Utan att vara präktig och spela Bror Duktig, hur sällan kan man köra poolpumpen?

Mer sällan om man dubblar klortabletterna?

På vintern då? Långt i norr där vi har poolen med vinterskydd (plåtar). Låter ju helt sjukt att köra varje dag öven på vintern. Det lär ju frysa.
-30 grader kallt ute är ju inte någon ovanlighet.
 
Jag kör normal fart 9-16 och lågfart övrig tid. Stänga av helt ser jag ingen mening med. På vintern kör du ingenting då man stänger ner och låter den frysa.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Köra pumpen på vintern. Jag gör det inte, klart är på varmare breddgrader. Vad för pool, nergrävd eller på backen. Min är under jord och tömmer till ca 20 cm under inrören, det kan bli ca 30 cm is och gör inget, det blir ingen bottenfrysning och det blir inget tryck på sidorna, då is ev. exspanderar uppåt. För att spränga så måste det vara ett tätt utrymme. Sista svängen innan det tömms, har jag i 2 liter natriumhypoklorid för att rena filtret, sen på med plåtar. - 30 C så kan det bli bottenfrysning kanske. Kan gå att isolera lite med 10 cm frigolit som läggs i plastpåse som försluts och flyter, frigolit har förmågan att suga vatten, därav plastpåse.

EDIT Kör pumpen i 2-timmarsskift dagtid ( 2 drift 2 stopp ) och det räcker.
 
De flesta tappar ur vatten så att vattennivån hamnar under in- och utlopp, dränerar slangar, filter och cirkulationspump samt eventuell värmepump så att inget kan frysa sönder. Finns det risk att regn och snö höjer vattennivån under vintern så får man hålla koll och tömma mer vid behov. Med plåtar borde du inte ha några sådana problem.
 
H hellborg skrev:
Utan att vara präktig och spela Bror Duktig, hur sällan kan man köra poolpumpen?

Mer sällan om man dubblar klortabletterna?

På vintern då? Långt i norr där vi har poolen med vinterskydd (plåtar). Låter ju helt sjukt att köra varje dag öven på vintern. Det lär ju frysa.
-30 grader kallt ute är ju inte någon ovanlighet.
Likt ett spabad så kan man vid låg belastning (lite bad) dra ner ganska mycket på körtiderna. Pumpen körs ju för att filtrera vattnet från smuts men är poolen stängd en vecka är tillskottet lågt. På samma sätt kan det vara bra att köra lite extra dagar då hela släkten varit förbi och badat. För enkelhetens skulle kör ju dock dom flesta typ samma tider varje dag.

Säkerställ dock rätt kemhalter hela tiden
 
T TommyC skrev:
De flesta tappar ur vatten så att vattennivån hamnar under in- och utlopp, dränerar slangar, filter och cirkulationspump samt eventuell värmepump så att inget kan frysa sönder. Finns det risk att regn och snö höjer vattennivån under vintern så får man hålla koll och tömma mer vid behov. Med plåtar borde du inte ha några sådana problem.
Hmm ok. Ursäkta dum följdfråga, men hur dränerar man slangar, filter och cirkulationspump? Pumpen bör ju inte gå torrt och hur vet man att inget vatten är kvar i slangar och rör ut till inlopp?

Och hur tömmer man lägre än utloppet?

Poolen är under renovering, jag fixar en del saker och försöker samtidigt lära mig. Poolen följde liksom med husköpet :) och det är en helt ny värld för oss. Den är nedgrävd 7 x 3,5 meter. Micro-33-pump från Pahléns m.m. Värme från bergvärmen.

Det följde med en lång slang med en slags tratt på. Ska man ha den vid tömning eller? Men tratten är rund och bräddavloppet (Hayward) fyrkantigt.
 
Jag blåser med tryckluft när det är isärkopplat.
 
Jag tömmer ner poolen 2dm under tillopp/breddavlopp med dränkpump från Jula.
Demonterar slanganslutningar och tar in cirkpump, sandfilter och värmepump.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tömmer ner poolen 2dm under tillopp/breddavlopp med dränkpump från Jula.
Demonterar slanganslutningar och tar in cirkpump, sandfilter och värmepump.
Aha, vår pump är inomhus i källaren och rören går väl nån meter under mark men det är ju risk för sprängda rör om det finns vatten kvar.

Bra tips, dränkpump från Jula.
 
H hellborg skrev:
Aha, vår pump är inomhus i källaren och rören går väl nån meter under mark men det är ju risk för sprängda rör om det finns vatten kvar.

Bra tips, dränkpump från Jula.
Finns lägre nivå nånstans i närheten fungerar ju annars en klassisk häverts.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tömmer ner poolen 2dm under tillopp/breddavlopp med dränkpump från Jula.
Demonterar slanganslutningar och tar in cirkpump, sandfilter och värmepump.
Men det blir ju rätt stora vattenmängder, eller hur? 0,3*7*3,5 = ca 7 kubik. Rakt ut på tomten eller i avloppet?
 
H hellborg skrev:
Men det blir ju rätt stora vattenmängder, eller hur? 0,3*7*3,5 = ca 7 kubik. Rakt ut på tomten eller i avloppet?
Jag släpper det i ett närliggande dike, har inte klorerat eller haft i annat kem på 1-2 månader innan tömning.
 
Hos mig vill de inte ha mängder med vatten i avloppet. Jag fick rådet att dumpa dränvatten/poolvatten i dagvattenledningen. Det rinner senare ut i en å längre bort.
Jag pumpar ur vatten mha vanliga poolpumpen. Sätter på ett rör från sugpunkten genom breddavloppet som vrider ner 90 grader en bit ner i poolen. Typ sugande hävert....
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vet någon vad jag ska ha denna till (Hayward SkimVac)? Är det för att tömma poolen eller? Har googlat men begriper ändå inte vad den används till och var den ska sitta?
 
  • En blå poolslang med en beige platta märkt "Hayward SkimVac" virad och placerad i en plastlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för dammsugning av botten. Behöver munstycke och skaft till.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.