Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ojdå, du vill missförstå. Med ”Google” menar jag förstås allt som ingår i deras verksamhet oavsett vilken app eller något annat de gör.
Ja, man ska givetvis välja vad man tillåter och inte. Men frågan var om man ska tillåta en specifik app en specifik behörighet. Litar man inte på Google, Apple eller Microsoft ska man givetvis inte använda deras produkter heller.
Nissens Nissens skrev:
Det är inte många som arbetar så systematiskt som Google. Varför ser man Tiktok som en säkerhetsrisk men inte Google? Tror du att jänkarna alltid vill oss gott?
En stor skillnad ligger i lagstiftningen i den olika länderna. Är du kinesisk medborgare har du skyldighet att lämna ut information som efterfrågas av säkerhetstjänsten. Det finns mycket mer.

Nej, jag tror inte att jänkarna alltid vill oss väl. Frågan är rätt löjlig. Tror du att kineserna alltid vill oss väl.
Nissens Nissens skrev:
Jänkarna har mer koll än vad du tror…
Kanske, kanske inte. Du vet ju inte vad jag tror så påståendet kanske är fel.

Jag jobbar med säkerhetsfrågor och är rätt insatt, utan att vara expert.
Nissens Nissens skrev:
Ja, det står dig fritt. För mig personligen spelar det ingen roll, jag tror varken att den ena eller andra sidan bryr sig om mig.
Kanske inte om dig, men kanske om mig?
Eller kanske bryr sig den ena eller andra sidan mer om personer med tillgång till säkerhetskänslig information. Etc. Jag väljer iallafall personligen USA före Kina och hellre ett amerikanskt bolag än kinesiska staten.

Det är lätt att låta bli att installera och använda TikTok, svårare att låta bli Googles tjänster om man väljer en Android-telefon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har scannat i en hel del gamla foton och många album, samt retuscherat/lagat foton där många är över 100 år gamla. Så jag har flera olika sorters backup och även Google Drive för vissa.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo men vad är det som är svajjigt med Google? Utmärkta tjänster till ett bra pris.
[länk]
Har du något speciellt som du inte vill att Google ska se?
Sen har då Google en utmärkt säkerhet via sin tvåstegsautentisering.

Tik-tok har en massa kod som inte hör hemma i dagens mjukvara som diskuteras i världen.
Om du läser den här sammanställningen så får du en inblick i vilka loggar som finns över alla Google användare:

https://computersweden.se/article/1288519/14-harresande-saker-som-google-vet-om-dig.html

Antagligen liknande det Tiktok håller på med.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du läser den här sammanställningen så får du en inblick i vilka loggar som finns över alla Google användare:

[länk]

Antagligen liknande det Tiktok håller på med.
Jo jag ser väl inget "hårresande" i det och IDGgruppen/Sverige har ju alltid varit som de är.

En höjdpunkt varje månad är när Google skickar min tidslinje vad jag varit med om under månaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har scannat i en hel del gamla foton och många album, samt retuscherat/lagat foton där många är över 100 år gamla. Så jag har flera olika sorters backup och även Google Drive för vissa.
Jo filmer när ungarna var små får under inga omständigheter förloras. Det viktigaste jag har i Googles moln.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo jag ser väl inget "hårresande" i det och IDGgruppen/Sverige har ju alltid varit som de är.

En höjdpunkt varje månad är när Google skickar min tidslinje vad jag varit med om under månaden.
Jag har inte sagt något om ”hårresande”. Jag bara säger att jag inte tror att Google är bättre än Tiktok.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte sagt något om ”hårresande”. Jag bara säger att jag inte tror att Google är bättre än Tiktok.
Njau, Tiktok innehåller så mycket skit så det inte kommmer i närheten av Googles tjänster.
Sen måste du ju precisera vad du du är rädd för!
 
Nissens
P paralun skrev:
Njau, Tiktok innehåller så mycket skit så det inte kommmer i närheten av Googles tjänster.
Sen måste du ju precisera vad du du är rädd för!
Jag är inte rädd för någonting. Jag bara säger att det är inkonsekvent att förkasta Tiktok samtidigt som företag som Google är ok…
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte rädd för någonting. Jag bara säger att det är inkonsekvent att förkasta Tiktok samtidigt som företag som Google är ok…
Håller inte med i likhet med världens kloka på området.
Hursomhelst måste du kunna precisera varför google inte är din vän.
 
Nissens
P paralun skrev:
Håller inte med i likhet med världens kloka på området.
Världens kloka i västvärlden möjligen.
P paralun skrev:
Hursomhelst måste du kunna precisera varför google inte är din vän.
Det handlar inte om Google, det handlar om all info som loggas på individnivå av diverse aktörer. De som är vänner idag behöver inte vara det i morgon…
Jag arbetar med säkerhetsklassat material lite nu och då. I hanteringen av det litar man verkligen inte på någon sida.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har Microsoft och Apple blivit fällda för?
Google verkar nästla sig in överallt känns det som…
Pyttemjuk blev väl fällda dels för att de bara erbjöd sitt eget OS och dels bara Bing som sökmotor.
Äppleskrutten blev väl fällda för att de vid en uppdatering saktade ner mobilerna så att ägarna skulle köpa den senaste modellen istället.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M maxmsm skrev:
Pyttemjuk blev väl fällda dels för att de bara erbjöd sitt eget OS och dels bara Bing som sökmotor.
Ja, så var det nog.
M maxmsm skrev:
Äppleskrutten blev väl fällda för att de vid en uppdatering saktade ner mobilerna så att ägarna skulle köpa den senaste modellen istället.
Jag vet att det fanns ett rykte om det, men var det ett rättsfall av det menar du?
 
A AndersS skrev:
Majoriteten av oss användare har knappast något att dölja eller är av intresse för någon annan, så jag funderar inte så mycket utan använder Google, Microsoft, etc, till det jag behöver.
Det jag gör som jag evt skulle behöva dölja använder jag varken mobiler, datorer eller internet till.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, så var det nog.

Jag vet att det fanns ett rykte om det, men var det ett rättsfall av det menar du?
Om jag inte minns helt galet så blev böterna 500 000 000$.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vill till exempel kunna skicka MMS med min telefon och kan då inte slå av precis allt.
Med min Huawei Mate 10 Lite så gick det att skicka bilder utan att aktivera internet.
Det funkar inte med mina Moto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.