Hej!
Har precis installerat en ny Tapwell duschblandare c/c 160 på LKs anslutningar, således koniska anslutningar.
Jag får inte anslutningen till blandaren tät. Droppar väldigt lite både på kallt och varmt mellan vägganslutning (koniska anslutningen) och blandaren. Har efterdragit några gånger och är rädd för att dra för hårt.

Har Ni några tips på vad jag kan göra?
Har försökt att hitta lösningar via andra trådar.
Jag förstår det som att den koniska anslutningen ska hålla tätt utan lin mm.
Blandare: Tapwell tvm 7200 krom
Anslutning: LK Anslutningskoppling M26 rak (RSK 188 18 45)

Tacksam för snabba tips/råd då jag är mitt uppe i monteringen.
 
Har du följt montageanvisningen för blandaren?
Dra muttrarna växelvis för hand tills det tar stopp, dra åt med verktyg ca 1,5 varv, kan vara en fördel att markera ett tuschstreck på både mutter och fästet innan man börjar dra med verktyg så att man lättare håller koll på hur mycket man vridit.
Instruktion för att montera en blandare med klämringar, stöd hylsor och muttrar, med råd om hur mycket muttrarna ska dras åt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.tapwell.se/storage/4B37...bce86ec58bd3bdf2788/MDUA1-210204-ALL_MBLF.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du följt montageanvisningen för blandaren?
Dra muttrarna växelvis för hand tills det tar stopp, dra åt med verktyg ca 1,5 varv, kan vara en fördel att markera ett tuschstreck på både mutter och fästet innan man börjar dra med verktyg så att man lättare håller koll på hur mycket man vridit.
[bild]
[länk]
Hej!
Yes har följt monteringsbeskrivningen.
Jag kan ju så klart montera av blandaren igen. Markera med en penna/tejp Oxh sedan dra om.
 
MultiMan
Inte säkert att det går att få tätt med klämringar om det redan är åtdraget och ändå läcker. Kan behövas kapa en bit rör och nya klämringar. Det vanligaste problemet med att klämringskopplingar läcker som jag sett är att röret har längsgående skador/rispor som leder vattnet förbi klämringen.
 
Krilleman
Ja fast LK 1181845 ser ut såhär:
Metallkomponent, del av en blandare, med gängad anslutning och en rund platta i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du verkligen fått med planpackningarna på din blandare?!

🤔🤔
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
  • Gilla
charl_6 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Nu var det inte 1181845 utan 1881845 som TS skrev,
Helt rätt, jag skrev fel i all hast.

1881845 👍👍

1181845 finns inte ens som RSK! 👍
 
MultiMan MultiMan skrev:
Inte säkert att det går att få tätt med klämringar om det redan är åtdraget och ändå läcker. Kan behövas kapa en bit rör och nya klämringar. Det vanligaste problemet med att klämringskopplingar läcker som jag sett är att röret har längsgående skador/rispor som leder vattnet förbi klämringen.
Hej!
Det är inga klämningar. LKs dosa i väggen och sedan fästes anslutningskopplingen direkt i blandaren och som jag förstått det ska koningen täta utan extra tillbehör som lin mm. Om det nu är att det kan vara en rispa/repa/mikroskada så kanske man endast ska försöka täta gängorna i anslutningen utan att detta engagerar den koniska anslutningen och således den ursprungliga tänkta tätningen och flödet av vatten. Jag har svårt att tänka mig att detta på något sätt skulle vara negativt eller skada.
 
MultiMan
Demmpa Demmpa skrev:
Har du följt montageanvisningen för blandaren?
Dra muttrarna växelvis för hand tills det tar stopp, dra åt med verktyg ca 1,5 varv, kan vara en fördel att markera ett tuschstreck på både mutter och fästet innan man börjar dra med verktyg så att man lättare håller koll på hur mycket man vridit.
[bild]
[länk]
Som svar på detta skriver du:
C charl_6 skrev:
Hej!
Yes har följt monteringsbeskrivningen.
Jag kan ju så klart montera av blandaren igen. Markera med en penna/tejp Oxh sedan dra om.
Då tror jag givetvis att du har klämringar eftersom instruktionerna du säger dig ha följt beskriver just det.
 
Krilleman
C charl_6 skrev:
Hej!
Det är inga klämningar. LKs dosa i väggen och sedan fästes anslutningskopplingen direkt i blandaren och som jag förstått det ska koningen täta utan extra tillbehör som lin mm. Om det nu är att det kan vara en rispa/repa/mikroskada så kanske man endast ska försöka täta gängorna i anslutningen utan att detta engagerar den koniska anslutningen och således den ursprungliga tänkta tätningen och flödet av vatten. Jag har svårt att tänka mig att detta på något sätt skulle vara negativt eller skada.
Du har rätt, jag ansåg hela tiden att detta var ett 150cc fäste.
Helt fel av mig.

Det är ju mycket riktigt ett 160cc fäste. (Och kikar man en gång till på bilden så förstår man!)

Bra att du påtalade detta när jag drog en felaktig slutsats. 👍👌

Det du kan göra är att smörja anläggningsytan lätt med locherpasta innan montage.
Det brukar hjälpa!
 
Redigerat:
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som svar på detta skriver du:

Då tror jag givetvis att du har klämringar eftersom instruktionerna du säger dig ha följt beskriver just det.
Jag Tapwell har sina egna väggfästen men klämtningar har jag inte i den konstruktion jag har. Kika på ovan rsk samt länkade bilder infogade av andra.
 
Jag vill bara meddela att locherpasta löste problemet. Kan vara bra för framtida besökare att ta del av denna information. Tacka alla för hjälp/råd.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
C charl_6 skrev:
Jag vill bara meddela att locherpasta löste problemet. Kan vara bra för framtida besökare att ta del av denna information. Tacka alla för hjälp/råd.
Det här är ett beteende som är så jävla föredömligt! :)
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.