Hej
Kan man undvika att få in lukt i boendemiljö från golvet. Huset står på plintar men tror luften ändå står stilla under huset...
 
S S002 skrev:
Hej
Kan man undvika att få in lukt i boendemiljö från golvet. Huset står på plintar men tror luften ändå står stilla under huset...
Har du några ventilationshål i grunden/under huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du några ventilationshål i grunden/under huset?
Nej huset står på plintar så man kan se rakt in. Alltså inte igen byggt med något.
 
Då står inte luften stilla. Jag tippar att du har gamla tapeter, väggskivor eller isolering i väggar/golv som luktar. Huset har kanske stått ouppvärmt på vintrar och har halvdålig ventilation invändigt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då står inte luften stilla. Jag tippar att du har gamla tapeter, väggskivor eller isolering i väggar/golv som luktar. Huset har kanske stått ouppvärmt på vintrar och har halvdålig ventilation invändigt?
Ja huset är ouppvärmt på vintern. Funderar om det är behandlat med något om man kikar på regeln o syllen. Kläderna luktar lite sött och träaktigt när man byter miljö.
 
  • Närbild av en träregel och syll i ett ouppvärmt hus, med synlig plastisolering och elkablar.
Om det är som det ser ut, plast i väggarna, har det säkert samlats fukt där genom åren och då börjar det lukta/stinka :(
 
Okej, plasten har jag nyligen satt dit. Plockat bort all kutterspån i väggarna. Vad tror du om bilden på regeln och syll? Ser att vara behandlat med något.
 
Bygger du om till åretruntboende eller varför sätter du dit plast i fritidshuset?
 
Centano Centano skrev:
Bygger du om till åretruntboende eller varför sätter du dit plast i fritidshuset?
Det var nog mest för att få mindre dragit
 
S S002 skrev:
Det var nog mest för att få mindre dragit
Ångbroms hade troligen varit det bättre valet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ångbroms hade troligen varit det bättre valet.
Aha okej, tack för input.
 
S S002 skrev:
Okej, plasten har jag nyligen satt dit. Plockat bort all kutterspån i väggarna. Vad tror du om bilden på regeln och syll? Ser att vara behandlat med något.
Ser ut som gammal färg.
 
S S002 skrev:
Det var nog mest för att få mindre dragit
Med plast bör du ha underhållsvärme på vintern.
 
  • Gilla
S002
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som gammal färg.
Tack för input. Det kanske var dumt att sätta plast i väggen. Tänkte det skulle hålla vind och lukt borta... Så ångbroms - isolering - vindskydd - läkt o ytterpanel hade varit bättre lösning i detta 50 tals hus?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S S002 skrev:
Tack för input. Det kanske var dumt att sätta plast i väggen. Tänkte det skulle hålla vind och lukt borta... Så ångbroms - isolering - vindskydd - läkt o ytterpanel hade varit bättre lösning i detta 50 tals hus?
Ja, så bygger man ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.