få problem med kondens på vintern med när man har såpass lite isolering
R Rejäl skrev:
Men ni kan få problem med kondens på vintern med när man har såpass lite isolering..
Det är alltså inte enbart för att man skall uppnå god energieffektivisering man har mycket isolering utan dålig isolering kan även påverka huset på andra sätt?
 
L Lelleirra skrev:
Med andra ord är det inget konstigt att det bildas kondens?
Nä. Det är inget konstigt. Ungefär samma som att det i sommarvärmen blir kondens på en isglass eller på utsidan av ett glas med iskall öl.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R roke skrev:
Nä. Det är inget konstigt. Ungefär samma som att det i sommarvärmen blir kondens på en isglass eller på utsidan av ett glas med iskall öl
R roke skrev:
Nä. Det är inget konstigt. Ungefär samma som att det i sommarvärmen blir kondens på en isglass eller på utsidan av ett glas med iskall öl.
Att jag bara isolerat snedtaket 120mm, kan det påverka mitt hus negativt i framtiden förutom att driftkostnaden blir dyrare? Många som skriver att jag borde sadlat ner och isolerat minst 250mm... :/
 
Precis som @roke säger, så ligger problemet sannolikt i att övervåningen varit oinredd. Därmed har det inte varit uppvärmt, och ventilerat. Då vädret varit varmare än inne, har det blivit omvänd fuktvandring. Varm fuktig luft har kondenserats mot den kallare, tätare plasten.
Du bör skära upp plasten där det är fukt, och torka, alternativt byta isoleringen som är fuktig. Köp sedan tejp, avsedd för att skarva åldersbeständig plast, och tejpa igen allt.
 
A AG A skrev:
Precis som @roke säger, så ligger problemet sannolikt i att övervåningen varit oinredd. Därmed har det inte varit uppvärmt, och ventilerat. Då vädret varit varmare än inne, har det blivit omvänd fuktvandring. Varm fuktig luft har kondenserats mot den kallare, tätare plasten.
Du bör skära upp plasten där det är fukt, och torka, alternativt byta isoleringen som är fuktig. Köp sedan tejp, avsedd för att skarva åldersbeständig plast, och tejpa igen allt.
Vi har alldeles nyligen isolerat övervåningen. Den var tidigare oinredd utan isolering. Nu på kvällen när det är lite kyligare ute så har kondens försvunnit helt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.