pacman42 pacman42 skrev:
Lagen är en sak, men det är svårt att hitta fall där olaglig övervakning av privatpersoner på allmän plats har lett till något. Polisen brukar till och med gladeligen samla in kameramaterial för sina utredningar utan att någon (vad jag vet) har lagförts för den olagliga övervakningen.

Detta är troligen bara ännu en av lagarna som bara är till för att allmänheten skall vara glad, inte för att den i praktiken används.
Hade själv polisen på hembesök här om veckan.
De blev mycket glada av att en av mina kameror filmar en liten snutt ut på gatan och tog gladeligen emot filmen från tidpunkten de efterfrågade. Inga sura miner :)
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
RoTe
H Hans G2 skrev:
Hade själv polisen på hembesök här om veckan.
De blev mycket glada av att en av mina kameror filmar en liten snutt ut på gatan och tog gladeligen emot filmen från tidpunkten de efterfrågade. Inga sura miner :)
En bekant är anmäld för att ha kameror riktade mot allmän mark, trots att dom är "suddade" digitalt och inte spelar in annat än hans mark, vilket han skickat in bevisning på så överklagar grannen, så ärendet är inte avgjort än.
 
  • Wow
MrDizzy
  • Laddar…
Har svårt att tro att din bekanta kommer att åka dit på den. Risken är ju alltid att det är en granne som klagar.
 
Du kan ju inte begränsa inspelning i djupled, oavsett kamera. Så vill du inte spela in allmän plats så måste den sitta högt upp eller på sidan.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Jag spelar in alla fronten/baken fordon som passerar på vägen utanför. Det är en återvändsgata med ca 40 hus längre in. På detta sätt så har jag reg-numren om det är någon som begår ett brott...
...vilket iofs inte sker så ofta då det är återvändsgata ända från 5km bort. De ytterst få gånger något har hänt har antingen polisen eller en bonde spärrat vägen där...
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Ainz Ainz skrev:
Har anledning att sätta kameror utomhus för övervakning av tomt. Huruvida det blir via larmbolaget eller eget vet jag inte ännu, men det finns ju regler. Kamera kommer troligen att sitta under husgavel c:a 4 meter upp och riktas ut mot gatan för att täcka den delen av tomten som finns på husets framsida med uppfart och liknande.

Givetvis uppstår ju då en utmaning med att begränsa kamerans vy till innanför tomtgränsen, då det inte finns staket eller sådant som skymmer mot trottoar. Man kan ju vinkla och ha sig, men är kamerorna så smarta att man kan begränsa deras synfält till en angiven yta?
Har en Tapo som går utmärkt att vinkla så den begränsar sig till tomtgräns. Riktigt nöjd med kameran. https://www.netonnet.se/art/hem-fri...Jk7iftndFjNWN6r8zRyqr-LWqg1dU4cxoCdaIQAvD_BwE
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag spelar in alla fronten/baken fordon som passerar på vägen utanför. Det är en återvändsgata med ca 40 hus längre in. På detta sätt så har jag reg-numren om det är någon som begår ett brott...
...vilket iofs inte sker så ofta då det är återvändsgata ända från 5km bort. De ytterst få gånger något har hänt har antingen polisen eller en bonde spärrat vägen där...
Vad har du för kamera som ger läsbara bilder på regplåt både dag & natt?
Hur långt ifrån de passerande bilarna sitter den?
 
MrJay
L lat skrev:
Vad har du för kamera som ger läsbara bilder på regplåt både dag & natt?
Hur långt ifrån de passerande bilarna sitter den?
Unifi AI kamera har det bland annat. Jag har själv installerat sådana hos vissa företagskunder
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Vad har du för kamera som ger läsbara bilder på regplåt både dag & natt?
Hur långt ifrån de passerande bilarna sitter den?
Noname IR-kamera från Kina (den finns inte längre tyvärr, hade gärna köpt ett par till), men den ser regnumret bakifrån på natten, men inte framplåten då den bländas av hel/halvljuset då.

Avståndet är under 10m. Dessutom så sitter den ca 3,5 m över vägbanan och filmar ned mot densamma. Syftet var egentligen att jag skulle fånga bovarnas ansikte när de går upp mot huset.

Det jag främst filmar är bilar, rådjur, grävlingar, rävar och katter. Jag tittar ju bara på det inspelade (då det blir så mycket) om jag vill veta vad som hänt, dvs i princip aldrig. Det alldeles för mycket rörelse för att gå igenom på regelbunden basis. Nu på sommaren så går det förbi folk runt 10-20 gånger per timme när det är dagsljus, bara det är ju för mycket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hikvision är prisvärd proffesionella kameror som ahr den funktionen. Tror egentligen alla proffs och de flesta konsumentkameror också kan lägga in maskning. Har även axis och Zavio. Samtliga klarar det.

Med Hikvision kan jag lägga in flera maskningar i samma bild, (se exempel nedan) ifall man har olika områden, man vill maska.
Jag har två kameror hemma som tar vägen utanför. Dom borde jag maska. Men det tänker jag inte göra om ingen granne uttryckligen ber mig. Har ett rätt stort intresse att vid behov se vilken bil som drog förbi. Troligen vill gärna grannen också veta om vi har något inspelat om de fått oväntat besök. Tror många är lite oroligare för detta att råka filma utanför än man behöver (även om lagen säger annat). Hur många bryr sig egentligen? Inte riktigt så att Polisen kommer stå med bötesblocket en morgon.

Hikvision kameraanvändargränssnitt med två svarta sekretessmasker över en övervakningsbild och lista över sekretessmasker i konfigurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ainz
Kul med så många svar och lite snack runtom.

Talade med larmbolaget och det blev inge bra, de rekade inte sin egen lösning då den bland annat inte är kopplad till larmet och inte kan vara det. Lika bra att ta fristånde, vilket är ok för mig då jag har det som behövs för att spara filmer och sånt på egen server. Behöver inte ladda upp i något moln, så får kolla att kameran jag väljer inte tvingar en till det, eller att det är ett alternativ och inte den enda lösningen.

Det vore praktiskt med PoE 24v.
 
Redigerat:
H
Kör mirasys Spotter så har jag hikvision fast kamera. Med 2 st dark fighter dom kameror.
Så när fast kameran registrerar rörelse så zoomar domen in på objektet och filmar.
Så i mirasys så begränsar jag vart kameran ska känna av.
Fungerat kanon.
Och knivskarpa bilder på natt.
 
  • Gilla
NizzeBygg
  • Laddar…
Köpte ett komplett system från Anran.
Helt otroligt bra måste jag säga, och det är ju ett komplett system med "server" för inspelningen.
Enda nackdelen som jag ser det är att kamerorna inte är batteridrivna.
Kommunikation med kamerorna kan man välja, antingen kör man WiFi, eller så väljer man trådat nätverk.
Men, bra bildkvalitet, och fungerar väldigt bra.
https://www.ebay.com/itm/165247952121

Komplett övervakningssystem från Anran med fyra kameror, server och 1TB hårddisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Riktigt prisvärt. Lätt att dra kablarna över vinden så att man kan köra allt på en batteribackup med PoE också (om min Tyska är tillräckligt bra fortfarande).
 
MrJay MrJay skrev:
Unifi AI kamera har det bland annat. Jag har själv installerat sådana hos vissa företagskunder
Tycker det är trixigt med placeringen om kameran ska kunna läsa av regskyltar även i mörker, risk att kameran bländas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.