F
Behöver kapa ner några gamla värmerörstammar i källaren.
Huset är byggt 1934 men renoverat 1976-1978. Då byttes gamla oljepannan nog ut till fjärrvärme och tror man drog nya rör då. Är detta asbest? Killgissa nu då!
 
  • Närbild på gammal isolering runt ett värmerör i en källare, där isoleringen är sliten och delvis borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två isolerade värmerör i en källare, ett med vit isolering, och ett med grått och brunt isoleringsmaterial; trädetaljer syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Falken7 skrev:
Behöver kapa ner några gamla värmerörstammar i källaren.
Huset är byggt 1934 men renoverat 1976-1978. Då byttes gamla oljepannan nog ut till fjärrvärme och tror man drog nya rör då. Är detta asbest? Killgissa nu då!
mycket troligt synnerhet i böjarna
Jag har kapat masoor av sådana och är kärnfrisk
 
  • Gilla
Falken7
  • Laddar…
F
returen returen skrev:
mycket troligt synnerhet i böjarna
Jag har kapat masoor av sådana och är kärnfrisk
Bara blöta ner, använda grovdammsugare hela tiden och ordentlig mask? Slänga i igentejpade sopsäckar?
 
F Falken7 skrev:
Bara blöta ner, använda grovdammsugare hela tiden och ordentlig mask? Slänga i igentejpade sopsäckar?
det är ett sätt
 
Dammsuga inte asbest med en vanlig grovdammsugare speciellt ibte om du ska använda den i andra sammanhang senare.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått svaret här i forumet att det där lurviga kan vara kokosfiber. Asbesten sitter oftast i böjarna och faller ut som vitt pulver om man sågar på fel ställe (fråga mig inte hur jag vet, och det var faktiskt inte vi som sågade 😛).

Den smarta snickaren (till skillnad från den korkade rörisen) gjorde så att han sågade på behörigt avstånd på båda sidor om böjen så att asbesten fortsatte att vara inkapslad.

Att blöta ner det hela innan man sågar är säkert inte fel.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Det bruna luddet är nöthår, den bruna kartongen är papper, utanpå det gasbinda (bomull) som målats vit. I böjar och korsningar är det mycket möjligt att det är förstärkt med gurmassa (asbest). Kapa på raksträckorna.
Rören ser äldre ut än 70-tal. Nöthår hade ersatts med mineralull sedan länge.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag har fått svaret här i forumet att det där lurviga kan vara kokosfiber. Asbesten sitter oftast i böjarna och faller ut som vitt pulver om man sågar på fel ställe (fråga mig inte hur jag vet, och det var faktiskt inte vi som sågade 😛).

Den smarta snickaren (till skillnad från den korkade rörisen) gjorde så att han sågade på behörigt avstånd på båda sidor om böjen så att asbesten fortsatte att vara inkapslad.

Att blöta ner det hela innan man sågar är säkert inte fel.
det är rätt man sågar böjarna en bit ifrån
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som det är vit "papp" närmast röret också. Det är ren asbest.
 
  • Gilla
  • Wow
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det ser ut som det är vit "papp" närmast röret också. Det är ren asbest.
Vet du varför man satte asbest där? Jag fick en förklaring för rörböjarna (svårt att böja/forma dåtidens isolering) men asbest närmast röret under isoleingen har jag inte hört talas om förut. Då blir det väl vanskligt att såga på raksträckorna också eftersom det ser ut att sitta på en raksträcka?
 
  • Gilla
Falken7
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det ser ut som det är vit "papp" närmast röret också. Det är ren asbest.
Hade du kapat i detta själv eller anlitat firma? Målet är att ta bort samtliga rör då inga är inkopplade och används längre..
 
F Falken7 skrev:
Hade du kapat i detta själv eller anlitat firma? Målet är att ta bort samtliga rör då inga är inkopplade och används längre..
Jag har arbetat med asbesthaltigt material från och till i snart femtio år utan någon som helst skyddsutrustning. Det är ingen garanti för dess ofarlighet, men alla dör inte knall och fall.
Med andra ord. Lite amatörmässig asbesthantering då och då får anses som helt ofarligt.
Överdrivet skydd är såklart inget fel i sig, förutom för plånboken😀
 
  • Gilla
  • Älska
returen och 3 till
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Jag har arbetat med asbesthaltigt material från och till i snart femtio år utan någon som helst skyddsutrustning. Det är ingen garanti för dess ofarlighet, men alla dör inte knall och fall.
Med andra ord. Lite amatörmässig asbesthantering då och då får anses som helt ofarligt.
Överdrivet skydd är såklart inget fel i sig, förutom för plånboken😀
Skönt! Jag har hittills kapat några enstaka rör, alltid med Sundströms gasmask och blötat ordentligt. Alltid städat och torkat ordentligt. Man bör väl klara sig hyfsat.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
F Falken7 skrev:
Skönt! Jag har hittills kapat några enstaka rör, alltid med Sundströms gasmask och blötat ordentligt. Alltid städat och torkat ordentligt. Man bör väl klara sig hyfsat.
Senast stod jag och rev ner Eternit under en takfot. Hela jag var täckt av bös. Lever än. 😇
Det är nog få paranojor som är så grundlösa för en privatperson som Asbestnojan. Spöken mitt på Ljusnan Dan.
Tag en öl och njut av ett gott arbete (tag av masken före).
 
  • Älska
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
F Falken7 skrev:
Skönt! Jag har hittills kapat några enstaka rör, alltid med Sundströms gasmask och blötat ordentligt. Alltid städat och torkat ordentligt. Man bör väl klara sig hyfsat.
Jo och det är väl mycket dumt att chansa? oavsett vad man nu river i ett gammalt hus så är det ju mycket enkelt att använda en halvmask med P3 filter. Några gånger har det ju sett ut som ett "slagfält" och enorma mängder damm. Sen i källaren vet jag att jag har en massa asbest i gammal rörisolering men rör man inget så spelar det ju ingen roll.
 
  • Gilla
Falken7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.