Hej.

Vi kommer installera en bergvärmepump i detta rummet och kommer då sätta in en golvbrunn.

Enligt våran kommun behöver vi skicka in en bygganmälan pga att vi kommer ta ett hål i plattan för att installera golvbrunnen.

Kommunen vill även att vi kontaktar företaget som kommer sätta in Bergvärmepumpen så vi kan ta fram en kontrollplan för just detta med golvbrunnen.

Jag tycker det låter lite konstigt att vi behöver en bygganmälan för att bila upp ett hål i plattan? Eller är det för själva brunnen? Hade mer förstått om vi gjort en större ändring.
 
  • Bilda av betongplatta med ett bilat hål och ett avloppsrör, samt ett måttband som mäter området för installation av en golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstigt från kommunen. det behövs ingen anmälan/bygglov för att såga upp plattan och byta avloppsrören. Ser att det kanske är tunna avloppsrör ( kanske som det kallas "" äggskalstyp "" ) så var försigtig dom spricker lätt och det kan bli byte en bra bit under plattan.

EDIT Den typen kan vara limmade i skarvarna och går inte att få isär.
 
M markustm skrev:
Hej.

Vi kommer installera en bergvärmepump i detta rummet och kommer då sätta in en golvbrunn.

Enligt våran kommun behöver vi skicka in en bygganmälan pga att vi kommer ta ett hål i plattan för att installera golvbrunnen.

Kommunen vill även att vi kontaktar företaget som kommer sätta in Bergvärmepumpen så vi kan ta fram en kontrollplan för just detta med golvbrunnen.

Jag tycker det låter lite konstigt att vi behöver en bygganmälan för att bila upp ett hål i plattan? Eller är det för själva brunnen? Hade mer förstått om vi gjort en större ändring.
Fråga inte, installera bara. Handläggaren kanske missförstod.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Det är äggskals rör och är medveten att det kan bli problem 😊.

Avlopps röret som går ner i plattan är från köket och det är den vi kommer koppla på en ny brunn. Det sitter alltså ingen brunn där idag utan ska sätta in en helt ny.
 
M markustm skrev:
Det är äggskals rör och är medveten att det kan bli problem 😊.

Avlopps röret som går ner i plattan är från köket och det är den vi kommer koppla på en ny brunn. Det sitter alltså ingen brunn där idag utan ska sätta in en helt ny.
Bry dig inte, jobba på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga inte, installera bara. Handläggaren kanske missförstod.
Haha ja. Jag har lärt mig detta nu. Fått samma svar av bekanta. Ställ inga frågor. 😅

Nu när vi har redan har pratat med dom. Tyvärr. Måste vi fortsätta med en bygganmälan?
 
M markustm skrev:
Haha ja. Jag har lärt mig detta nu. Fått samma svar av bekanta. Ställ inga frågor. 😅

Nu när vi har redan har pratat med dom. Tyvärr. Måste vi fortsätta med en bygganmälan?
Nej, sluta tänk så svenskt och gasa på! Oavsett om de hör av sig är det inte bygglov eller bygganmälan för detta.
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Låter bra, jag kör på! 😊
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D
M markustm skrev:
Låter bra, jag kör på! 😊
Alltså, vi har ingen golvbrunn där vår BVP står. BVP har varit där i över 20 år. Pumpen har bara en koppling in på ett lodrätt avloppsrör. Finns golvbrunn i angränsande tvättstuga på andra sidan om en 1cm tröskel. Inkopplat av förra ägaren som drev en bergvärmeinstallationsfirma.

Jag hade aldrig någonsin talat med kommunen om jag satt in en golvbrunn där. Nu har jag iofs inte ordnat med någon golvbrunn och har inte tänkt göra det heller.
 
I min kommun skulle TS få lämna in en anmälan till stadsbyggnadskontoret för väsentligt ändring av avloppssystem och ingrepp i husets konstruktion. En kontrollplanen (som ska godkännas av en byggnadsinspektör på kommunen) krävs för att hålla koll på att installationen/ändringen görs fackmannamässigt. Sen ska en anmälan till miljöavdelningen göras för installation av bergvärmepumpen.

TS väljer själv om han vill lyssna på bekanta eller kommunen, men att ge rådet att bara ”köra på” tycker jag är fel. Det kan få negativa konsekvenser för TS om det vill sig illa. Då kommer han inte långt med att han fick råd på ett byggforum.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
TS väljer själv om han vill lyssna på bekanta eller kommunen, men att ge rådet att bara ”köra på” tycker jag är fel.
Jag skulle anse att risken är liten att TS blir påkommen. Kommunen svarar nog korrekt enligt gällande praxis men jag tror inte någon kommer att komma ut på besök. Jag anser att om man skulle välja att inte följa kommunens instruktioner skulle man underlätta för kommunen så att tjänstemännen kan fokusera på mer givande arbete.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
I min kommun skulle TS få lämna in en anmälan till stadsbyggnadskontoret för väsentligt ändring av avloppssystem och ingrepp i husets konstruktion. En kontrollplanen (som ska godkännas av en byggnadsinspektör på kommunen) krävs för att hålla koll på att installationen/ändringen görs fackmannamässigt. Sen ska en anmälan till miljöavdelningen göras för installation av bergvärmepumpen.

TS väljer själv om han vill lyssna på bekanta eller kommunen, men att ge rådet att bara ”köra på” tycker jag är fel. Det kan få negativa konsekvenser för TS om det vill sig illa. Då kommer han inte långt med att han fick råd på ett byggforum.
Jag är nyfiken, var finns lagstöd för att koppla på en golvbrunn på befintlig stam är " väsentligt ändring av avloppssystem och ingrepp i husets konstruktion och kräver bygganmälan?
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
I min kommun skulle TS få lämna in en anmälan till stadsbyggnadskontoret för väsentligt ändring av avloppssystem och ingrepp i husets konstruktion. En kontrollplanen (som ska godkännas av en byggnadsinspektör på kommunen) krävs för att hålla koll på att installationen/ändringen görs fackmannamässigt. Sen ska en anmälan till miljöavdelningen göras för installation av bergvärmepumpen.

TS väljer själv om han vill lyssna på bekanta eller kommunen, men att ge rådet att bara ”köra på” tycker jag är fel. Det kan få negativa konsekvenser för TS om det vill sig illa. Då kommer han inte långt med att han fick råd på ett byggforum.
Har kommunen fått det prövat rättsligt att en installation av en ny golvbrunn i en källare ansluten till en befintlig avloppsstam i samma källare är en väsentligt ändring av avloppssystem eller ett ingrepp i husets bärande konstruktion? Eller är det mer myndighetsaktivism från berörd kommuns sida? Man vill testa lagens gränser genom att tolka den så strikt som möjligt för att driva regelverket mot ökat reglering, kontroll och repression?

Normalt har man ju inte tolkat detta som en väsentlig ändring. Eller finns domar från MÖD i detta ärende som jag inte känner till?
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Njaa. Här var ju ett fall för en del år sedan. En bostadsrättsförening med drygt 50 lgh. Skulle vid stammbyte dra en stamm ca 30 cm bredvid den bef. stammen. Kommunen tillfrågades om huruvida detta krävde bygganmälan. Det behövdes inte.

Men när arbetet var klart, så kom kommunen på att det krävdes visst bygganmälan. Och utfärdade en byggsanktionsavgift på drygt 20 000 x 50 lgh. För att man påbörjat arbetet utan startbesked, och ytterligare drygt 20 000 x 50, för att man tagit röret i drift utan slutbevis.

När ärendet överklagades kom kommunen visserligen på att dte behövdes kanske inte bygganmälan och gav sig.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Njaa. Här var ju ett fall för en del år sedan. En bostadsrättsförening med drygt 50 lgh. Skulle vid stammbyte dra en stamm ca 30 cm bredvid den bef. stammen. Kommunen tillfrågades om huruvida detta krävde bygganmälan. Det behövdes inte.

Men när arbetet var klart, så kom kommunen på att det krävdes visst bygganmälan. Och utfärdade en byggsanktionsavgift på drygt 20 000 x 50 lgh. För att man påbörjat arbetet utan startbesked, och ytterligare drygt 20 000 x 50, för att man tagit röret i drift utan slutbevis.

När ärendet överklagades kom kommunen visserligen på att dte behövdes kanske inte bygganmälan och gav sig.
Skrämmande exempel på bristande myndighetsutövning. Så i slutändan landade det i att anmälan inte krävdes också enligt kommunen? Eller var det mer att kommunen accepterade länsstyrelsen bedömning efter överklagan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.