Hej på er! Jag har tänkt gräva ner 4st IBC-tankar i samband med att jag bygger garage. Jag har tänkt koppla ihop garagets takavvattning till en brunn/sandfälla, där vattnet leds in i tankarna tills de är fulla, då rinner det ut genom ett överströmningsrör ut till diket. Tankarna ansluts också till brunnen, och de fylls från ventilerna i botten (tankarna behöver ha en avluftning i toppen givetvis). I brunnen, 30-40cm från botten, hänger jag en pump.

3D-modell av ett garage med anslutna IBC-tankar och rörsystem för takavvattning.

3D-modell av fyra IBC-tankar kopplade till takavvattning och brunn för regnvatteninsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange slinga är från stuprören och har fall mot brunnen som är 400mm diameter. Den svarta slingan är dräneringsrören som jag också tänkte leda in i brunnen, och det långa oranga röret går alltså till en vägtrumma som ligger i diket under min uppfart

Eftersom allt ska ligga nedgrävt i marken så bör det ju tåla lite marktryck och kyla. Tankarna står i burar och jag tänker bygga nån slags låda av tryckimpregnerat som jag kan ställa ner runt tankarna innan gropen fylls igen.

Min fråga är egentligen hur jag bäst/billigast kopplar in tankarna i trumman. Jag vill helst använda bottenventilerna som sitter på IBC-tankarna. Har redan köpt tankarna, och tyvärr är det 3st med 2" BSP-gänga och en med 60x6. Men det finns ju adaptrar.

En tanke är att köra 32 eller 40mm PEM-slang, och sätta gängade PEM-kopplingar på kranarna. Sen borra in gumminipplar i 400-trumman och bara styra in slangarna en bit. Jag tänker koppla in tankarna individuellt, så har jag förhoppningsvis tillräckligt med flödeskapacitet så inte vattnet istället rinner ut i diket.

Finns det nåt bättre sätt? Har jag tänkt galet eller kan det här fungera?

Hur nära grunden vågar man placera tankarna och brunnen? Plattan är inte påbörjad ännu, det kommer en entreprenör och gör den i mitten på Juni, och jag har flaggat för att jag vill göra detta också. Men jag känner att jag vill ha funderat färdigt på hur systemet ska fungera, och hunnit beställa kopplingar osv, innan de kommer hit och sätter igång

Tacksam för all slags input!
 
  • Illustration av ett regnvattensystem med IBC-tankar kopplade till garage för takavvattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det bli tillräckligt tätt mot 400-trumman om jag borrar in 4 sådana här och sticker igenom PEM-slangen en decimeter eller två? Det är ju egentligen bara en gumminippel för att skarva avloppsrör inuti varandra. Nu är det ju en rund brunn mot en slang, och som dessutom kommer stå under vatten.

Svart gumminippel för skarvning av avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du lär väl tömma brunnen väldigt fort om du har pumpen där i?

Vet inte om jag fattar rätt men är det inte enklare att leda in markröret in i tankarna och ha ett överfyllnadsrör som leder ut till diket.

Jag skulle separera dagvatten och dränering så du inte fyller dräneringsrören vid ett stopp.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Njäe, tankarnas bottenventiler är ju ihopkopplade med brunnen. Så vattennivån i brunnen är samma som i tankarna.

Tänkte stoppa in markröret i tankarna först också, men jag behöver ju hänga pumpen nånstans, koppla ihop tankarna, ha översvämningsrör osv. På det här viset så blir brunnen kopplingspunkten för allt

Du har nog rätt i det med dräneringen, att risken finns att det rinner in dit istället för därifrån. Dock ska ju vattnet rinna ut i översvämningsröret om det blir stopp nånstans. Gjorde en snabb principskiss på hur jag tänkt

Principskiss av vattensystem med pump i brunnen, kopplad till tankar och översvämningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange är alltså brunnen, och 20-30cm från botten hänger det en pump. Tankarna är anslutna via bottenventilerna till brunnen, så nivån i brunnen är samma som i tankarna. 10-15cm under toppen på tanken sitter ett översvämningsrör i brunnen, så att när nivån når dit så rinner allt vatten istället ut i diket

Det enda jag är lite osäker på i dagsläget är nog om det blir tätt med en rörmanschett mot brunnen. Men jag kanske får beställa en brunn och testa helt enkelt.
 
S
Tänkte att flödet in i brunnen understiger pumpens kapacitet.
 
Det kan ju bli tätt i överfyllnadsröret, t.ex där det mynnar i diket.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag tänkte ansluta tankarna antingen individuellt med 40mm PEM-slang från varje tank, eller med en 2" sugslang som jag T-ar in i varje tank. Jag vill ju också ha bra med flöde in i tankarna, så inte regnet fyller brunnen och sen rinner ut i diket för att det är för smala slangar

Överfyllnadsröret är ju ett 110-rör, blir det lätt stopp i sådana? Det är ju egentligen en hyfsat normal dagavvattningsinstallation med sandfångsbrunn, som jag monterar tankar på och hänger en pump i. Till mitt hus är dagvattnet och dräneringen kopplade till samma slinga, som går till ett sandfång, och sedan ner i diket. Men det är kanske dumt ändå att riskera?
 
S
Hur gick det med det här projektet?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.