Hur hanterar man detta, Àr detta en vatten ventil ?
Hur stÀnger man vattnet ?
 
  • TvĂ„ metallventiler med stora muttrar pĂ„ rörledning, troligen för vattenreglering, mot en beige bakgrund i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad det Àr vet jag inte, det Àr ju ocksÄ svÄrt med bara en nÀrbild...
TvÄ ventiler av mÀssing och metallrör i ett VVS-system, mÀrkta med gula texter "Ventil", en pÄ varje ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Och vad kommer frÄn höger dÄ, ser mer ut som nogon form av backventiler. Sen det med ventilerna, Àr det ingen som rört dom pÄ mÄnga Är, sÄ sitter dom fast och kan börja lÀcka i ögat ( ventilskruven ) Blir sÀkert att byta ut dom.
PS NÄgta pilar pÄ ventilhusen ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad det Àr vet jag inte, det Àr ju ocksÄ svÄrt med bara en nÀrbild...
[bild]
Ok, och dÀr anvÀnder man skruvmejsel att stÀnga av ?!
 
B Boris Ecim skrev:
Ok, och dÀr anvÀnder man skruvmejsel att stÀnga av ?!
Tack för svaret 🙏
 
J jonaserik skrev:
Och vad kommer frÄn höger dÄ, ser mer ut som nogon form av backventiler. Sen det med ventilerna, Àr det ingen som rört dom pÄ mÄnga Är, sÄ sitter dom fast och kan börja lÀcka i ögat ( ventilskruven ) Blir sÀkert att byta ut dom.
PS NÄgta pilar pÄ ventilhusen ?
 
  • NĂ€rbild pĂ„ en rörkoppling med rost och korrosionsskador, tvĂ„ synliga rör varav ett Ă€r vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VarifrÄn kommer rören, vart gÄr dom och vad Àr dom till för?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
UrsÀkta blev fel, det Àr pÄ dom konstiga delarna ( vad det nu Àr ) som jag menade
 
D Dilato skrev:
VarifrÄn kommer rören, vart gÄr dom och vad Àr dom till för?
Rören kommer frÄn höger sidan dom tvÄ tjocka och ingÄngs vatten till badrummet försÀtter genom dom hÀr mot vÀnster
 
  • TvĂ„ tjocka vattenrör med ventiler löper frĂ„n höger till vĂ€nster genom en vĂ€gg. Rören visar ingĂ„ngsvatten till badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vamt/kallt vatten dÄ, kan vara tryckutjÀmningsventiler, för att förhindra smÀllar i rören, som kan bli nÀr en kran öppans/stÀngs hastigt, tex tvÀttmaskin/toa e.t.c.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vamt/kallt vatten dÄ, kan vara tryckutjÀmningsventiler, för att förhindra smÀllar i rören, som kan bli nÀr en kran öppans/stÀngs hastigt, tex tvÀttmaskin/toa e.t.c.
Tack, jag vill bar för tillfÀllet stÀnga vatten i badrummet?!
 
Det ser ut att vara bÄde insexfattning och spÄr för flat mejsel. Rensa hÄlet och anvÀnd insexnyckel av god kvalitet i första hand. Flatmejsel brukar bara orsaka skador pÄ ventilaxeln med lÀckage som följd.
 
B Bjober skrev:
Det ser ut att vara bÄde insexfattning och spÄr för flat mejsel. Rensa hÄlet och anvÀnd insexnyckel av god kvalitet i första hand. Flatmejsel brukar bara orsaka skador pÄ ventilaxeln med lÀckage som följd.
Jag tror att det Àr ett gÀngat skruvspÄr och ingen insex.

Man kan sÀtta pÄ ett vred

Metallic ventil med gÀngat skruvspÄr och en svart reglermutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sjÀlva tappen Àr inte rund utan fasad
NÀrbild pÄ ett gÀngat skruvspÄr i en metallisk yta, med ett oregelbundet fasat hÄl.

sÄ man kan anvÀnda skiftnyckel pÄ tvÀren.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Höger om backventilerna? sÄ sitter det minikulventiler, anvÀnd insexnyckel eller spÄrmejsel och vrid spindeln 90⁰.
 
Krilleman
För att ÄtergÄ till OnTopic:

HĂ€r har du avstĂ€ngningen för ditt vatten, se min röda markering, vrid 90Âș medsols för avstĂ€ngning:

Ett tips kan vara att manövrera dessa flera gÄnger och varje gÄng lite hÄrdare.
Lite som att öppna en bok för första gÄngen.
👍

Ganska ofta Àr funktionen rÀtt dÄlig dÄ ingen underhÄllit manövreringen pÄ mÀngder av Är.

VattenavstÀngningsventiler med avstÀngningshandtag markerade i rött, vÀnster sida visar tvÄ ventiler i ett gammalt rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.