Har en järnspis vars murstock (och kåpa) fixats till av förra ägaren med eldfast lerklining (typ ser det ut som) men den har inte målats efter det, vilket gör att det är stora gråbruna fält på väggen bakom spisen (dvs på murstocken). Jag vill måla vitt igen, men vet inte vad jag ska välja för färg. Vill inte köp någon slafsig plastfärg på typ jula utan något annat, men vad? Kalkfärg? Isf vilken?
 
  • Järnspis med eldfast lerklining och omålade gråbruna fält på murstocken bakom spisen. Tre tändsticksdosor och fyra ljuslyktor står på spisens mantel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hufsa skrev:
Har en järnspis vars murstock (och kåpa) fixats till av förra ägaren med eldfast lerklining (typ ser det ut som) men den har inte målats efter det, vilket gör att det är stora gråbruna fält på väggen bakom spisen (dvs på murstocken). Jag vill måla vitt igen, men vet inte vad jag ska välja för färg. Vill inte köp någon slafsig plastfärg på typ jula utan något annat, men vad? Kalkfärg? Isf vilken?
Ingen?
 
110 som läst men inte ett enda svar. Vad trist! För att förtydliga: jag velar mellan bland annat kalkfärg och linoljefärg. Vill ha en färg som sitter bra på putsen och tidigare färg (som jag inte vet det det är för typ av färg), som klarar värme av spis och murstock skapligt
 
N
Ska du bara måla? eller putsa också?
Din enda bild var ju inte så imponerande för att se helheten.
Man får bättre hjälp när man ger bra information.
 
N neo11 skrev:
Ska du bara måla? eller putsa också?
Din enda bild var ju inte så imponerande för att se helheten.
Man får bättre hjälp när man ger bra information.
Jag har ingen annan bild eftersom vi inte får tillträde förrän nästa vecka. Den enda annan bild jag har dom visar mer av spisen, kåpan och väggen bakom spisen är denna (bifogar) tagen genom fönstret.
Jag tror inte det behövs putsas utan enbart målas, däremot behövs ny puts på murstocken på våningen ovanför, så oavsett vilket behöver jag puts. Där är jag också novis. Jag vet helt enkelt inte vad som är ”bra information” och ej.
 
  • Bild tagen genom ett fönster som visar en spis med tillhörande kåpa, diverse byggmaterial, hinkar och städredskap, samt en kylskåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Putsen är väldigt mörk, typ bara cement i.
Inte optimalt, och putsen ser för jävlig ut.
Målar du på det, kan du inte putsa sen.
Och vilken färg ska du använda, är det kalkfärg så måla med det.
Men det måste du ta reda på.
 
N neo11 skrev:
Putsen är väldigt mörk, typ bara cement i.
Inte optimalt, och putsen ser för jävlig ut.
Målar du på det, kan du inte putsa sen.
Och vilken färg ska du använda, är det kalkfärg så måla med det.
Men det måste du ta reda på.
Okej! Menar du att det tidigare ägare putsat med måste bort? (Vet faktiskt inte vad han använt men misstänker det är något av det som står på spisen i bilden tagen genom fönstret) Eller räcker det att jag försöker jämna till med ny puts?
Jag velar mellan kalkfärg och silikatfärg (för inomhusbruk)
 
N
Kom med lite mer bilder när du flyttat in.
Men du måste göra något innan du målar.
 
N neo11 skrev:
Kom med lite mer bilder när du flyttat in.
Men du måste göra något innan du målar.
Okej, jag får helt enkelt återkomma om en vecka😅 tack!
 
Här kommer bilder på hur det ser ut nu. Man ser att det suttit kakelplattor, finns spår av det till vänster på väggen, men sedan är det det här gråa slafset som jag inte vet vad det är. Vill putsa med kalkbruk och sedan måla.
 
  • Del av en vägg som tidigare haft kakelplattor, med synliga spår av dessa till vänster. Höger sida är täckt av grått material som ska putsas med kalkbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med rester av kakel till vänster och grått slafs över en stor yta; nederdelen av en svart gasugnsspis syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med grått material på ytan som ser ojämnt ut, med spår av tidigare kakelplattor synliga till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt rum med några rester av kakelplattor på väggen till vänster, grått fläckigt område på väggen, en gammal vedspis och en ljusstake med tre vita och ett rött ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med spis och ljusstakar, väggar med rester av borttagna kakelplattor och grå puts. Planerat att putsas med kalkbruk och målas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Skulle säga lite städning. tvål o vatten kanske låter löjligt.
Men får inte finnas fett på putsen.
Och sen putsa med 1 mm C bruk.
Det håller bättre än kalkbruk,
kalkbruk kan "lösa upp sig lite" med kontakt med vatten efteråt
 
N neo11 skrev:
Skulle säga lite städning. tvål o vatten kanske låter löjligt.
Men får inte finnas fett på putsen.
Och sen putsa med 1 mm C bruk.
Det håller bättre än kalkbruk,
kalkbruk kan "lösa upp sig lite" med kontakt med vatten efteråt
Men den mörka ”putsen”, ska den hackas bort först? Vet inte ens vad det är. Kan vara betong men stod kvar en hink färdigblandad eldfast leta (sån som ska vara inne i vedspisen) bredvid, så funderar på o tidigare ägare slängt på sån på väggen i tron om att det var puts.😬
 
N
Tror inte du behöver hacka bort något, men vet inte vad som finns i vedspisen.
 
N neo11 skrev:
Tror inte du behöver hacka bort något, men vet inte vad som finns i vedspisen.
Inuti ser den fin ut. Den har nya delar osv. Det är putsen (den där mörka skrovliga) som ser ut som en katastrof. Behöver även putsa murstocken på ovanvåningen, lägger upp bilder på den. Men där ser den schysst ut, bara knacka bort lös puts och sedan på med ny.
 
  • Skadat puts och exponerade tegelstenar på en murstock inomhus, med lös puts borttagen och redo att ersättas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skrovlig murstock med skador där putsen har lossnat, exponerande murverket under. Golvet nedanför murstocken har ett mönstrat gammalt linoleumgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken puts på ovansidan av en murstock där delar av putsen har fallit bort, exponerande det röda tegelverket under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ja knacka bort den gamla putsen och ersätt med kalkbruk eller c bruk.
Men du måste förvattna teglet och grunda med väldigt löst bruk på teglet.
Innan du börjar stocka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.