Hej!

Har någon reparerat en ventilations takläkt typ SVF-7 motor typ R4E250-AB01-11.

Det visade sig att det var kortslutning och efter demontering ser man att kabeln har löst ut och hade kontakt med stål delen .

Frågan är hur man kan löda den? problemet att jag inte kan ta bort översta delen av motorn för att kunna löda kabeln (se bifogad bild).

Tacksam för er hjälp.

Mvh.

Leo

Närbild på en rostig motor SVF-7 typ R4E250-AB01-11 med utskjutande kablar och skador där kabeln haft kontakt med stål delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en trasig och blottad kabel som är ansluten till en ventilationsmotor, där isoleringen är smält och kabeln verkar kortsluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig motorenhet med text på ovansidan och ett rött markeringsstreck runtom, placerad på en flätad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad ventilationsmotor SVF-7 R4E250-AB01-11 med synliga kablar och lödning, visar problemet med kortslutning och kontakt med stål delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova med att dra en krympslang över den skadade biten.
 
M magnu skrev:
Prova med att dra en krympslang över den skadade biten.
Hej! Tack för svaret. problemet att hela kabeln är borta, man måste löda den och vet ej om jag kan göra den utan att plocka bort den översta delen.

Mvh.

Leo
 
Byt ut den skadade kabeln helt. Den har gjort sitt.
 
Kan inte svara hur man kan öppna motorkåpan. Det vanliga förfarandet är att motor + fläkthjul byts ut. Men det är ju trevligt om man kan reparera istället. Jag sökte på youtube "ebm motor disassembly" och fick upp många klipp som jag tror kan hjälpa dig.

Om du lyckas så informera gärna oss andra. Glöm inte att passa på att byta kondensatorn. Håller man motorn med en fräsch kondensator så säkerställer man att motorn lever så lång tid som möjligt.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Byt ut den skadade kabeln helt. Den har gjort sitt.
Hej!

Tack för svaret. Ja kommer kabeln att bytas ut, men funderingen är hur man tar bort motorkåpa för att kunna löda kabeln. Det finns inga skruvar och det ser limmat ut.

Mvh.

Leo
 
R Real-House skrev:
Kan inte svara hur man kan öppna motorkåpan. Det vanliga förfarandet är att motor + fläkthjul byts ut. Men det är ju trevligt om man kan reparera istället. Jag sökte på youtube "ebm motor disassembly" och fick upp många klipp som jag tror kan hjälpa dig.

Om du lyckas så informera gärna oss andra. Glöm inte att passa på att byta kondensatorn. Håller man motorn med en fräsch kondensator så säkerställer man att motorn lever så lång tid som möjligt.
Hej!

Tack för tipsen.

Jag ska kolla och återkommer .

Mvh.

Leo
 
Sannolikt är inte motorn byggd för att kunna öppnas och lagas. Ett byte av motor är nog i detta läge enklast och bäst.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Och ska man laga så ska man kanske även i förebyggande syfte byta lager på en så pass g:a maskin, lager har ju en begränsad livslängd.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bild på en maskindel med ett runt hål i mitten, eventuellt ett lager, liggande på en vävd yta. Delen är märkt och har rostfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser det ut ner i hålet i mitten, det borde vara ett lager och kanske en låsring?
 
Hej!

Tacksam för svaret.

Jag har plockat bort kullager. Det finns på andra sida någonting som ser som låsring ut (se bilder).

Menar du att det går att plocka isär den? Några har skrivit att kanske den är en bit från fabriken och eventuellt att det inte går att dela på dem.

Mvh.

Leo
 
  • Närbild av ett kullager med en låsring, markerat med två gröna pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett kullager, där en låsring är synlig på den motsatta sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskiva med centralt kullager, flera små hål samt en mindre utskuren del, mot grå bakgrund. Text på skivan: "Einschraubtiefe Depth of screw max. 5 mm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två separerade kullager på en mörk yta, ett till vänster med märkningar synliga och ett till höger utan märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det här en svetsfog eller gjutskägg? Finns det ett flera med jämn delning runt om? Kanske är till att dremla upp den.
 
  • Närbild av en metallkomponent med en skada eller ojämn kant markerad med en grön cirkel, ifrågasatt om det är en svetsfog eller gjutskägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är gjutskägg. Definitivt ingen svetsfog.
 
Z zwanzig skrev:
Är det här en svetsfog eller gjutskägg? Finns det ett flera med jämn delning runt om? Kanske är till att dremla upp den.
Jag kommer att försöka.

Vi får se om det går

Tack för tipset.
 
Leo71 Leo71 skrev:
Jag kommer att försöka.

Vi får se om det går

Tack för tipset.
Ja. Dt finns ett flera med jämn delning runt om. Jag ska försöka dela om det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.