Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Deltametrin.

Myrr för utvattning kan du köpa t.ex. det innehåller det och är rätt koncentrerat!
Kan man använda det inomhus? Överallt står det för utomhusbruk.

Hur ska jag lämpligen applicera det inne i bostaden?
 
K kelegris skrev:
BASF Mythic Gel rekommenderas. Små klickar lite här och där så blir du av med dem.
Är det motsvarande Advion-gel?
Har du förslag på länk? Hittar ingen som skickar till Sverige.
 
B Bombus pratorum skrev:
Jag skulle satsa på riktigt underbar daglig städning av alla golv. Givetvis inklusive våtmoppning med såpa. Och rengöra golvbrunnar ordentligt och löpande. Dvs ta bort maten för dom.
Normalt städar vi noga och regelbundet, men då vi är mitt uppe i flytt och ej packat upp alla kartonger så kommer man inte åt lika bra som tidigare…
 
S stenna skrev:
silverfiskar i badrum/tvättstuga , skvätta i lite Klorin i golvbrunnarna , det har alltid funkat för mig

OBS! om du har metallsil över golvbrunnen ta bort den först , låt inte Klorin vara kvar på metalldelar
Städar ofta med klorin i vanliga fall, i alla fall i badrummet. Häller på lite extra i golvbrunnen.
 
G
Som student i korridor hade vi silverfiskar ta mej fn överallt. Gick man upp på natten till köket och tände lampan såg man väl ett 20-tal som flydde ljuset.

Man vänjer sig.
 
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Kan man använda det inomhus? Överallt står det för utomhusbruk.

Hur ska jag lämpligen applicera det inne i bostaden?
Anticimex sprayar det längs listerna och överallt där de kommer åt. Husdjur ska inte komma i kontakt med det. Minst 24h innan de kommer tillbaka.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Anticimex sprayar det längs listerna och överallt där de kommer åt. Husdjur ska inte komma i kontakt med det. Minst 24h innan de kommer tillbaka.
Inga husdjur. Har två barn på 6 och 10 år. De har normalt förstånd så skulle inte gå och peta på sprayade områden om vi vuxna skulle påtala det.
 
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Inga husdjur. Har två barn på 6 och 10 år. De har normalt förstånd så skulle inte gå och peta på sprayade områden om vi vuxna skulle påtala det.
Då rekommenderar jag deltametrin. Det kommer vara ett hundra gånger effektivare än något husmorsknep eller städning eller whatever.

Fiskarna bara dör. Tvärdör.
 
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då rekommenderar jag deltametrin. Det kommer vara ett hundra gånger effektivare än något husmorsknep eller städning eller whatever.

Fiskarna bara dör. Tvärdör.
Har sprayat Kvitt-insektsspray. Samma verksamma ämne som Neudorffs Ohyra Effekt (Pyretrin 0,4%).

De silverfiskar vi sett efter sprayning har ju varit döda/halvdöda. Ingen levande. Så det ger ju effekt.

Är Deltametein bättre eller är det ungefär likvärdigt?
 
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Har sprayat Kvitt-insektsspray. Samma verksamma ämne som Neudorffs Ohyra Effekt (Pyretrin 0,4%).

De silverfiskar vi sett efter sprayning har ju varit döda/halvdöda. Ingen levande. Så det ger ju effekt.

Är Deltametein bättre eller är det ungefär likvärdigt?
Jag vet faktiskt inte men jag vet att Anticimex använder deltametrin.
 
F
Advion hel eller BASF Mythic Gel är det som funkar känner till minst fyra husägare som kört detta med lyckat resultat.
Man kan sätta giftet på tejpbitar som kan sen tar bort för att slippa ha gifter i huset.
Drygt medel, en halv spruta har räckt till de fyra husen ovan.

Pyretriner dödar silverfiskarna men inte långsiktigt som de ovan dessutom sprids det rätt mycket vid bekämpning genom aerosol och damm.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet faktiskt inte men jag vet att Anticimex använder deltametrin.
Ska kika på det!

Kvitt-sprayen verkar ge effekt, men skadar inte att testa lite olika produkter. Om Anticimex använder Deltametrin så borde det ju ha god effekt.
 
F FC_Bygg skrev:
Advion hel eller BASF Mythic Gel är det som funkar känner till minst fyra husägare som kört detta med lyckat resultat.
Man kan sätta giftet på tejpbitar som kan sen tar bort för att slippa ha gifter i huset.
Drygt medel, en halv spruta har räckt till de fyra husen ovan.

Pyretriner dödar silverfiskarna men inte långsiktigt som de ovan dessutom sprids det rätt mycket vid bekämpning genom aerosol och damm.
Toppen, ska försöka få tag på något av ovanstående!
 
Har fått tag på Neudorffs Ohyra Effekt och har sprayat både den och Kvitt-spray.

Har varje, eller varannan dag sett en, max två, döda silverfiskar. Sprayade första gången för 6 dagar sedan. Inga stora mängder verkar det vara, då jag läst att vissa har sett många döda liggandes på golvet efter sprayning.

Ska försöka se om jag hittar de produkter ni rekommenderat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.