Hej,

Vi har nyligen tillträtt ett nytt hus som har en dränering med Platonmatta och perforerade rör längs grunden. De perforerade rören leder till en stenkista vid lägsta punkten på tomten som ligger på husets baksida. På framsidan har vi även en spolbrunn. Dräneringen utfördes för ca 10 år sedan.

Efter jag spolat i spolbrunnen såg jag att brunnen till stenkistan på baksidan fyllts med sand ca 1 meter ner i brunnen. Är detta normalt eller indikerar det att jag har något fel vid stenkistan som bör åtgärdas?

Stort tack på förhand från nybliven ägare av sitt första hus!
 
Claes Sörmland
Det är troligen finsand som har följt med dräneringsledningen till sandfånget. Du får tömma sandfånget med en brunnsrensare.

Det kan vara så enkelt som att det finns finsand i backen. Eller att det är stenmjöl från dräneringens makadamlager.
 
  • Gilla
Hampuus och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är troligen finsand som har följt med dräneringsledningen till sandfånget. Du får tömma sandfånget med en brunnsrensare.

Det kan vara så enkelt som att det finns finsand i backen. Eller att det är stenmjöl från dräneringens makadamlager.
Tusen tack för snabbt svar! Jag ska försöka få händerna på en brunnsrensare och återkopplar när jag testat det.

Efter att ha kollat lite dräneringsvideor på youtube blev jag initialt orolig att det var sättsand som runnit innanför den duk som stenkistan lindas in i, pga att duken lagts på felaktigt.

Håller tummarna att brunnsrensaren löser problemet!
 
Hej igen! Nu har jag letat efter en rensskopa överallt där jag kan tänka mig att det ska finnas utan framsteg. Min utmaning är att hålet till brunnen endast är 10cm i diameter och den minsta rensskopan jag hittar är 10,5 cm.

Har någon ett annat tips på hur jag kan få bort sanden från brunnen?

Stort tack på förhand!
 
Claes Sörmland
Grovdammsugare? Kanske med ett påtejpat 50 mm avlopprör så att du når ned till bottnen.
 
  • Gilla
Hampuus och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte biltemas billigaste grovdamsugare och den gjorde jobbet för mig, tog bort ett filter för att den skulle kunna suga upp lite större partiklar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag rensade min brunn förra veckan med grovdammsugare och en 2,5-meters förlängning av pem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Genialiskt!! Tusen tack, det ska jag göra i helgen!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.