Jag har 7 st GOP Esslon plasttakskivor som jag behöver kapa minimalt från 14-0 mm. Detta då jag behöver ändra vinkeln något på taket. Jag har nu testat att kapa igenom alla skivor på en gång med en sänksåg. Resultatet blev hyfsat men det blev några splitter som jag inte är nöjd med. Jag behöver nu göra samma kapning på den del som är utåt/neråt och som kommer vara mer synlig. Jag har funderingar på om det skulle bli bättre om jag kör sänksågen baklänges på skenan, och att jag då slipper splitter. Hög eller låg hastighet?
Några synpunkter
Illustration som visar två sätt att såga GOP Esslon plasttakskivor med en sänksåg, en framåtgående och en bakåtgående sågning, med pilar för att indikera riktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K
Kanske missförstår men på bild 1 har du ju stöd under plasten. På bild två är det inget ovanför och plasten kan tryckas uppåt, vilket sannolikt resulterar i fulare snitt
 
K kniv skrev:
Kanske missförstår men på bild 1 har du ju stöd under plasten. På bild två är det inget ovanför och plasten kan tryckas uppåt, vilket sannolikt resulterar i fulare snitt
Det har du rätt i. Problemet blir att det är svårare att ha uppsikt och kontroll över arbetet om du lägger någon skiva eller annat mellan skenan och plasten.
 
Min fundering är om det skulle bli bättre om du sågar åsarna först med litet sågdjup och därefter dalarna. Hjälper inte på de lutande partierna.
 
Jag har nu testat att köra baklänges, vilket inte blev bättre. Jag har visserligen inte en ny klinga vilket kanske hade hjälp något.
Jag valde nu i stället att köra med en vinkelslip och en kapskiva för metall. Plasten smälter lätt så man får fördela arbetet över hela snittet hela tiden till man kommit igenom. Det är sen lätt att plocka bort lite smält plast över snittet.
Jag lade bakkanten av skenan till min sänksåg vid önskat snitt, skruvade fast den med tvingar och sen jobbade jag mig igenom de 7 skivorna med kapskivan.👍
 
M Mellanbarn skrev:
Min fundering är om det skulle bli bättre om du sågar åsarna först med litet sågdjup och därefter dalarna. Hjälper inte på de lutande partierna.
Det är möjligt att det hade kunnat gå. Jag hade nu inte möjlighet att experimentera mer då skivorna inte fick bli för korta. Men bra tänkt av dig✌️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.