Nu har klippren gått nästan en hel säsong utan problem. Plötsligt slår den inte om mellan klippläge och laddläge när den går in i dockan.
Har mätt spänning på laddblecken (28v), tagit bort oxid. Filat försiktigt och gjort ren anslutningskontakterna på klipparen men fortfarande samma problem. Kollat kablage, anslutningar och inuti laddstationen också.
Klipparen går in och ansluter i stationen men börjar inte ladda utan går sen ut igen och börjar om..
Om jag trycker på stoppknappen, sätter in den manuellt i stationen och trycker igång klipparen så laddar den med (1370mA) och funkar klockrent ända tills den klippt klart och ska in och ladda igen.
Vad är normal laddström? Kan den vara för låg så klipparen inte startar laddningen automatiskt?
Andra tips?
 
Laddströmmen låter rimligt. Det är inte något mekaniskt problem som uppstår när den går in i laddaren? Laddaren står jämnt och i våg?

Har du provat att dra ut/skjuta in klipparen och samtidigt kolla laddströmmen för att ev, upptäcka om det inte blir korrekt kontakt mellan laddblecken i något läge?

Är den bara ett år gammal så har du garanti på klipparen.
 
Låter som något annat, min 330X från 2015 bör vara snarlik din 430X (2016 döpte de om 330X till 430X), och den laddar med 4,1A till en början.

Så laddar den bara med 1.4A så anser den nog att där är kräm nog i batteriet för att fortsätta laddningen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som något annat, min 330X från 2015 bör vara snarlik din 430X (2016 döpte de om 330X till 430X), och den laddar med 4,1A till en början.

Så laddar den bara med 1.4A så anser den nog att där är kräm nog i batteriet för att fortsätta laddningen.
Trafo?
 
OM observationen om att drygt 4A är normal laddström, så har du troligen ngt fel på laddaren, eller ev. någon reglerkrets i klipparen.

Känner du ngn annan med likadan klippare, så kanske du kan låna laddstationen, eller stoppa in din klippare där. Då borde man kunna avgöra om felet är i klipparen eller laddaren. Om du har möjlighet att mäta spänningen när den laddar så kan det också ge en vink. Om laddaren är felaktig så att den inte orkar ge tillräcklig laddström, så får du troligen ett rejält spänningsfall när laddningen startar.

Men som sagt, nyttja garantin i första hand.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som något annat, min 330X från 2015 bör vara snarlik din 430X (2016 döpte de om 330X till 430X), och den laddar med 4,1A till en början.

Så laddar den bara med 1.4A så anser den nog att där är kräm nog i batteriet för att fortsätta laddningen.
Ser att jag skrivit fel, menade att där är kräm i batteriet att fortsätta klippningen
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad menar du?

Edit: kan tilläggas att jag bytt trafo till min då original gick sönder, HQ har använt den inbyggda strömbegränsningen på 4.2A i original trafo för att begränsa laddström, se min tråd här:
[länk]
Jag undrade om det kan vara min trafo som börjar ge sig om klipparen bara visar 1,5A laddström när den börjar ladda från ca20%? Har ingen kunskap om vilken laddström som ska ligga på blecken, är det max samma som trafon levererar så låter det väldigt lite med 1,5A. Gissar att det i så fall kan vara så klipparen inte känner av att den har dockat ordentligt och därför inte går över i laddläge?
Men normalt slutar väl en trafo att fungera helt när den går sönder?
 
T ThorwaldH skrev:
Jag undrade om det kan vara min trafo som börjar ge sig om klipparen bara visar 1,5A laddström när den börjar ladda från ca20%? Har ingen kunskap om vilken laddström som ska ligga på blecken, är det max samma som trafon levererar så låter det väldigt lite med 1,5A. Gissar att det i så fall kan vara så klipparen inte känner av att den har dockat ordentligt och därför inte går över i laddläge?
Men normalt slutar väl en trafo att fungera helt när den går sönder?
Aha.
Inte omöjligt, om batteriet bara får 1.4A vid 20% så låter det uppenbart fel.
Som jag skrev tidigare, trafon lämnar 4.2A och det är vad den bör ladda med i början.
Drar du 1.4A så lär klipparen försöka ladda, har svårt att se att den ska dra de strömmarna utan att ladda batteriet.

Men jag instämmer med @hempularen kontakta ditt inköpsställe, maskinen är för ny för att du ska behöva lösa detta själv.
 
E etompau skrev:
Laddströmmen låter rimligt. Det är inte något mekaniskt problem som uppstår när den går in i laddaren? Laddaren står jämnt och i våg?

Har du provat att dra ut/skjuta in klipparen och samtidigt kolla laddströmmen för att ev, upptäcka om det inte blir korrekt kontakt mellan laddblecken i något läge?

Är den bara ett år gammal så har du garanti på klipparen.
ingen garanti. Klipparen är från 2017 🤷. Men den har gått hela säsongen utan någon ändring i slingan, laddstationen eller klipparen.
Se bild för laddström efter manuell dockning och 20% batteri cirka. Lite lågt?
 
  • Skärmbild av gräsklipparens display som visar batterispänningen på 17,5 V, strömmen 1366 mA och temperaturen på 19,1°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha.
Inte omöjligt, om batteriet bara får 1.4A vid 20% så låter det uppenbart fel.
Som jag skrev tidigare, trafon lämnar 4.2A och det är vad den bör ladda med i början.
Drar du 1.4A så lär klipparen försöka ladda, har svårt att se att den ska dra de strömmarna utan att ladda batteriet.

Men jag instämmer med @hempularen kontakta ditt inköpsställe, maskinen är för ny för att du ska behöva lösa detta själv.
Ingen garanti. Klipparen är äldre men min nuvarande installation är från i våras :).
Den laddar som sagt när man dockar manuellt men klarar inte av att byta till laddläge från klippläge när den dockar på egen hand.
 
T ThorwaldH skrev:
Ingen garanti. Klipparen är äldre men min nuvarande installation är från i våras :).
Den laddar som sagt när man dockar manuellt men klarar inte av att byta till laddläge från klippläge när den dockar på egen hand.
Aha!
Fick intrycket att den var ett år gammal, men då har vi nog i princip samma maskin.

Hmm, min trafo dog genom att intermittent stänga av sig efter ett tag.
Men det betyder ju inte att din skulle ge upp på samma sätt.

Har du tillgång till Multimeter och något att lasta trafon med?
Eller kanske kan hitta någon med en fungerande laddstation att prova med?
 
  • Gilla
ThorwaldH
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha!
Fick intrycket att den var ett år gammal, men då har vi nog i princip samma maskin.

Hmm, min trafo dog genom att intermittent stänga av sig efter ett tag.
Men det betyder ju inte att din skulle ge upp på samma sätt.

Har du tillgång till Multimeter och något att lasta trafon med?
Eller kanske kan hitta någon med en fungerande laddstation att prova med?
Har en granne som har en mindre Automower men jag tror inte det är samma trafo. Vet inte riktigt vad jag skulle lasta den med. Har nog inget som behöver 28v tyvärr
 
T ThorwaldH skrev:
ingen garanti. Klipparen är från 2017 🤷. Men den har gått hela säsongen utan någon ändring i slingan, laddstationen eller klipparen.
Se bild för laddström efter manuell dockning och 20% batteri cirka. Lite lågt?
Läs på trafons typskylt. Där framgår vilken ström den kan leverera. Du bör ha något i den storleksordningen när klipparen laddas.

Ser du att batterispänningen ökar under laddning?
 
T ThorwaldH skrev:
Har en granne som har en mindre Automower men jag tror inte det är samma trafo. Vet inte riktigt vad jag skulle lasta den med. Har nog inget som behöver 28v tyvärr
Har du en multimeter?
Då borde du kunna mäta spänningen över klipparen när den laddar, om du får 1.4A och 28V kan den nog vara okej, får du lägre spänning så är nog nått vajsing med trafon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.