Som rubriken lyder.

Är det möjligt att använda skyddsrör för att avleda vatten nergrävda i mark? Eller är dessa inte lämpade för att ha vatten i sig ?

Finns ingen info ang detta om man läser produkt info hos tex Bauhaus för nämna skyddsrör.

Är i färd att på sommarstugan, ansluta stuprör från takavattning till ett gammalt avlopp som leder bort vatten till ett dike, för att leda undan regnvattnet också.


Har en bit överblivet skyddsrör som hade varit smidigt att använda istället för olika rörböjar för att koppla ihop det hela.
 
Visst funkar det, kanske inte håller i längden men...
Jag använder själv sådant för att leda vattnet från stuprör/tak till mina vattentankar IBC.
 
D Dilato skrev:
Visst funkar det, kanske inte håller i längden men...
Jag använder själv sådant för att leda vattnet från stuprör/tak till mina vattentankar IBC.
Finns det angivet någon generell livslängd för rubricerade rör ? Eller håller det inte lika länge av någon annan anledning som man inte tänker på ?
 
Det finns ju olika kvaliteter, billigt skräp med enkel korrugerad insida till bra med dubbel uppbyggnad med slät insida.

Väl nedgrävt är det väl i första hand kyla som kan bli ett problem om det står vatten i slangen, men annars tänker jag att det bör funka länge.

Dom är ju gjorda för att ligga i mark utomhus i en livstid eller mer så...
 
D Dilato skrev:
Det finns ju olika kvaliteter, billigt skräp med enkel korrugerad insida till bra med dubbel uppbyggnad med slät insida.

Väl nedgrävt är det väl i första hand kyla som kan bli ett problem om det står vatten i slangen, men annars tänker jag att det bör funka länge.

Dom är ju gjorda för att ligga i mark utomhus i en livstid eller mer så...
Tack för förtydligandet, då vet jag iallafall att det kan vara ett alternativ ifall nöden kräver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.