Hej
Har en Miele G 5100 SCU diskmaskin
Först bröt jordfelsbrytaren, JFB, 2ggr, jag vet inte var i programmet den var men det var fullt med vatten i maskinen och den hade relativt nyligen startat. Då stoppade jag programmet och startade ett kortprogram 40grader. Det pumpade ur vattnet, men sen fick jag felkod F14. Startade om igen och fick felkod F24. Efter det tog jag ur disken, torkade ur och gjorde rent i botten av maskinen. Backventil och pumphjul såg bra ut och det var inte så mycket smuts. Hjulet snurrar normalt.
Har sedan lagt maskinen ner och öppnat botten. Ser inget suspekt. Antar att det ska vara brun vätska i plast”behållaren” på sidan.

vad gör jag nu? Funderade på att öppna till impellern och göra rent, men vet inte om det är rätt åtgärd.

några idéer? ‍♂️‍♂️
 
  • Öppen diskmaskin visar inre komponenter: motor, slangar, kablar, mekaniska delar. Tekniskt underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A AndersTo skrev:
Hej
Har en Miele G 5100 SCU diskmaskin
Först bröt jordfelsbrytaren, JFB, 2ggr, jag vet inte var i programmet den var men det var fullt med vatten i maskinen och den hade relativt nyligen startat. Då stoppade jag programmet och startade ett kortprogram 40grader. Det pumpade ur vattnet, men sen fick jag felkod F14. Startade om igen och fick felkod F24. Efter det tog jag ur disken, torkade ur och gjorde rent i botten av maskinen. Backventil och pumphjul såg bra ut och det var inte så mycket smuts. Hjulet snurrar normalt.
Har sedan lagt maskinen ner och öppnat botten. Ser inget suspekt. Antar att det ska vara brun vätska i plast”behållaren” på sidan.

vad gör jag nu? Funderade på att öppna till impellern och göra rent, men vet inte om det är rätt åtgärd.

några idéer? ‍♂️‍♂️
bottenplåtens insida brukar ge svaret.
avloppslangen hänger det något klet på
slangarna från värmaren brukar vara en orsak e
eller elementet
ta bort höger sida så ser du genomföringarna till rören
 
  • Gilla
AndersTo
  • Laddar…
Har tittat på högersidan och ser inget suspekt.
Det gula som hängde under avloppet var lite oljeaktigt kladd.
Funderar på om det fastnat något i impellern.
 
Otydligt foto av ett genomskinligt plastobjekt mot en mörk bakgrund, möjligtvis en del av en inredning eller apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskin öppen, ovanifrån, synliga sladdar och slangar, inga disk, i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här ser inte friskt ut. Kan man rengöra? Inuti en diskmaskin, synliga komponenter och rör, smutsavlagringar, undertill synligt, teknisk detaljvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen diskmaskin visar inre delar och mekanismer, möjligt underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag plockat ut motorn och hittat lite plastskräp i impellern. Efter provkörning får jag F24. Nästa steg är att byta relät till värmaren.
Har mätt värmaren och den verkar fungera.
Några andra idéer?
 
Efter att ha plockat isär värmereläet och rengjort det från sot så går maskinen igen.
En hand håller en elektrisk komponent nära vita kablar och en apparat. Märkning och diagram syns på komponenten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild inifrån elektronisk apparat, synliga kablar, komponenter, plasthus, delvis oskarp, närbild, teknisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
A AndersTo skrev:
Har tittat på högersidan och ser inget suspekt.
Det gula som hängde under avloppet var lite oljeaktigt kladd.
Funderar på om det fastnat något i impellern.
det oljiga är slangen som håller på att lösa upp sig
 
Idag har jag F14 igen…
Motorn slår på 10 sek, sen av och på igen. Till slut kommer F14 upp och den pumpar ut. Läste att motorn är sliten. Nån annan idé?
 
A
A AndersTo skrev:
Idag har jag F14 igen…
Motorn slår på 10 sek, sen av och på igen. Till slut kommer F14 upp och den pumpar ut. Läste att motorn är sliten. Nån annan idé?
Nä det är min uppfattning oxå!
 
Hej Anders, gammal tråd, men hittade du ngn lösning? Exakt samma symptom här. JFB, F24, F14. Kollat impeller och filat på kontaktytor i relät, men ingen förbättring. Sannolikt hinner jag inte vänta på svar här innan vi måste ha en ny, men skulle vara intressant ändå.

mvh
Niklas
 
N niklas_wikstrom skrev:
Hej Anders, gammal tråd, men hittade du ngn lösning? Exakt samma symptom här. JFB, F24, F14. Kollat impeller och filat på kontaktytor i relät, men ingen förbättring. Sannolikt hinner jag inte vänta på svar här innan vi måste ha en ny, men skulle vara intressant ändå.

mvh
Niklas
Jag försökte hitta en begagnad motor, men lyckades inte, så köpte en begagnad bosch som jag hittade till bra pris och körde min till skroten.
 
A
A AndersTo skrev:
Jag försökte hitta en begagnad motor, men lyckades inte, så köpte en begagnad bosch som jag hittade till bra pris och körde min till skroten.
Att hitta hela fungerande begagnade motorer är nog omöjligt iom att det är den huvudsakliga anledningen till att de skrotas
 
N niklas_wikstrom skrev:
Hej Anders, gammal tråd, men hittade du ngn lösning? Exakt samma symptom här. JFB, F24, F14. Kollat impeller och filat på kontaktytor i relät, men ingen förbättring. Sannolikt hinner jag inte vänta på svar här innan vi måste ha en ny, men skulle vara intressant ändå.

mvh
Niklas
Tryckvakten på motorn kan ha ett inre läckage. Då blir det vatten i 220v-kretsen och jfb löser ut. Kostar minst 1000kr vad jag minns

Felet ofta intermittent eller kommer i slutet av programmet då läckan ofta är liten. När maskinen står så torkar det och maskinen klarar att starta igen.
 
I i99albsi skrev:
Tryckvakten på motorn kan ha ett inre läckage. Då blir det vatten i 220v-kretsen och jfb löser ut. Kostar minst 1000kr vad jag minns

Felet ofta intermittent eller kommer i slutet av programmet då läckan ofta är liten. När maskinen står så torkar det och maskinen klarar att starta igen.
1500.- var det senast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.