Blocketköp som strular

I onsdags kväll köpte jag en Emco Unimat 3 som var utannonserade på Blocket.
Priset var enligt annonsen 3000kr. Jag klickade på köpknappen och köpte även frakt och trygghetsförsäkring.

En annons på Blocket för en Emco Unimat 3 hobbysvarv, till priset 3000 kr, med bild på två personer som använder svarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ganska snabbt kvitto på köpet från Rocker som tycks administrera det hela.

Digitalt kvitto från Rocker på Swish-betalning för en Emco Unimat 3 till Blocket AB. Beloppet är 3 354 kr, inkluderat frakt och köpskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även en notis från transportören att en transport var bokad.

Skärmbild av en paketspårningsapp som visar information om ett paket som förbereds av Christer Ekelund vid Mekonomen Värmdö, Akilles väg 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hände ingenting på torsdagen, fredagen, lördagen och söndagen.

Försökte få kontakt med Blocket på måndagen men dom har svarstider på 3 dygn.


I dag började jag själv forska och upptäckte en bild svarvannonsen men då var priset höjt till 3500kr och annonsen var märkt borttagen.

Blocket-annons för hobby svarv Unimat 3 som är såld eller borttagen, ursprungligt pris 3500 kr, annonskategorin "För hemmet > Verktyg", annons från Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inga kontaktuppgifter till säljaren så den dörren är stängd.
Om jag inte får varan inom 7 dagar så skall mina pengar återbetalas men jag vill ju ha svarven.

Jag undrar lite om juridiken i detta.

Ingick inte jag ett köpeavtal då jag köpte till det utannonserade priset och fick en bekräftelse på betalningen?
Kan säljaren höja priset efter ett köp?
Hur går man vidare? Eller det är bara att inse att man blivit blåst på varan men får pengarna tillbaka?
Jag har ingen aning men det är kanske någon som vet lite mer vad som gäller.

Dag
 
R
Då har förmodligen säljaren avbrutit försäljningen..
Tror att du kan vara lugn med dina pengar dom kommer även om det tar tid😢
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då har förmodligen säljaren avbrutit försäljningen..
Men du skulle väl annonsen varit borttagen?
 
R
stigen stigen skrev:
Men du skulle väl annonsen varit borttagen?
Man kan tycka det vet faktiskt inte vad som gäller, men säljaren har förmodligen rätt att ändra sig så länge hen inte skickat varan..
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man kan tycka det vet faktiskt inte vad som gäller, men säljaren har förmodligen rätt att ändra sig så länge hen inte skickat varan..
Jag vet inte heller hur det förhåller sig.
För mig är ett genomfört köp ett avtal.
 
  • Gilla
munge och 3 till
  • Laddar…
R
stigen stigen skrev:
Jag vet inte heller hur det förhåller sig.
För mig är ett genomfört köp ett avtal.
Förstår det det tycker jag med..
 
stigen stigen skrev:
Jag vet inte heller hur det förhåller sig.
För mig är ett genomfört köp ett avtal.
Håller med. Borde inte gå att backa när man tagit pengarna.....
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bör väl vara köplagen som reglerar affärer mellan privatpersoner (och ännu bättre förutsättningar om säljaren är ett företag, då gäller konsumentköplagen), läs den så ser du hur sådant kan hanteras. Har för mig att kraven på säljaren är relativt höga.
 
Redigerat:
R
stigen stigen skrev:
Jag vet inte heller hur det förhåller sig.
För mig är ett genomfört köp ett avtal.
Har nästan varit i din situation, fast tvärtom. Jag slog till på en förstärkare på just blocket som passade det jag letade efter perfekt och till det satta priset. Då hade säljaren redan gått med på ett lägre pris och sålt den för det.

Han grämde sig och funderade på om han kunde ångra sig och sälja till mig istället. Vi kom överens om att det skulle vara oärligt och han genomförde affären till det lägre priset som han faktiskt gått med på.

Hjälper ju inte dig nu, men moraliskt har du ju helt rätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Håller med. Borde inte gå att backa när man tagit pengarna.....
Säljaren har inte tagit pengarna, eller kan inte förrän köparen godkänt varan.

Men jag tycker inte säljarens beteende är ok på något som helst vis.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
”Ny Dag - Nya Möjligheter”

Efter en god natts sömn har jag bestämt mig lägga ner turerna kring det misslyckade Blocketköpet.
Livet är för kort att lägga tid på pappersarbete och juridik är inte min ”pissekaga” som man säger i Skåne.
Jag hade oturen att säljaren var och är en ”Fubbick” och det tänker inte jag lägga kraft på att ändra.

Ett STORT tack till alla er som lärt mig lite mer om spelreglerna vid Blocketköp!

Så en ny dag! Nya möjligheter! 🤓
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
INTP och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Ny Dag - Nya Möjligheter”

Efter en god natts sömn har jag bestämt mig lägga ner turerna kring det misslyckade Blocketköpet.
Livet är för kort att lägga tid på pappersarbete och juridik är inte min ”pissekaga” som man säger i Skåne.
Jag hade oturen att säljaren var och är en ”Fubbick” och det tänker inte jag lägga kraft på att ändra.

Ett STORT tack till alla er som lärt mig lite mer om spelreglerna vid Blocketköp!

Så en ny dag! Nya möjligheter! 🤓
Dag
Surt, men förmodligen klokt beslut. 👌
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Som jag skrev i verkstadstråden så är väl den juridiska frågan om ett avtal verkligen ingåtts. Jag vet inte om Blocket kan tacka ja till ditt bud å säljarens vägnar, men om hen inte accepterat personligen kan det vara svårt att hävda att det finns ett avtal.

Oavsett lär det som sagt inte vara värt att bråka om. Men att svära över ojusta säljare gör nog lite nytta ändå.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
sysmali
Jag köpte en elektronisk pryl via blocket på samma sätt. Swishade till Rocker som håller pengarna tills jag godkänt produkten.

Men säljaren hörde av sig och påstod att han upptäckt att prylen var defekt och vi bestämde att han inte skulle skicka den och då fick jag pengarna automatiskt återbetalda efter 7 dagar.

Någon månad senare säljer samma användare prylen till högre pris... Antingen hade han lagat den eller insett att den var värd mer än då jag köpte den.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.