Har en carport med förråd som står på betongplintar. Stående väggpanel med lockläkt. Väggpanelen avslutas med offerbräda med droppbleck ovanpå. Avstånd från offerbräda till mark (grus) ca 15-20 cm.

Nu skulle jag vilja hitta ett sätt att klä in grunden så jag slipper se in under förrådsdelen.

Någon form av sockelskiva hade kanske varit snyggt, men då plintarna bygger ut en del på bredden kommer skivorna inte nå ner till mark om jag monterar dem på syllen.

Skulle det vara möjligt att använda ett bredare plåtbleck som monteras mellan panel och offerbräda och går hela vägen ner i gruset? Eller kommer det rosta på nolltid?

Andra tips?
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Har en carport med förråd som står på betongplintar. Stående väggpanel med lockläkt. Väggpanelen avslutas med offerbräda med droppbleck ovanpå. Avstånd från offerbräda till mark (grus) ca 15-20 cm.

Nu skulle jag vilja hitta ett sätt att klä in grunden så jag slipper se in under förrådsdelen.

Någon form av sockelskiva hade kanske varit snyggt, men då plintarna bygger ut en del på bredden kommer skivorna inte nå ner till mark om jag monterar dem på syllen.

Skulle det vara möjligt att använda ett bredare plåtbleck som monteras mellan panel och offerbräda och går hela vägen ner i gruset? Eller kommer det rosta på nolltid?

Andra tips?
Nu var det till ett förråd, så det kanske inte är lika känsligt: Men generellt bör man ju vara lite aktsam när man byter grundtyp: Bygger du in hela grunden så blir det ju en krypgrund snarare än en plintgrund: Så fundera på hur du löser fukt/ventilation då också

Vad gäller plåt så har jag ett antal takplåtar som blivit över som nu har legat på marken i 2 år utan tecken på rost, så dom är nog rätt resistenta.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu var det till ett förråd, så det kanske inte är lika känsligt: Men generellt bör man ju vara lite aktsam när man byter grundtyp: Bygger du in hela grunden så blir det ju en krypgrund snarare än en plintgrund: Så fundera på hur du löser fukt/ventilation då också

Vad gäller plåt så har jag ett antal takplåtar som blivit över som nu har legat på marken i 2 år utan tecken på rost, så dom är nog rätt resistenta.
Tack, bra poäng. Det är ett oisolerat förråd, så det kanske gör det mindre känsligt? I vilket fall kan jag ta upp hål för ventiler på den ena sidan av grunden.
 
Jag har plåtat in mellan plintarna i vår vedbod. Det var nog för ca 20 år sedan. Inga problem noterade, men jag tror iofs att de flesta plåtarna är aluminium. Det var div överblivna bitar av takplåt från när den tidigare ägaren lagt plåttaken.

Ville inte att snö och löv skulle blåsa in och lägga sig överallt. Det fungerar fint.
Plåt av vanlig stålplåt kommer såklart att rosta upp med tiden, men det verkar som beläggningen/färgen på takplåt skyddar bra. Isf rostar det sakta nerifrån, och med ngn dm nergrävd så tar det rätt många år verkar det som. Å andra sidan är det ju inte särskilt besvärligt att byta plåtar när de rostat sönder för mkt, och om de står sig >20 år så blir det inte så arbetsamt eller dyrt för den delen.

Edit: Plåtarna sluter ju inte direkt hermetiskt tätt mot plintarna så ventiler ska nog inte behövas. Enklare att bara vara lite slarvig i måttagning och tillklippning så det blir lagom springor. :)
 
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.