Om du skarvar på med ny folie, så kolla vilket lim som skall användas. För vissa system fungerar inte det ”vanliga” limmet vid överlapp. Folien är så tät att limmet aldrig torkar. Vid limning mot skivmaterial så torkar limmet inåt.

Jag tror också att det bästa är att skära, men inte så nära kanten, peta in lim i skåran, tryck och massera ut limmet under folien. Limma en bit över skåran, med rätt lim.
 
  • Gilla
human highlight film
  • Laddar…
MrJay
Kiilto M1000 istället för primer, K2 över hålet (alternativt skarvbit med ny KeraSafe+ folie och M1000) och sedan fix och kakel dagen efter.
 
H human highlight film skrev:
Det sker tyvärr i duschhörnet. Det var anledningen till att jag öht gav mig på att byta den trasiga plattan (vilket var ett misstag...)
Nu vet inte jag hela historian kring garantier osv... men när du monterar kiilto tätskikt så limmar man ju ihop våderna med deras vita speciallim. Under arbetetsgång så kan man ju då också reparera bubblor på detta vis. Kan man ha en 2.4m lång skarv på detta sätt så kan man nog laga ett litet hål bara du har bra överlapp. Det blåa mellan folie & vägg och sen en lapp över med det vita limmet..
 
  • Gilla
el_palpo
  • Laddar…
A abygg skrev:
Att få svar direkt från Kiilto hade nog varit bäst men spontant hade jag lagat det genom att skära bort folien som är är lös. Lämna säg 5cm från kakelkant till där du skär ut en rektangel. Skär absolut inte i vägg/golv vinkel.

Skrapa rent väggen och rensa gamla kvarvarande folien från fix.

Sätt sedan Kiilto K2 på den bara väggen och Keraseal lim på 5cm kanten du har kvar av gamla tätskiktet. Sen trycker du dit en ny folie över hela det öppna området.

Du kan även pröva att ringa till kakelplattan.se. De kan Kiilto och jag tror de säljer mindre bitar folie så du slipper köpa en hel rulle.
Hur pass rent måste man skrapa det? Det är nu jämt nrä man drar fingret över, men är ju fortfarande ett tunt lager grått fix, dammaktigt. Svårt att få bort, risk att man pillar sönder duken.

Men kanske inte bra att ha nåt som helst material bakom?
 
H human highlight film skrev:
Hur pass rent måste man skrapa det? Det är nu jämt nrä man drar fingret över, men är ju fortfarande ett tunt lager grått fix, dammaktigt. Svårt att få bort, risk att man pillar sönder duken.

Men kanske inte bra att ha nåt som helst material bakom?
När jag byter plattor så kör jag med en fein och hårdmetallrasp, funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.