G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Efter viss vånda är nu bidragsansökan inskickad. Hela underlaget är på ca 40 tkr exkl. moms eller 50 tkr inkl. moms, så det är inga jättepengar. Börjar misstänka att grävningen i slutänden bara kommer stå för halva investeringen, i synnerhet då jag tänker att sådant som trappa ner, eventuell badbrygga och liknande blir privata, momsade kostnader. För det lär väl springa iväg med någon liten konstgjord bäck med en solcellsdriven pump till eller nåt.

Det som tagit tid nu har varit att få in en andra offert på jobbet. Men det gick det med till slut.
Är bidraget per fastighet eller kan det ges flera gånger om du delar upp det?
 
Bidraget är per åtgärd. Så i teorin kan flera fastigheter dela på det, som jag har förstått det. Det är dock inte aktuellt i det här fallet, så jag vet inte säkert. Att man kan få bidrag flera gånger för samma åtgärd håller jag för osannolikt.

Jordbruksverket har en bra och informativ sida här, och påbörjar man ansökningsprocessen enligt länken där är det föredömligt väl beskrivet vad man ska göra.

Jag började kika på den för säkert två månader sedan och min påbörjade ansökan har legat kvar sen dess till att jag skickade in den igår. Allt åtkomligt via bank-ID.

Jag är inte säker på att den här typen av bidrag är bra, men ska de finnas tycker jag att det är utmärkt att de är så lättillgängliga, oavsett förkunskapsnivå.
 
När ska själva grävandet sätta igång?
 
Det beror nog lika delar på när entreprenören slutar bada för säsongen och börjar gräva samt när det finns en lagom lucka för honom (eller dem, de blir två) i andra jobb. Själva jobbet är typ 2–3 dagar för två man med stora maskiner.

Men alltifrån nästa vecka fram till älgjakten kan det nog bli.

Det är ju som det är med småjobb, de passas in i större scheman. igår röjde jag undan den sista björken på ytan (sådant som var för blött för skotaren att komma åt, trots att den fälldes motormanuellt), så nu är det som sagt mest en schemafråga, och den lägger jag mig inte i.

Att kapa stora träd i kubb/handbaxningsstora längder och köra ut på fyrhjulingskärra utan kran är för övrigt mer än min kropp är byggd för. All heder åt dem som orkar sånt på daglig basis (även om få tack och lov behöver jobba så nu för tiden).
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.