Jag tänkte installera ett 5V aggregat i en elcentral.
Jag har bara en plats kvar, och där finns en "bygel" för en fas som jag inte vet hur jag bäst skall ta bort.
Bild på en elcentral med fyra automatsäkringar från Malmbergs. En plats är tom och där syns en bygling samt en elkabel till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en elcentral med två brytare, skruvterminaler och en kopparbygel för en fas som sitter på platsen där en 5V-aggregat ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är bästa/säkraste sättet?

Det är (typ) en sådan här som skall monteras in:
5V aggregat, modell DR-15-5, för montering i elcentral. Den har indata på 100-240VAC och utdata på 5V, 3A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasskenor kapar man normalt med bågfil till rätt längd. Men det är lite pyssel med det. Man har den lösa skenan (alltså inte monterad i centralen) och får förskjuta de tre fasskenorna i den när man kapar, så att de sedan dras in några mm innanför plasten. OM kopparskenorna är kapade jäms med plasten, så blir det för lite krypavstånd mellan dem. Det finns då en teoretisk risk att det blir överslag mellan skenorna vid änden.

Pluppen på änden kan tas bort och återanvändas.

Men med en sådan nätdel i centralen får du tänka en del på vilket kablage du använder för 5V. Inne i centralen har du enkelisolerade trådar. Det är inte OK om du har någon form av klenspänningskablage inne i centralen. Det måste vara godkänd dubbel isolering mellan 230V och 5V. Kablage man normalt använder för 5V får inte kunna komma i kontakt med enkelisolerade 230V trådar.
 
  • Gilla
  • Arg
Uffe A och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns bara ett sätt, man klipper av fasskenan, inte såga. Om plastskyddet går att dra å sidan så kanske det går att göra på plats. Annars måste hela fasskenan lossas vilket är ett riskmoment när den ska tillbaka - se till att alla gafflar hamnar på rätt sida om klämman i varje dvärg.

Plastskyddet kan klippas eller sågas. Se til att ändskyddet kommer på plats igen och sitter kvar.

Men trafon behöver också skyddas av en dvärg så du behöver egentligen två platser. Man ska egentligen inte sno ström från en befintlig dvärg, men det är heller ingen stor grej.

Vad är det för trassel man ser lindad runt DIN-skenan?
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack!

Så skruva ur fasskenan - kapa - och sätta tillbaka.

Tack för kommentaren om isolering, planerat att använda dubbelisolerad kabel för 5V.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns bara ett sätt, man klipper av fasskenan, inte såga. Om plastskyddet går att dra å sidan så kanske det går att göra på plats. Annars måste hela fasskenan lossas vilket är ett riskmoment när den ska tillbaka - se till att alla gafflar hamnar på rätt sida om klämman i varje dvärg.

Plastskyddet kan klippas eller sågas. Se til att ändskyddet kommer på plats igen och sitter kvar.

Men trafon behöver också skyddas av en dvärg så du behöver egentligen två platser. Man ska egentligen inte sno ström från en befintlig dvärg, men det är heller ingen stor grej.

Vad är det för trassel man ser lindad runt DIN-skenan?
Ett par av dvärgarna är ej i bruk, så kommer ta en av dem.

Trasslet är skyddsjorden - det skall också snyggas till...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E eigenvalue skrev:
Så skruva ur fasskenan - kapa - och sätta tillbaka.
Du kan ju prova att skjuta plasten åt sidan först. Det kan gå. Och jag skrev bågfil. Det är nog inte bästa verktyget för ändamålet, utan gör som Bo skrev, klipp med en grov avbitare. Spånen från sågning kan hamna så att det hjälper krypströmmar på vägen. Men tänk på att den kapade änden av kopparskenan skall vara indragen några millimeter in i plastskenan.
 
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan ju prova att skjuta plasten åt sidan först. Det kan gå. Och jag skrev bågfil. Det är nog inte bästa verktyget för ändamålet, utan gör som Bo skrev, klipp med en grov avbitare. Spånen från sågning kan hamna så att det hjälper krypströmmar på vägen. Men tänk på att den kapade änden av kopparskenan skall vara indragen några millimeter in i plastskenan.
Redan skjutit åt sidan och bitit av :)

Tack båda för grymt snabb och bra hjälp!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Sätt den separat i en egen kapsling om det där är enda platsen som finns.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
Jag ser inga hinder mot att montera den i normcentralen. Isolationen på DC-sidan bör vara enkel att hantera. Det är t ex nära till sidoväggen, eller så använder man FK eller annan kabel klassad för 230 V.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tror att avh67f mer tänkte på att det är synd att ta sista reservplatsen. Jag håller i så fall med. Samtidigt, man kan ju lösa det när behovet ev uppstår i framtiden.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Det är en lekstuga - centralen är kraftigt överdimensionerad :)
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
En fråga/fundering i ämnet. Har själv kollat på liknande matningsdon, men jag har i princip inte hittat något som är SELV-märkt, blir det då inte i princip att betrakta 5V som 230V då?
Jag tänkte mata en LED-list men med kabel som går tillsammans med annan klenspänning och ev. inte monteras helt beröringsskyddat, av bl.a. den orsaken inte kommit till skott alls än.
 
Detta nätagg från Mean Well följer standarden för data/teleutrustning ser jag. Lite bläddrande ger mig uppfattningen att man kan betrakta sekundärsidan som SELV i detta fall, men standarder är som vanligt snåriga och kostar mycket tid att förstå. Den är tydligen avsedd för industriellt bruk.

Det kanske är mer relevant att fråga sig varför man inte ser Mean Wells logo på framsidan ;)

Mean Well nätaggregat för montering på DIN-skena, med modellinformation och LED-indikatorer på framsidan, vit hölje och kylflänsar överst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.