Jag har köpt ett nytt badrumsskåp och har problem med elen. Bara eluttaget fungerar och LED lampan fungerar inte. Men om jag byter plats på dem så funkar led och inte uttaget. Vad är problemet här? För lite ström?
 
  • Elkopplingsschema för badrumsskåp med eluttag och LED-lampa. Ledningar märkt blå (N), svart (L) och vit, med positionsnummer 1, 2 och N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation i ett badrumsskåp med kablar, kopplingsplint och strömförsörjningsenhet med märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju inte kopplat in någon tändtråd från strömbrytaren?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Inkopplingsschemat visar att de vill att du skall ha 4 trådar. Det som står som svart (fast bry dig inte om färgerna), är "fas". alltså ström från säkringen i din elcentral. Den vita är s.k tändtråd. Alltså bruten fas från strömbrytaren på väggen (till brytaren finns det fas från centralen, och utgående täntråd som får ström när brytaren är i till läge). Och så har du blå som är neutral. Den leder ström tillbaka till elcentralen. Och du har skyddsjord som skall leda bort ström om dte blir något fel på isoleringen i något som är anslutet till uttaget.

I ditt fall har du bara tre trådar från väggen. Jag antar att din svarta tråd är tändtråd, att du alltså kan tända och släcka med brytaren. Du har i sp fall ingen obruten fasledare. Detta är OK, men du måste bygla 1 o 2 så att du får ström till både uttaget och lampan. Då blir även uttaget styrt av brytaren, vilket kanske inte är såp bra om du ex. skall ladda tandborsten.

Men jag drar slutsatsen att du byter ut en belysning mot detta skåp som även har uttag?

Då gäller lite regler att hålla sig till.

För det första: Ett uttag i våtrum måste ALLTID vara skyddat av en jordfelsbrytare. Innan jordsfelsbrytaren fanns var "vanliga" uttag totalt förbjudna i badrum. Och detta är inte bara en formalitet, det ÄR livsfarligt att ha ett uttag som inte är kopplat via jordfelsbrytare. Du måste kolla att du har jordflesbrytare vid centralen, och kontrollera att den verkligen skyddaqr även detta uttag!

För det andra: Ett uttag i våtrum får inte vara placerat hur som helst i förhållande till dusch eller badkar. Lite förenklat gäller minst 120 cm från duschen (räknat från duschblandaren, fågelvägen, alltså ingen hänsyn till höjdskillnad), och minst 60 cm från en badkarskant. Även detta är regler som finns av en anledning!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J johanborg1123 skrev:
Jag har köpt ett nytt badrumsskåp och har problem med elen. Bara eluttaget fungerar och LED lampan fungerar inte. Men om jag byter plats på dem så funkar led och inte uttaget. Vad är problemet här? För lite ström?
Du behöver 4 trådar.
Jord, Nolla, Fas till uttaget och en tändtråd som går från strömbrytaren för att tända lampan.
 
J johanborg1123 skrev:
Jag har köpt ett nytt badrumsskåp och har problem med elen. Bara eluttaget fungerar och LED lampan fungerar inte. Men om jag byter plats på dem så funkar led och inte uttaget. Vad är problemet här? För lite ström?
Är den svarta tändtråden från strömbrytaren? Vill du att båda ska vara igång samtidigt så kopplar du i så fall in den svarta på den ena plinten och sen gör du en liten bygel till den andra.
Anledningen till varför det är såhär är att om man vill ha ström i uttaget hela tiden och sen styra lampan via strömbrytaren. Men eftersom du vara har 3 trådar så får du bygla istället.
 
Stämmer! det finns bara tre trådar. Kan jag koppla på tändtråd?
 
Ja, men det innebär att uttaget också styrs av brytaren. Du har bara ström i uttaget när lampan lyser
 
Och har du koll på säkerhetsfrågorna jag tog upp?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och har du koll på säkerhetsfrågorna jag tog upp?
Skåpet är installerat på samma plats förra skåpet var monterat, vilket hade eluttag och lysrör.

Hur byglar jag?
 
Du har som det ser ut plats för två trådar på resp. anslutning i kopplingslisten (2 hål). Sätt en trådstump mellan 1 o 2.
 
  • Gilla
johanborg1123
  • Laddar…
Tack för all hjälp, uppskattas verkligen! 🤝🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.