Tänkte försöka byta blandaren i köket eftersom den gamla är lite trasig. Har skaffat en ny, men vill fråga lite innan jag sätter igång så att jag är förberedd på vad som skulle kunna gå fel och hur jag ska göra. Så jag undrar:

1. Hur vet jag vilket rör som är kallvatten respektive varmvatten?
2. På det ena röret ser det ut som att jag kan skruva isär det på två olika ställen, ska jag välja det övre eller undre? Eller beror det på hur stor gängan som jag ansluter med är?
En kopparledning med två anslutningar märkt "övre" och "undre" med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. På det andra röret verkar det också vara fler ställen som jag kan skruva isär det på, ska jag välja nummer 1 eller 2?
Två kopparrör under ett kökshandfat med pilar och siffror som indikerar olika ställen där de kan skruvas isär, samt en vit vattenventil kopplad till det främre röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Jag fick skruva åt denna delen som jag ringat in jättehårt när jag satte dit diskmaskinen, så tänkte byta ut den när jag ändå tar loss den andra delen, är det någon standard storlek på dessa? Vad bör jag fråga efter för att få en ny sådan? Räcker det med att säga bussning?

Närbild på två kopparrör anslutna till blandaren i ett köksunderskåp, med en röd ring som markerar en viss koppling som ska bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Om de nya gängorna inte skulle passa när jag försöker skruva dit dom, kan jag då bara köpa en sån grej som omvandlar storleken så att det passar? Kallas det koppling, eller är jag helt fel ute?
6. Jag läste att muttrarna bör skruvas växelvis, vad innebär det? Att jag tar lite i taget på den övre och undre? Hur gör jag om den ena verkar sitta fast men den andra släpper enklare?
 
Spola varmvatten och känn på rören vilket som blir varmt. Märk sedan upp dem.

Skruva bort den övre kopplingen så du får kvar delen med yttergängor på vattenrören. Borde vara r10 så om det inte finns avstängningsventiler så sätt en på varje rör.

Anslutningarna på nya kranen torde vara r10 om det är flexslang, annats får du sätta ny klämringskoppling.

Diskmaskinsanslutningen borde vara standard. Bytte orecis vår kökskran och det passade en 15 år gammal installation.

Dra inte för hårt. Packningar går sönder och klämringskopplingar läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.