Hej!
Tror det finns en komplett oljepanna med oljetank. (i ett hus jag nyss köpt)
Den har inte varit igång på ??år (men det finns nog 400liter olja kvar.)
När startknappen trycks in, tänds en lampa - men inget mer händer. (Ingen fläkt / pump eller ... startar.)

Hur kontrolleras en oljebrännare?
 
Jag kan inte svar dig personligen men du råkar inte ha lite bilder på pannan? Tror det kan hjälpa de som kan något om dylikt rätt mycket.
 
T TypRätt skrev:
Jag kan inte svar dig personligen men du råkar inte ha lite bilder på pannan? Tror det kan hjälpa de som kan något om dylikt rätt mycket.
Tänkte på det - Återkommer med bilder (när dessa är tagna - befinner mig inte på stället)
 
Har du kollat så sugröret i tanken når ända ner till oljan?
 
Nej jag har inte kollat oljeröret, men något borde börja låta / snurra i brännaren (tycker jag)
Här kommer några bilder Närbild på en blå oljebrännare med företagsinformation från B. Palm & Co AB, Norrköping, Sverige. Märken som "electro Oil" och "Minette" synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre brännare med tillhörande oljerör och elkablar monterad på en vägg i ett källarutrymme med betonggolv och omgivande rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Eftersom du skriver årtal med två frågetecken borde det innebära 10+ år. Stämmer detta? Är det inte använt på så länge kan mycket ha hänt, torkat, fastnat mm. Brännaren är 55 år gammal. Jag vet inte ens om diesel/brännolja går att lagra så länge i öppna tankar. Hur ser det ut i bränslefiltret/koppen på ledningen?
 
Om lampan som lyser sitter på den grå lådan på brännaren så är flamskyddet utlöst tryck in lampan som även är en knapp så skall den börja gå om termostaten är rätt ställd. Man kan behöva återställa några gånger om pannan varit avstängd länge så att oljan når fram.
 
När bilderna togs, gjordes ett "nytt försök", men denna gång tändes inget.
(Kanske för att brännaren skruvades fast, lite bättre i pannan...)
Knappen på brännaren går att trycka in (om det skulle behövas)
Men inget händer (allt tyst)

Jag skulle gissa att brännaren stått stilla sedan -90-början av 2000-talet.
(när en värmepump installerades.) innan användes den som komplement till vedeldning.

Mitt önskemål är att kunna använda den som "komplement" till värmepumpen, när kyla slår till.
(dvs. några veckor / år)

Är denna brännare för gammal för att "hoppas på"?
 
MultiMan
Mer än 25 år gammal diesel lär inte vara användbar längre och kan ha tillväxt av olika saker i sig i värsta fall.

Du måste först kontrollera att bränslet är ok genom att ta ett prov och granska och sedan troligen montera isär brännaren och rengöra, särskilt pumpen som lär sitta fast efter så lång tid.

Åldern i sig för brännaren lär inte vara ett problem. Kvaliteten var generellt sett betydligt bättre på den tiden.
 
Att villaoljan skulle vara "dålig" tror jag inte.
Den liknar "blank diesel" utan tillsatser och har inte samma miljöklassning som diesel för bilar, som tankas från pump.

Det finns en kran/ventil för att stänga av dieselflödet.
(Sitter bara på den ena ledningen) Bränslerör med ventil och bränslefilter på en vägg, eventuellt del av ett villaoljepumpsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om den är stängd - Kommer det att söla en massa och bli en massa "spill" om anslutningar börjar lossas?

Antag att det finns något problem med "inloppet" - dieseln flödar inte som den ska (tanken står i rummet bredvid)
Blir det knepigt att ansluta en reservdunk?
Måste det vara "själv fall" eller finns det någon bränsle pump i systemet?
Finns det något elektriskt man kan börja mäta?
Är fläktar 12V, 230V eller...
Finns det någon elektronik (ex. kondensatorer / tyristorer mm.) som kan ha gett upp?
Vet inte riktigt var jag ska börja?

Om inte det finns diesel - ska inte någon fläkt eller liknande ändå starta?
 
A Albireo skrev:
Är denna brännare för gammal för att "hoppas på"?
Ja. Det är inte värt riskerna. Släng den.

Det är inte helt ofarligt att experimentera med gamla oljebrännare om man inte har några kunskaper.
Som exempel kan det samlas oljedimma i pannan som om den antänds kan "explodera".
 
Det kan bli ett litet hobbyprogekt. Mät så att ström kommer fram. Känn så att rörliga delar, rör sig. Du får helt enkelt pilla på. En oljebrännare är väldigt enkel i sin konstruktion med få delar. Pump, fläkt, munstycke tändtrådar och optisk sensor. Har jag glömt något?
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Om du får igång den så sätt dit en mindre behållare för brännoljan, då med ett filter och "returlöst" system (bara en oljeledning från tanken) Alla tankar ska besiktigas regelbundet (över en viss storlek, tror en kubik men kan minnas fel) Sista året jag använde oljepannan körde jag med "kvartsfat", funkade fint. Ta åt dig av tidigare varningar, var försiktig det kan smälla....
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
G ghu skrev:
Ja. Det är inte värt riskerna. Släng den.

Det är inte helt ofarligt att experimentera med gamla oljebrännare om man inte har några kunskaper.
Som exempel kan det samlas oljedimma i pannan som om den antänds kan "explodera".
Så kan man tänka, fick just en offert på en ny brännare - ca 50.000 + montering (kändes mycket - tycker jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.