Fulkemisten
Maskinen började läcka som ett såll och gav inget vidare tryck längre. Har köpt den beggat av en bekant och den har verkligen alla tillbehör så vill ogärna köpa en ny. Monterade därför isär den i molekyler och konstaterade att det stod en stråle ut ur denna ventil.
Sprucken plastventil med synlig packning i en isärmonterad maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller en sprucken plastventil med en bit packning som sticker ut. Ventilen är sprialformad och placerad på en grön- och blårandig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en ventil med en metallfjäder och vit plastspets, placerad på en randig bordduk i grönt, blått och beige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller i en trasig ventil med sprucken plast och en utstickande bit packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser otydligt på sista bilden att plasten är sprucken och att en liten bit packning ätit sig ut genom sprickan.

Antingen är det här en start-stopp ventil eller en överströmningsventil. Det sitter någon sorts givare/motor över ventilen när det är monterat rätt.

Modellbeteckningen är C130.2 men när jag söker efter ventiler till denna så får jag liksom bara med platt botten och en svart packning. Min är konisk och så är också godset i botten på ventilinneslutningen.

Någon som vet någon bra återförsäljare av reservdelar över disk i Stockholmsområdet? Eller är det internet som gäller och beställa och hoppas på att den passar?
 
Fulkemisten
S Stubai skrev:
Är det en sån kanske?
[länk]
Kolla mina bilder jämfört med produktbilden från Clas Ohlson. Svårt att avgöra men jag har fått ur alla plastdelar ut ventilinneslutningen som du ser på första bilden i inlägg #1. Tycker inte alls att de ser lika dana ut alls om man jämför produktbilden med bild två tre och fyra i samma inlägg. Vad tycker du? Jag har tyvärr inga tidigare erfarenheter av att laga högtryckstvättar. Passar olika ventiler i samma ventilhus? Läser också att den här ska vara kompatibel med E130.2 istället för C130.2, samma maskin, olika geografiaka marknader? Därav den ärliga skeptiska frågan. Supersvårt att hitta reservdelar.
 
Redigerat:
Fulkemisten
@DennisCA har jag fått tips om har renoverat en gammal högtryckstvätt (kanske?). Hjälp om du vet något i så fall tack?
 
Det där har hänt på båda nilfisk jag ägt, sist det skedde slog jag till på en Ava P60 X evolution.
 
Fulkemisten
Ingen har dock konisk botten på vetilen vad jag kan se. Kanske bara att beställa och hoppas på.det bästa?
 
Beställ en med plan botten, flytta över dina koniska del?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Köpt maskinen beggat var ordet...

Två cylindriska plastkomponenter på en flerfärgad matta, den översta gammal och den undre ny, vilket visar slitage och saknad bottendel på den gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gammal överst. Ny underst. Borde mätt ventilinneslutningens djup så hade jag förstått. Någon har garanterat öppnat den här och verkligen KLÅFINGRAT och således av oklar anledning tappat bort bottendelen. Utan tvekan orsaken till komponentens haveri.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.