Hej!

Jag tänkte ge mig på att byta ut alla spik på vårt plåttak mot farmarskruv. Det är är rätt bra lutning på taket så jag tänker att jag behöver ha en säkerhetslina när jag jobbar.

På en sidan har jag en tanke om att jobba från en stege på taket med stöd från rasskyddet. Den andra sidan saknar rasskydd så där vet jag inte riktigt hur det ska gå till.

Var ska jag förankra säkerhetslinan? Kan man dra den runt skorstenen? Tips tas tacksamt emot 😀!
 
  • Rött hus med plåttak och vit dörr, sett från framsidan. Trädgårdsblommor i förgrunden, stege och byttor. Skorsten på toppen av taket, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med vitmålade fönster och ett plåttak. Trädens skuggor syns på fasaden. Vattenkran och en hoprullad trädgårdsslang på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med brunt plåttak, vita knutar och fönsterfoder. Skorsten mitt på taket och en TV-antenn på hög mast. Blommande buskar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar använda en stege som är vinklad så att den hängs över taknocken. Rent psykologiskt känns det bättre på stegen om man har en ställning som går strax under takutsprånget på tredje bilden.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
G
Jag har dragit linan från fallskyddet runt skorstenen, hann med att prova glida nedför taket innan det tog stopp i fallskyddet också och de funkade fint 👍
Vår skorsten är ganska grov så jag satte ett spännband runt skorstenen och hakade sen linan i spännbandet.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Jag måste bara fråga, varför???
Sålänge inte hälften av alla spikar krupit upp 2-3cm och taket är i toppskick, så är det ganska onödigt. Gå möjligtvis upp och byt de få spikar som har krupit upp, mot skruv. Sedan väntar du några år till, tills det är dags att byta plåten. Av bilderna att döma, ser den ut att vara "på sista versen".
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag måste bara fråga, varför???
Sålänge inte hälften av alla spikar krupit upp 2-3cm och taket är i toppskick, så är det ganska onödigt. Gå möjligtvis upp och byt de få spikar som har krupit upp, mot skruv. Sedan väntar du några år till, tills det är dags att byta plåten. Av bilderna att döma, ser den ut att vara "på sista versen".
Jag hade en besiktningsman här när vi köpte huset som sade att det var en riskkonstruktion. Tycker själv att det ser helt ok ut på de flesta ställen men på en del så buktar plåten ut och det är stora glipor mellan plåtarna. Förhoppningsvis har vi sparat ihop tillräckligt med pengar för att byta taket inom ca 5 år, men fram tills dess vill jag att det ska vara helt tätt och att det får en rostskyddsmålning.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Jag lägger alltid linan över nock och till något fast på andra sidan, bil, träd eller dylikt. Då slipper jag svinga om jag trillar.

Gillar och klättra men att dra ut spikar på ett brant plåttak låter jobbigt.
Har du tillräckligt lång stege så den kan stå på marken och sen följa taket?
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Jag lägger alltid linan över nock och till något fast på andra sidan, bil, träd eller dylikt. Då slipper jag svinga om jag trillar.

Gillar och klättra men att dra ut spikar på ett brant plåttak låter jobbigt.
Har du tillräckligt lång stege så den kan stå på marken och sen följa taket?
Det låter som en säker lösning 👍. Ja jag har faktiskt en tillräckligt lång stege så att jag kan följa taket, men nu har jag bestämt att jag ska skruva fast en kant gjord av 2 ytterpaneler och en regel som är skruvade i taket och i varandra så att de bildar ett L, så att jag kan lägga en stege på taket som tar stöd därifrån. Förstår att det är bra att ha byggnadsställning som säkerhet men det har jag inte råd med 😅.
 
Jag tycker att det låter som mycket onödigt jobb att dra ut en massa klockspik som sitter. Att ta bort de som krypit upp och ersätta med farmarskruv låter bra, och att kanske dra ned några extra skruvar där plåten buktar låter också bra. Men att dra upp och byta allt på ett tak som ska bytas inom fem år?

Oavsett: om du ändå ska ta bort all spik, bygg ett verktyg av två läktbitar eller metallstavar plus ett plattjärn som passar plåttaket, så att du har något att bryta mot. Det går inte att ha bara plåten som mothåll.

Hittade en bild på mitt bygge. Två fyrkantsstavar av metall och en gammal låsplåt. Fungerade perfekt.
https://www.byggahus.se/k/4981488/?m=image&u=359091&a=654552
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tycker att det låter som mycket onödigt jobb att dra ut en massa klockspik som sitter. Att ta bort de som krypit upp och ersätta med farmarskruv låter bra, och att kanske dra ned några extra skruvar där plåten buktar låter också bra. Men att dra upp och byta allt på ett tak som ska bytas inom fem år?

Oavsett: om du ändå ska ta bort all spik, bygg ett verktyg av två läktbitar eller metallstavar plus ett plattjärn som passar plåttaket, så att du har något att bryta mot. Det går inte att ha bara plåten som mothåll.

Hittade en bild på mitt bygge. Två fyrkantsstavar av metall och en gammal låsplåt. Fungerade perfekt.
[länk]
Tack för tipsen! Ska absolut bygga ett sånt verktyg och överväga om verkligen all spik ska bytas 🤔.
 
A Alexan skrev:
Jag hade en besiktningsman här när vi köpte huset som sade att det var en riskkonstruktion. Tycker själv att det ser helt ok ut på de flesta ställen men på en del så buktar plåten ut och det är stora glipor mellan plåtarna. Förhoppningsvis har vi sparat ihop tillräckligt med pengar för att byta taket inom ca 5 år, men fram tills dess vill jag att det ska vara helt tätt och att det får en rostskyddsmålning.
Gammal pannplåt är tjock och rostar inte ut i första taget, målar du det dessutom får du lååång livslängd på det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Har du fått tag i tillräckligt lång farmarskruv? De flesta i handeln är 35 mm långa och det är otillräckligt när plåten är spikad på högsta punkten.

En qvickfix som bör fungera iaf infem år är annars att knacka ner bef klockspik och komplettera med butyltätning vig större hål/ glipor.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Gammal pannplåt är tjock och rostar inte ut i första taget, målar du det dessutom får du lååång livslängd på det.
Ja jag har också hört att den är tjock. Då kanske de håller i 10 år till ifall jag förnyar rostskyddet?
 
A Alexan skrev:
Ja jag har också hört att den är tjock. Då kanske de håller i 10 år till ifall jag förnyar rostskyddet?
Ja, allra minst. Du hinner med andra projekt innan :)
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du fått tag i tillräckligt lång farmarskruv? De flesta i handeln är 35 mm långa och det är otillräckligt när plåten är spikad på högsta punkten.

En qvickfix som bör fungera iaf infem år är annars att knacka ner bef klockspik och komplettera med butyltätning vig större hål/ glipor.
Jo jag har fått tag på 60 mm, men det var också de sista på lagret. Tack för tips på alternativ fix!
 
A Alexan skrev:
Jag hade en besiktningsman här när vi köpte huset som sade att det var en riskkonstruktion. Tycker själv att det ser helt ok ut på de flesta ställen men på en del så buktar plåten ut och det är stora glipor mellan plåtarna. Förhoppningsvis har vi sparat ihop tillräckligt med pengar för att byta taket inom ca 5 år, men fram tills dess vill jag att det ska vara helt tätt och att det får en rostskyddsmålning.
Men varför ska du dra ut spikarna. Spikarna ska ändå sitta på rännorna, och skruvarna, i ränndalarna. Dra bara i extra skruvar brevid spikarna, på de ställen där plåten inte ligger dikt an. Täta även runt spikarna som rest sig med lite silikon eller liknande tätmassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.