Någon som kan svara på vad en planka (75x350mm) motsvarar i antingen limträ eller järnbalk?
Mellan tummen och pekfingret 😄
Tänkt att användas som avväxling av vägg.
 
D
Vad är det du dimensionerar mot?

En jävla planka för övrigt! :)
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Tanken är att göra en större öppning i en bärande innervägg.
öppningen är tänkt att bli 3m.
Huset är ett 1plans, 8m brett, 4m mellan ytter och innervägg. Lätt tak, snözon 3.
 
D
Kontakta en konstruktör.

Nu kanske det kommer någon surballe och säger att det finns dom som kan det här på forumet. Men än har jag inte ens sett ett embryo till en dimensionering öht här.
 
Redigerat:
Frågan är aningen diffus. Är måttet det utrymmet som finns att använda eller sitter det nåt i den dimensionen idag? Trä i den dimensionen är sannolikt limträ oavsett.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vad kommer utlåtandet om 75x350 från? Limträ är hursomhelst mycket starkare så tar du samma eller något under är det lugnt. Jag skulle dock inte växla av bärande väggar i hus på chans…kan bli dyrt
 
Att anta styrkan på en ”planka” i en grövre dimension är ju omöjligt utan mer detaljer. Är det något från lokala sågen du har? Det är ju en otrolig skillnad på en grov kvistfri “planka” I ek jämfört med en i snabbväxande asp eller låknande annat lättare lövträ. Även med barrträ kan styrkan vara otroligt avgörande hur du har eventuella kvisthål, speciellt om du har kvisthål i respektive kant.
 
Plankorna är av kvistfri tall. 75x350 är formatet på plankorna jag har och tänkte att man kunde använda.
 
D
Har du någon bild på dessa? Jävlar vilka plankor! Tjocka och breda och kvistfria. Är det utan märg med? :surprised:
 
T TommieK skrev:
Plankorna är av kvistfri tall. 75x350 är formatet på plankorna jag har och tänkte att man kunde använda.
Du kommer få svårt att få en korrekt dimensionering då det bygger på klassat virke, jag gissar på att dessa är ”bondsågade” plank.

Det är inte lämpligt att göra ingrepp i bärande konstruktion utan dimensionering.

Vill du ändå göra det så kan lathunden från svenskt trä användas. Räkna med att din planka motsvarar typ en 56x270 limträ, inte mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.