surris
Leter efter en sådan här avloppsdel. Någon som vet om det finns och vart jag hittar den i så fall?

Vit Y-formad avloppsdel med tre öppningar.
 
Har bildsökt lite men det enda jag kan hitta är för damsugare och inga avloppsrör.
Är du säker på att det finns eller är det önskemål då det skulle passa bra 😊
 
surris
H Henrik 75 skrev:
Har bildsökt lite men det enda jag kan hitta är för damsugare och inga avloppsrör.
Är du säker på att det finns eller är det önskemål då det skulle passa bra 😊
Har för mig att jag sett det tidigare, men inte säker. Det skulle i alla fall passa bra då jag behöver anslutning till stammen från två olika håll. Finns dessa men behöver inte den vertikala anslutningen.
Grått V-formad PVC-rörfitting med tre horisontella anslutningar och en vertikal anslutning, används för att koppla samman rörsystem från flera riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anslutningen i inlägg nr 3 blir ju olämplig om det handlar om toalett nånstans på avsticken så jämförelsen haltar lite. Annars är det inget fel med en propp uppåt så man kan få till en spolanslutning.
Har även jag sett den första men det är länge sen........
 
Ingen aning hur du ska koppla men just den modellen när 2 rör "möter" varandra är väl inte optimal eller?
Tycker mig ha läst en del här om att man inte ska ha sån och sedan tänker jag om du ska in med rensfjäder i framtiden kan det bli besvärligt.
 
Krilleman
Dagens regelverk meddelar att man ska ansluta detta grenrör med 70º grenrör.

Regeln är ganska ny och inte så många leverantörer har 70º gren ännu dock.

Jag misstänker att denna regeln har kommit till för att spolbilens slang har gått rakt igenom ett 88,5º gren och in i grannlägenheten allt för många gånger... 🙄

https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTcyMjk1MTkxMS4xLjAuMTcyMjk1MTkxMS4wLjAuMA..

Utdrag från reglerna om VVS-installationer som säger att liggande ledningar (L) som ska anslutas till samma stående ledning (S) med dubbelgrenrör ska ha en vinkel på ≤ 70º.

Illustration av ett grenrör med två ingångar som möts i en huvudledning, vinklade ≤70°. Text visar stående och liggande ledningar, markerat som figur 4.4.2.f.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Jag misstänker att denna regeln har kommit till för att spolbilens slang har gått rakt igenom ett 88,5º gren
Hur ska det där rymmas i ett valv 🙄
 
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Hur ska det där rymmas i ett valv 🙄
Ja säg det, har du annan åsikt om varför regeln uppkommit?! 🤔

45º går ju också då det står MINDRE än 70º.
 
En rak 90º anslutning från två håll känns som om det blir stopp och skiten vill åka fram och tillbaks?
Nu är jag elnisse och inte röris men jag hade inte velat lägga det någonstans.
 
Krilleman
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Nja, vad ska man dra vidare med för rör?

  • Verkar vara en produkt från UK där man fortfarande limmar avlopp med lim. (Det slutade vi med på 70-talet)
  • Installationsanvisning?
  • 150mm?
  • Svensk Standard?

Då kan man lika gärna köra på ett 110x45º gren som vi använder ofta i Sverige.
Proppa översta anslutningen.

https://www.hornbach.se/p/dubbelt-p...MIndScsYjhhwMVixeiAx32JTawEAQYAiABEgI7i_D_BwE

Grått grenrör i plast med tre muffar, två på sidorna och en på toppen, vinklade 45 grader. Diameter 110 mm. Används ofta i svenska byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Ja säg det, har du annan åsikt om varför regeln uppkommit?! 🤔

45º går ju också då det står MINDRE än 70º.
Nej jag tycker det låter som en väldigt trolig teori och när alla som måste fortsätter bygga med vanliga dubbelgrenrör så har säker vatten ryggen fri😉

Kan detta vara något för TS? Vad jag vet så finns dom bara i 110mm dock.

Svart dubbelgrenrör med dimensionerna 110/100 och vinkeln 88,5 grader från Ahlsell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller en 88,5 krök med en 45 gren under.
 
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Kan detta vara något för TS?
Fast denna är ju mer än 70º...

🤔
 
Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Fast denna är ju mer än 70º...
Ja men bajset rinner rätt väg ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.