Hej, har nyligen fått taket omlagt.
Skulle vilja få lite inspel från kunniga kring några funderingar jag har huruvida delar av arbetet är korrekt utfört.

1. Vindskiva och vattbräda. Är detta verkligen korrekt monterat och varför blev det så här, enligt mig är vindskivorna alldeles för utsatta:
Närbild av nylagt tak med svarta pannor, fokuserar på vindskiva och vattbräda samt tre avloppsrör som stiger upp genom taket i bakgrunden, från diskussionsämnet.
Närbild på taknock med böjda takpannor, synlig vindskiva och vattbräda. Bakgrunden visar röd vägg och trädgrenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindskiva och vattbräda på ett nyligen omlagt tak visar tecken på att vindskivorna är utsatta och kan vara felmonterade.

2. Avloppsavluftning, ser ut att glipa? Godkänt?
Svart avloppsventilationsrör på tak med svarta takpannor, synlig glipa mellan rör och tak, samt ojämnt placerade takpannor runt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Ventilation, även här har vi en relativt stor glipa, går det att göra annorlunda eller bättre?
Avloppsavluftning på nytt lagt tak med några takpannor som ser ut att ha gått sönder. Fokus på monteringen av avluftningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med svarta takpannor och avluftning som verkar glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hel del pannor drygt 20-talet har också gått sönder, när hantverkarna varit uppe och jobbat. Vad kan det vara som gör att pannorna (Benders) går sönder och är det vanligt, eller är det något man behöver kika vidare på?

Tankar? Synpunkter?
 
Plåtarbetet ser inte bra ut. Ser även ut som att de inte fått till läktavståndet för pannorna då raden näst längst upp ser betydligt kortare ut.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
1: Ja det ser ut på bild nr 2 som vindskivan är väl högt över takteglet, det blir såhär när man trär under nockpannan..
Bör åtgärdas..

2: plåten ligger inte rätt det ser man i vågorna att plåtframkanten inte ansluter mot teglet, samt att pannorna ligger lite dåligt även runt omkring man ser att dom lyfter..
Måste åtgärdas enligt mig..

3: Här så går det att få ner pannorna genom att kapa klacken på undersidan så att dom ansluter bättre mot plåten i ovankant ventilations huven..
Ska åtgärdas..

Sedan har du rätt att kräva att dom byter ut alla spruckna och trasiga pannor mot nya det är inte ok att lämna så många trasiga..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Plåtarbetet ser inte bra ut. Ser även ut som att de inte fått till läktavståndet för pannorna då raden näst längst upp ser betydligt kortare ut.
Det stämmer, det är något kortare de två övre raderna, vad blir konsekvensen av detta?
 
R Rejäl skrev:
1: Ja det ser ut på bild nr 2 som vindskivan är väl högt över takteglet, det blir såhär när man trär under nockpannan..
Bör åtgärdas..

2: plåten ligger inte rätt det ser man i vågorna att plåtframkanten inte ansluter mot teglet, samt att pannorna ligger lite dåligt även runt omkring man ser att dom lyfter..
Måste åtgärdas enligt mig..

3: Här så går det att få ner pannorna genom att kapa klacken på undersidan så att dom ansluter bättre mot plåten i ovankant ventilations huven..
Ska åtgärdas..

Sedan har du rätt att kräva att dom byter ut alla spruckna och trasiga pannor mot nya det är inte ok att lämna så många trasiga..
Viss menar du trär över nockpannan, borde den ha monterats under? Kikade på grannars hus och det fanns lite olika varianter, såg dock ingen som hade samma avstånd mellan plåt och panna. Räcker det att bocka plåten nedåt/inåt eller måste man göra något mer?
 
Kan bara säga att jag la ett Benderstak för 10 år sen och ett för 5. Inte en panna har spruckit av sig själv än. Mina takläggare fasade ur nockpannan på 2/3 av höjden så den sista biten vilar ovanpå vindskivan.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A abrovink skrev:
Viss menar du trär över nockpannan, borde den ha monterats under? Kikade på grannars hus och det fanns lite olika varianter, såg dock ingen som hade samma avstånd mellan plåt och panna. Räcker det att bocka plåten nedåt/inåt eller måste man göra något mer?
Nja att knäcka ned vindskivan snyggt är inte lätt, bättre ha vindskiveplåtarna tajt mot tegeltaket och skära ur nockpannan kan jag tycka..
 
D
R Rejäl skrev:
Nja att knäcka ned vindskivan snyggt är inte lätt, bättre ha vindskiveplåtarna tajt mot tegeltaket och skära ur nockpannan kan jag tycka..
Har du en bild på hur en proffsig sån installation ser ut? :)
 
R
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har du en bild på hur en proffsig sån installation ser ut? :)
Inte på tegeltak det är bara o gå ut i ett villaområde så ser man dom olika läggningarna..
 
D
R Rejäl skrev:
Inte på tegeltak det är bara o gå ut i ett villaområde så ser man dom olika läggningarna..
Ok, ska spana lite framledes. Jag har ett polskt tak (på det fördomsfulla sättet) som är lagt som du beskriver men jag tror det är dåligt gjort.

Alla grannarna har nockpannan under plåten.
 
Trasiga pannor? Det är väl ett nytt tak? Det ska väl vara noll trasiga pannor? Om man lägger tak och en panna går sönder byter man den väl bara?
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.