I
Har ett renova uttag med separat brunntändning. Hur ska jag koppla detta med 6st kablar samt att jag behöver parallellkoppla det för ström till nästa uttag? Är det ens möjligt att göra med ett uttag som har separata brunntändningar?

Två första bilderna är hur det gamla uttaget såg ut och de två sista bilderna är när jag försökte koppla allt på samma vis men då fungera enbart halva uttaget.

Från detta uttag går det stöm vidare till ett annat uttag, där av parallellkopplingen eller seriekopplade. Vad man nu vill kalla det.
 
  • En hand håller ett eluttag med flera kablar i olika färger, försöker ansluta det till en väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller i baksidan av ett eluttag med bruna, blåa och gröna kablar inkopplade, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett renova vägguttag med flera exponerade elkablar i olika färger, monterade i ett hål i väggen. Avlång gipsyta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett handhållet, vitt dubbelväggsuttag med exponerade interna kopplingspunkter och skruvar, ovanför en arbetsyta med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Det är principiellt inga problem att göra det du önskar. Hur ska du styra den separata brunnständningen?

Du har inte kopplat på samma vis utan du har kopplat ena halvan av uttaget. Det är viktigt att du förstår exakt vad du gör och varför om du ska hålla på med el. Om vi börjar i den änden, varför tror du att bara ena brunnen i uttaget fungerade när du kopplade? Hur tror du att det ska kopplas?

En bra plats att börja är t.ex. Kjell och companys hemsida där det finns bra beskrivningar av elen i hemmet. En annan bra sådan är Bo Siltbergs beskrivningar här på forumet (googla).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I
Tack, och tack för tipsen! :)

Har bytt uttag och hanterat seriekopplade uttag tidigare men tyvärr blev det ett felköp denna gång med separata brunntändningar som jag inte har erfarenhet av tidigare. Där av att jag inte riktigt vet vad exakt ett eluttag med separat brunntändningar gör heller. Jag ska helt enkelt använda båda uttagen och vill gärna ha ström i dem hela tiden.

Har läst mig till i forumet att man kan koppla en ledare mellan L på ovan och undersidan. Men i och med att jag har 6st kablar blir det kanske svårt.
Min andra chansning är att fördela kablarna 3 på ovansidan och 3 på undersidan?
 
tommib
I Ilda Druskic skrev:
Min andra chansning
Det här är ju lite fel inställning....

Du ska som sagt inte chansa utan du ska veta vad du gör. Min rekommendation om detta var ett felköp är att lämna tillbaka uttaget och köpa ett nytt som fungerar som du vill. Därefter kopplar du varje ledarpar till respektive plint på uttaget. Både gamla och nya uttaget kommer ha en märkning som du kan titta på.

Det är alltid parallellkoppling på uttag.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Separat brunntändning innebär att de två uttagen inte är sammankopplade. Är det inte vad du behöver så går det att koppla ihop dem. Du har två "L" och två "N". Du behöver som du redan läst om koppla ihop dessa. Det kan sitta två trådar i en klämma. Så en av de befintliga trådarna uppe och den andra nere precis som du kopplat. Men dessutom en kort bit mellan uppe och nere. Jordplintarna sitter däremot ihop.
 
  • Gilla
IldD
  • Laddar…
tommib
Jag var lite ovillig att ge det tipset eftersom TS uppvisar en lite farlig inställning till det hela. Terminalerna på uttaget är inte lämpliga att koppla mer än två ledare i så man måste koppla om bakom uttaget om man ska koppla in bägge brunnarna på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
. Du har två "L" och två "N". Du behöver som du redan läst om koppla ihop dessa. Jordplintarna sitter däremot ihop.
Nollan sitter ihop, det är bara L som är separata
 
tommib tommib skrev:
Jag var lite ovillig att ge det tipset eftersom TS uppvisar en lite farlig inställning till det hela. Terminalerna på uttaget är inte lämpliga att koppla mer än två ledare i så man måste koppla om bakom uttaget om man ska koppla in bägge brunnarna på ett bra sätt.
Hur tänker du då?

övre plint:
inkommande och vidarekoppling till nedre

nedre plint:
vidarekoppling från övre och utgående till nästa uttag
 
tommib
På den gamla ja.....


Förstår du varför det inte blev rätt för TS och bara ena brunnen funkade?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Terminalerna på uttaget är inte lämpliga att koppla mer än två ledare i så man måste koppla om bakom uttaget om man ska koppla in bägge brunnarna på ett bra sätt.
Förstår vi situationen olika på något sätt? Man bör mycket riktigt inte ha mer än två trådar på en anslutning. Men varför skulle man behöva det? En tråd från matningen in på övre uttagets fas, en tråd från övre till undre uttagets fas och en tråd från undre uttagets fas vidare till nästa uttag. Det blir ju två per terminal.
nisse123 nisse123 skrev:
Nollan sitter ihop, det är bara L som är separata
Ok. Jag har aldrig använt någon. I så fall är det bara fasen som behöver byglas.
 
tommib
Ja, så kan man göra. Jag uppfattar inte att TS bör göra så pga bristande kunskap och attityd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
H hapazard skrev:
Hur tänker du då?

övre plint:
inkommande och vidarekoppling till nedre

nedre plint:
vidarekoppling från övre och utgående till nästa uttag
Ah, ok. Ja jag läste tydligen lite snabbt. Ja, det funkar.

Jag rekommenderar fortfarande att köpa rätt uttag för att slippa onödiga skarvar och felkällor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.