Hej
Jag har just börjat bygga till vår sommarstuga, en liten utbyggnad på 15 m2. Vi anlitade en firma som grävde , dränerade samt murade grunden. En torpargrund. Då den gamla delen stod illa så murades en fyrkantig grund som den nya delen står på. Vad jag vill komma fram till är att denna firma påstod att det inte skall vara någon ventilation alls... i denna ny delen. Det räcker med den öppning grunden har mot vår gamla del som står på plintar. Han säger att det är nya rön, och att man skall ha mycket liten ventilation i torpargrundar!!!
Har någon hör detta innan eller ??
Nu är det gjort och jag får hoppas att det fungerar.
Har ni några åsikter om detta?
Nils
 
Det har jag aldrig hört, har mycket svårt att tro att det stämmer.
 
HEJ
Är själv mycket fundersam. Bor just nu i villa byggd -78, på torpargrund med normalt med ventiler, sand i botten utan duk. Har aldrig haft problem. Men det är svårt att säga emot hantverkare, denna är dessutom ganska ung men har gott rykte och utbildar sig hela tiden. Han påstår att det är de överventierade torpargrunderna som har problem. Där går in varm luft på sommarhalvåret, kondenseras och fäller ut fukt. Ett logist resonemang kan tyckas!!
OM det inte fungerar, när ser jag detta tror du? Hur syns det och kan man "reklamera" ett sådant jobb. Finns kvitto på hela kalaset.
Nils
 
Han har rätt i att överventilation kan skapa problem under den varma årstiden. Därför ska man varken ha för mycket eller för lite ventilation. Att skippa den helt verkar inte särskilt bra. Men jag kan ha fel här, jag är inte expert på detta. Det finns nog någon annan på forumet som kan svara bättre på den här frågan.

Första tecknet på problem blir sannolikt mögelpåväxt på bjäklagets undersida.
 
hej !det som jon h säger stämmer ,lagom med ventiler.sand utan plast är inte att rekommendera.men nils har nog tur,han hade inte problem.det som byggaren sa att det inte ska vara ventiler,gäller när man monterar avfuktare.
 
Hejsan, jag bygger just nu ett hus med krypgrund och har läst allt jag kommit över om just detta konstruktionssätt. Jag kan inte påstå att jag någonstans har sett att man föreslår ovan nämda konstruktion. Be honnom om källan till sina påståenden, och om det finns någon källa, kom gärna tillbaka till den här tråden och redovisa dem.
 
Hej igen ,, visst jag skall kolla upp var min entrepenad kille fått sin fakta ifrån. Till-lägga skall att det som jag berättade i mitt första inlägg var att det finns en 2 genomgång till den gamla grunden där huset står på plintar. Jag återkommer när jag fått reda på vart han grundar sitt resonemang på. Hoppas att han har rätt annars har jag snart mögel. Ev går det ju att efterskapa ventilationsöppningar.
Nils
 
Hej,
det ni beskriver ,en torpgrund utan ventilation, är väl det som man nu kallar för varmgrund, finns en hel del skrivet om på nätet.
har själv gjort en variant av denna isamband med tillbyggnad torp.
 
Vissa hustillverkare som nu efter många om å men kommit fram till en "säker" lösning använder minder/inga alls ventilatiner men då har dom en avfuktare under grunden. Detta blir en säker lösning å man kan läsa av fuktigheten på grunden.
 
Om du är orolig så skaffa en trådlös fuktmätare (Clas Ohlson, var annars?).
Min granne har oroat sig i 20 år snart men dämpar oron med sin fuktmätare.
Han har förresten ganska många men små ventiler, ca 1 dm2 styck.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.