Hej
Jag har diverse problem med mitt uppvärmda garage. Kör med två el radiatorer som får upp värmen om vintern till ca 15 grader beroende på kyla så ligger den mellan 10-15 grader. Har 3st pax ventiler men ingen mekanisk från luft.
I garaget har jag en elbil och en bensinbil. En del verktyg och annat trams. Men sen har jag också min växelriktare till solpanelerna och ett batteripack.
Jag är nog mest orolig för batterierna pga luftfuktigheten och värmen.
Garaget har måtten 7,5m*10m= 75m2. Med en höjd inomhus på 2,5m ger det en volym på 187,5m3 om någon var nyfiken på att beräkna luftflöden:)

Garaget har problemen:
* Värme under sommaren kan vara ca 35 grader utan radiatorerna på, men under vintern så är den ca 10-15 grader med radiatorerna på.
* Luftfuktigheten pendlar mellan 50-90% så jag har ju hög risk för mögel.
* Luftkvalitén är inte så bra heller.

Tankar kring en lösning:
Behöver nog fler paxventiler och en mekanisk frånluft. Det löser nog luftkvalitén och en del av temperaturen men då ska man komma ihåg att den cirkulerar ju luften utifrån så är det regnigt så är nog luftfuktigheten ett problem medan är det typ minus grader så suger den in kallare luft vilket gör att radiatorerna får jobba hårdare.

Tror att jag vill skippa radiatorerna och sätta in en AC/Luftvärmepump typ Luftvärmepump | För 50-85 m³ (kubik) | Qlima SC-JA 2522 | Jula ...ser ut att ha ett bra pris.

Lösning 1.) Installera några ventiler till samt en mekaniskt från luft och kanske en till el radiator.
Den billigaste lösningen tror jag, men elradiatorer drar ju en delström och jag gissar att en värmepump är mer effektiv.

Lösning 2.) Installera några ventiler till samt en mekaniskt från luft och en AC/Luftvärmepump (skippa radiatorerna).
Den dyraste lösningen, men borde lösa Temperaturen, Luftfuktigheten samt luftkvalitén

Vad skulle ni själva göra?
 
F Fishfloat skrev:
Hej
Jag har diverse problem med mitt uppvärmda garage. Kör med två el radiatorer som får upp värmen om vintern till ca 15 grader beroende på kyla så ligger den mellan 10-15 grader. Har 3st pax ventiler men ingen mekanisk från luft.
I garaget har jag en elbil och en bensinbil. En del verktyg och annat trams. Men sen har jag också min växelriktare till solpanelerna och ett batteripack.
Jag är nog mest orolig för batterierna pga luftfuktigheten och värmen.
Garaget har måtten 7,5m*10m= 75m2. Med en höjd inomhus på 2,5m ger det en volym på 187,5m3 om någon var nyfiken på att beräkna luftflöden:)

Garaget har problemen:
* Värme under sommaren kan vara ca 35 grader utan radiatorerna på, men under vintern så är den ca 10-15 grader med radiatorerna på.
* Luftfuktigheten pendlar mellan 50-90% så jag har ju hög risk för mögel.
* Luftkvalitén är inte så bra heller.

Tankar kring en lösning:
Behöver nog fler paxventiler och en mekanisk frånluft. Det löser nog luftkvalitén och en del av temperaturen men då ska man komma ihåg att den cirkulerar ju luften utifrån så är det regnigt så är nog luftfuktigheten ett problem medan är det typ minus grader så suger den in kallare luft vilket gör att radiatorerna får jobba hårdare.

Tror att jag vill skippa radiatorerna och sätta in en AC/Luftvärmepump typ Luftvärmepump | För 50-85 m³ (kubik) | Qlima SC-JA 2522 | Jula ...ser ut att ha ett bra pris.

Lösning 1.) Installera några ventiler till samt en mekaniskt från luft och kanske en till el radiator.
Den billigaste lösningen tror jag, men elradiatorer drar ju en delström och jag gissar att en värmepump är mer effektiv.

Lösning 2.) Installera några ventiler till samt en mekaniskt från luft och en AC/Luftvärmepump (skippa radiatorerna).
Den dyraste lösningen, men borde lösa Temperaturen, Luftfuktigheten samt luftkvalitén

Vad skulle ni själva göra?
Har du problem med fukt då ? Blir det några skador ?

90% vid 10-15 grader låter förvisso alldeles för fuktigt, över tid., men tex 75% är ju inte så illa ?
Diagram som visar mögelrisk vid olika relativa luftfuktigheter (RH) och temperaturer, med riskzoner markerade. Ju högre RH och lägre temperatur, desto högre risk för mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men är det bara i samband med att en fuktig bil ställs in och det sedan snabbt sjunker så är det rätt normalt skulle jag säga.

Installerar du fler ventiler så drar du ju in luft utifrån som kan vara både kall och fuktig, det kanske bidrar till mer fukt tom ?

ref bild: https://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php
 
Garaget är stort. Installera en riktig luftluftvärmepump med steglös temperaturinställning och kraft i beroende på var i landet vi pratar om, inte en fjuttig modell från Jula. Sedan en rejäl luftavfuktare av kondenstyp från t.ex. Woods. Då plockar man lätt ner fuktigheten lämpliga nivåer, även efter biltvätt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du problem med fukt då ? Blir det några skador ?

90% vid 10-15 grader låter förvisso alldeles för fuktigt, över tid., men tex 75% är ju inte så illa ?
[bild]
Men är det bara i samband med att en fuktig bil ställs in och det sedan snabbt sjunker så är det rätt normalt skulle jag säga.

Installerar du fler ventiler så drar du ju in luft utifrån som kan vara både kall och fuktig, det kanske bidrar till mer fukt tom ?

ref bild: [länk]
Hej och tack för ditt svar:)

När det är så höga värden på luftfuktighet är det oftast när en blöt bil eller snöing bil har körts in.

Just nu ligger värdet på 65% luftfuktighet, och ingen blöt bil har körts in samt att jag har haft ett fönster öppet...det regnade här om dagen och då gick den en bit över 70%. Luftfuktigheten ute är just nu 43%.
Värmen just nu 30grader i garaget och 26grader ute. Inget element på:)

Tror inte jag har något självdrag alls i garaget, går det att mäta på något sätt?

Har inget indraget vatten så det är inget som står och läcker heller.

Mäter allt detta med min Netatmo och en manuell liten batteridriven fuktmätare från biltema så de stämmer hyffsat med varandra.
 
J Josth skrev:
Garaget är stort. Installera en riktig luftluftvärmepump med steglös temperaturinställning och kraft i beroende på var i landet vi pratar om, inte en fjuttig modell från Jula. Sedan en rejäl luftavfuktare av kondenstyp från t.ex. Woods. Då plockar man lätt ner fuktigheten lämpliga nivåer, även efter biltvätt.
Tack för svaret.
Det där med värmepumpar är ju inte min starka sida:)
Jag tänkte den på Jula klarade kvadraten men det är nog mer jag kanske borde tänka på i mitt val av värmepump
 
Var i landet pratar vi om? Julas modeller är fjuttiga, läs kubikmeter de klarar. Satsa på en standardmodell från Daikin, Fuiji/Fuijitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så du blir nöjd i långa loppet. Lämplig avfuktare är t.ex. Woods SW59 https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fm-made-in-sweden/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill du ha mer värme på vintern så är ju en luftvärmepimp bra. Vill du få effektivare ventilation hade jag nog kikat på en minivent typ vl-100 eller liknande.
 
Har man avfuktare så skall ventilationen bara vara minimal.
 
J Josth skrev:
Var i landet pratar vi om? Julas modeller är fjuttiga, läs kubikmeter de klarar. Satsa på en standardmodell från Daikin, Fuiji/Fuijitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så du blir nöjd i långa loppet. Lämplig avfuktare är t.ex. Woods SW59 [länk]
Tack för svaret:)

Linköpingstrakten bor jag i.

Det där med kubikmeter hittar jag inte, sorry:)

Titta på denna för ett halvår sedan: https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/daikin-sx25-r-luftvarmepump/p-901556
 
F Fishfloat skrev:
Hej
Jag har diverse problem med mitt uppvärmda garage. Kör med två el radiatorer som får upp värmen om vintern till ca 15 grader beroende på kyla så ligger den mellan 10-15 grader. Har 3st pax ventiler men ingen mekanisk från luft.
I garaget har jag en elbil och en bensinbil. En del verktyg och annat trams. Men sen har jag också min växelriktare till solpanelerna och ett batteripack.
Jag är nog mest orolig för batterierna pga luftfuktigheten och värmen.
Garaget har måtten 7,5m*10m= 75m2. Med en höjd inomhus på 2,5m ger det en volym på 187,5m3 om någon var nyfiken på att beräkna luftflöden:)

Garaget har problemen:
* Värme under sommaren kan vara ca 35 grader utan radiatorerna på, men under vintern så är den ca 10-15 grader med radiatorerna på.
* Luftfuktigheten pendlar mellan 50-90% så jag har ju hög risk för mögel.
* Luftkvalitén är inte så bra heller.

Tankar kring en lösning:
Behöver nog fler paxventiler och en mekanisk frånluft. Det löser nog luftkvalitén och en del av temperaturen men då ska man komma ihåg att den cirkulerar ju luften utifrån så är det regnigt så är nog luftfuktigheten ett problem medan är det typ minus grader så suger den in kallare luft vilket gör att radiatorerna får jobba hårdare.

Tror att jag vill skippa radiatorerna och sätta in en AC/Luftvärmepump typ Luftvärmepump | För 50-85 m³ (kubik) | Qlima SC-JA 2522 | Jula ...ser ut att ha ett bra pris.

Lösning 1.) Installera några ventiler till samt en mekaniskt från luft och kanske en till el radiator.
Den billigaste lösningen tror jag, men elradiatorer drar ju en delström och jag gissar att en värmepump är mer effektiv.

Lösning 2.) Installera några ventiler till samt en mekaniskt från luft och en AC/Luftvärmepump (skippa radiatorerna).
Den dyraste lösningen, men borde lösa Temperaturen, Luftfuktigheten samt luftkvalitén

Vad skulle ni själva göra?
Jag har luftvärmepump och mini-FTX i garaget. Låg driftkostnad. Inga problem med fukt.
 
F Fishfloat skrev:
Tack för svaret:)

Linköpingstrakten bor jag i.

Det där med kubikmeter hittar jag inte, sorry:)

Titta på denna för ett halvår sedan: [länk]
Ok, Östergötland. Då finns det ganska många modeller av luftvärmepumpar att välja på eftersom det räcker om de klarar -15 °C med bra prestanda. Den modell du tittat på tycker jag också är en riktigt bra modell. Polarpumpen har dock blandade recensioner. Går allt bra med installationen är det okej men råkar man ut för problem kan det bli rejält trassligt. Bra att jämföra med vad man kan få för erbjudanden från lokala firmor.
 
Jo jag läste någonstans att inluftshålen dvs
J Josth skrev:
Ok, Östergötland. Då finns det ganska många modeller av luftvärmepumpar att välja på eftersom det räcker om de klarar -15 °C med bra prestanda. Den modell du tittat på tycker jag också är en riktigt bra modell. Polarpumpen har dock blandade recensioner. Går allt bra med installationen är det okej men råkar man ut för problem kan det bli rejält trassligt. Bra att jämföra med vad man kan få för erbjudanden från lokala firmor.
Tack för info, värt att tänka på.
Ska träffa en ventilations snubbe på torsdag, så jag hoppas han är mer kompetent än mig:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.