Uppföljning ett tag senare för den som är intresserad i framtiden.

Jag räknade tillfällen under sept okt som det luktade och mycket. överallt.

Beställde hem Natriumperkarbonat, 1 kg från jordklok. Slutade med YES diskmedel och Vanish.
8 matskedar 1 gång i månaden.
Sen November så har det slutat lukta.

December när 7 personer sov över kom lukt, men försvann efter två dagar.

Kan vara att värmen försvunnit. isf återkommer jag i sommar för uppföljning.
 
  • Gilla
L8 L8 och 1 till
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Uppföljning ett tag senare för den som är intresserad i framtiden.

Jag räknade tillfällen under sept okt som det luktade och mycket. överallt.

Beställde hem Natriumperkarbonat, 1 kg från jordklok. Slutade med YES diskmedel och Vanish.
8 matskedar 1 gång i månaden.
Sen November så har det slutat lukta.

December när 7 personer sov över kom lukt, men försvann efter två dagar.

Kan vara att värmen försvunnit. isf återkommer jag i sommar för uppföljning.
Har du ordnat en bra avluftning över taket?
 
K karlmb skrev:
Har du ordnat en bra avluftning över taket?
Hej!

Nej. Ingen åtgärd än då lukt verkar försvunnit. Isf blir det i sommar att köpa en förhöjning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Uppföljning ett tag senare för den som är intresserad i framtiden.

Jag räknade tillfällen under sept okt som det luktade och mycket. överallt.

Beställde hem Natriumperkarbonat, 1 kg från jordklok. Slutade med YES diskmedel och Vanish.
8 matskedar 1 gång i månaden.
Sen November så har det slutat lukta.

December när 7 personer sov över kom lukt, men försvann efter två dagar.

Kan vara att värmen försvunnit. isf återkommer jag i sommar för uppföljning.
Hittade det här dokumentet när jag googla runt lite gällande skötsel av minireningsverk.
Bilddokument om skadliga ämnen och korrekt bortskaffning relaterat till skötsel av minireningsverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
Hittade det här dokumentet när jag googla runt lite gällande skötsel av minireningsverk.
[bild]
Tack! har du tabellen också?
 
  • Gilla
Joakim34
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Tack! har du tabellen också?
Skärmdump av en tabell över ämnen som inte får spolas ner i toaletten och deras påverkan med avfallshanteringsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
[bild]
Inget toapapper? :)
 
K kakis81 skrev:
Inget toapapper? :)
Det kan ju vara ett reningsverk för bdt avlopp.
Men det intressanta är konserveringsmedel
som ska vara skadligt. Men jag har bara sett att Yes skrivit det på deras innehållsförteckning.
 
K kakis81 skrev:
Uppföljning ett tag senare för den som är intresserad i framtiden.

Jag räknade tillfällen under sept okt som det luktade och mycket. överallt.

Beställde hem Natriumperkarbonat, 1 kg från jordklok. Slutade med YES diskmedel och Vanish.
8 matskedar 1 gång i månaden.
Sen November så har det slutat lukta.

December när 7 personer sov över kom lukt, men försvann efter två dagar.

Kan vara att värmen försvunnit. isf återkommer jag i sommar för uppföljning.
Är lukten fortsatt borta? Installerade ett clean 1 våren 23 och håller på att bli galen på lukten. Har till och med övervägt att köpa nåt annat tills jag hittade denna tråden och hoppas verkligen att jag ska slippa en stor investering igen.
 
Hej. Har nog en annan tråd om mitt mrv. Problemet är löst. Byggare hade kopplat på mrv till dagvatten.. dock är det fortfarande lukt som kommer ut från tanklock, luftintag samt avluftning tak. Tanklock har jag tätat samt satt kolfilter på ventilationen. Liten lukt kan förekomma vid luftning, annars inget.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kakis81 skrev:
Hej. Har nog en annan tråd om mitt mrv. Problemet är löst. Byggare hade kopplat på mrv till dagvatten.. dock är det fortfarande lukt som kommer ut från tanklock, luftintag samt avluftning tak. Tanklock har jag tätat samt satt kolfilter på ventilationen. Liten lukt kan förekomma vid luftning, annars inget.
Okej, tack för svaret. Jag prövade köpa kolfiltret "odörfällan" på ahlsell men det var mättat och doften återkom efter 2 månader tyvärr. Här har det inte med dagvattnet att göra. Vi får pröva byta ut lite tvättmedel/diskmedeletc o h hoppas det hjälper.
 
J Johlin123 skrev:
Jag har dragit det ganska långt från där jag rör mig så jag skulle inte känna lukten om den har ökat där. Den är även dold av massa stenar så jag har inte så mycket drag genom röret där.
Jag vet inte hur du gjort men jag har ju efterpolering också. från botten på den efterpoleringen går det ett rör ut i det fria.
Om jag var du skulle jag prova stenkista.
Hittade du någonsin en lösning?
 
Emillundberg85 Emillundberg85 skrev:
Hittade du någonsin en lösning?
Luktar det hela tiden?
Mitt mrv Mälaren 6 luktar bara när det pumpar från slamavskiljaren till processdelen. Var tionde timme. Vanligt att det gör det på mrv som jobbar med sbr- teknik.
Viktigt att ha bra fungerande avluftning på taket. Gärna rör som sticker upp en ovan nock. Ej som jag har, fejkpanna med hål för avluftning. Tätt runt brunnslocket.
Utsläppspunkten långt från huset, eller efterpolering i stenkista.
Har du koll på hur slammet ser ut i processdelen? Skiktar det som det ska göra? Skummar det?
Hur länge har det varit igång. Tar ett halvår innan den biologiskaprocessen fungerar som den ska göra.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
Luktar det hela tiden?
Mitt mrv Mälaren 6 luktar bara när det pumpar från slamavskiljaren till processdelen. Var tionde timme. Vanligt att det gör det på mrv som jobbar med sbr- teknik.
Viktigt att ha bra fungerande avluftning på taket. Gärna rör som sticker upp en ovan nock. Ej som jag har, fejkpanna med hål för avluftning. Tätt runt brunnslocket.
Utsläppspunkten långt från huset, eller efterpolering i stenkista.
Har du koll på hur slammet ser ut i processdelen? Skiktar det som det ska göra? Skummar det?
Hur länge har det varit igång. Tar ett halvår innan den biologiskaprocessen fungerar som den ska göra.
Hej.

Ja, men det är bara ett problem vid vindstilla då det annars drar iväg från fastigheten och jag har inga närliggande grannar. Jag har avluftning över nocken med ca 50cm. Startades februari 23. Har dålig koll hur slammet ska se ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.