En lite udda fråga kanske.

Jag har en rostrfri vattentank i en båt som läcker. Tanken alltså, inte båten, längre... 😆 Ca 400 liter på 10 dagar.
Jag har kletat på ms polymer i svetsfogarna där jag tror läckan är men det fortsätter läcka. Jag vet höjden på läckan genom att låta det läcka tills det slutar men jag hittar inte det minimala hålet.

Nu går tankarna till att köpa tätskikt för badrum och helt enkelt måla tanken på insidan.

Kommer tätskiktet att fästa på rostfritt?

Kommer jag att kunna dricka vattnet eller löser tätskiktet ut kemikalier som är farliga?

Det går inte att lyfta ut tanken och det går inte heller att inspektera utsidan, den är så pass inbyggd att i princip hela båten är byggd runt tanken.
Enda sättet att komma åt är genom 15x15cm luckor från ovansidan och den är ca 1m djup så det är väldigt krångligt alltihopa. Med armen når jag inte ner till läckan.

Hittar jag hålet kan jag säkert fixa det men det verkar stört omöjligt så jag behöver en bred lösning. Rollat tätskikt är min nästa tanke men kommer det att fästa? Det blir ju inga belastningar i form av kakel eller liknande men jag vill ju ändå att det inte skall lossna eller flagna.
 
G
Trycksätt tanken med tryckluft och sök reda på läckan med såpvatten kanske?
Edit / Ah, missade att tanken inte gick att komma åt.
 
G Gooli skrev:
Trycksätt tanken med tryckluft och sök reda på läckan med såpvatten kanske?
Det går som sagt inte att se utsidan på tanken.

Och att trycksätta den är väldigt komplicerat. Det är avluftning, två rör till blandare och påfyllningsslangen... har haft de funderingarna men det känns inte som att det går att lösa.
 
Hittar du läckan går det säkert att täta med exempelvis silikon mn det får man nog se som temporärt. Det kan släppa. Sen behöver det ju vara en livsmedelklassat om du ska dricka vattnet. Att leja bort för svetsning är nog ändå oundvikligt. Du gör det billigare om du kan märka upp alla läckage/svaga fogar.
 
G g.kraft skrev:
Hittar du läckan går det säkert att täta med exempelvis silikon mn det får man nog se som temporärt. Det kan släppa. Sen behöver det ju vara en livsmedelklassat om du ska dricka vattnet. Att leja bort för svetsning är nog ändå oundvikligt. Du gör det billigare om du kan märka upp alla läckage/svaga fogar.
Svetsa och lyfta ur tanken tror jag är i princip omöjligt.
Jag är inte ens säker på att tanken går att lyfta upp genom ingången. Att ta bort tanken går inte med mindre än att såga sönder halva inredningen och det blir oöverstigligt. Ett ton polerad mahogny, skott och bjälklag måste bort.

Det är därför min fråga handlar om tätskikt och om det fäster på rostfritt. Jag ser just nu inte många andra möjligheter än att täta inifrån.

Hålet i tanken är 15x15cm så man behöver ha kunskap om att bygga flaskskepp eller vara gynekolog för att komma åt.

Jag hade ett hål i botten på tanken för ett par år sedan och då använde jag ett kvastskaft. Tejpade fast en dremel för att slipa, ett skohorn för epoxispackel o s v, nu är hålet ca 10cm upp i tanken men jag vet inte var.
 
Aha, då fattar jag. Känns som något för ett båtforum, finns säkert någon mer beprövad reparation. Epoxi känns nog mer rimligt än tätskikt för badrum
 
G g.kraft skrev:
Aha, då fattar jag. Känns som något för ett båtforum, finns säkert någon mer beprövad reparation. Epoxi känns nog mer rimligt än tätskikt för badrum
Min fråga handlar om ifall tätskikt för badrum fäster på rostfritt. Inte om hur jag skall täta tnken. Den frågan har jag ägnat fram och tillbaka på diverse båtforum och nu har jag frågor om rollade tätskikt som används i badrum.

Att jag nämnde att tanken sitter i en båt var nog ett misstag,.Det tappas fokus från min fråga.

Som jag skrev har jag redan gjort reparationen en gång när jag visste exakt var hålet var.
Nu söker jag en annan lösning eftersom hålet inte syns
 
Kör du tätskikt för badrum finns en överhängande risk att du kommer få problem med mikrobiell tillväxt.

Det finns inga applikationer där tätskikt appliceras på rostfritt men med en ordentligt rengöring och lämplig primer så kan man säkert få det att sitta.

Den bästa lösningen jag kan komma på för att hitta hålet är att fylla tanken med vatten och utsätta den för undertryck så den drar in luft. Då kan du se från insidan vart det läcker. Vet inte hur möjligheterna för detta ser ut dock.
 
L Liljeros skrev:
Kör du tätskikt för badrum finns en överhängande risk att du kommer få problem med mikrobiell tillväxt.

Det finns inga applikationer där tätskikt appliceras på rostfritt men med en ordentligt rengöring och lämplig primer så kan man säkert få det att sitta.

Den bästa lösningen jag kan komma på för att hitta hålet är att fylla tanken med vatten och utsätta den för undertryck så den drar in luft. Då kan du se från insidan vart det läcker. Vet inte hur möjligheterna för detta ser ut dock.
Jag har tänkt tanken med undertryck och byta ut det rostfri locket mot ett genomskinligt för att se bubblor men det får bli en senare lösning. Det är knepigt.

Hur menar du med bakteriell tillväxt?
Är det något i färgen som innehåller näring eller vad är det som får det att växa?
 
G gaidin skrev:
Jag har tänkt tanken med undertryck och byta ut det rostfri locket mot ett genomskinligt för att se bubblor men det får bli en senare lösning. Det är knepigt.

Hur menar du med bakteriell tillväxt?
Är det något i färgen som innehåller näring eller vad är det som får det att växa?
Färgen blir inte helt slät och i ojämnheterna kommer det ansamlas fukt och avlagringar.
 
Tror inte det kommer hålla nån längre tid tyvärr, provar man dra bort tätskikt från något i plast så släpper det rätt lätt. Nu kan plast iof vara fett men även från verktyg så släpper det om än trögare.
Kommer ju även bli vissa rörelser på vattnet så jag tror inte det håller över längre tid.

Finns väl nåt medel man kan hälla i tex en mopedtank och få som en plastad yta invändigt, sen kanske det inte nåt hälsosamt medel
 
Med en Unidrainbrunn så appliceras tätskikt direkt mot rostfri plåt. Nu är inte alla tätskikt godkända att användas med Unidrain men ganska många är det. Så kika på det.
 
Ja men då är det 2 komp lim man använder, det kanske skulle fungera
 
1.6 l i timmen (säkert mer i början) är ändå ett relativt stort hål. Kan man hitta det med starkt ljus?
Om nu tanken håller på att ge upp, så kan du kanske ersätta den med en mjuk tank ifall du bara gör manhålet lite större.
 
Totte_S
Tänker utanför boxen lite; borde det inte finnas vattenblåsor av livsmedelskvalitet som du kan stoppa ner i tanken? Blir klart lite stök med anslutningarna, men produkten borde finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.