Hej !

Har en gammal 2-våningskåk från 1800-talet, Ca 45 kvm per plan, och jag tänker byta ut en gammal braskamin på ovanvåningen mot en ny sådan.
Jag har en ny luftvärmepump på nedervåningen så denna kamin är i första hand till för att stödelda.
En braskamin idag verkar ju vara en hyfsad investering, tittar man på annonser så är det svårt att hitta något under 30 papp.
Vad ska man välja för modell/tillverkare som är prisvärd ?
Alla tips mottages med tacksamhet.
: o)
 
mest ekonomiskt är att behålla den du har, ..
bild?
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
mest ekonomiskt är att behålla den du har, ..
bild?
Den är sopslut, sotaren flinade länge när han såg den.
Ska det eldas måste det vara i något annat :D
 
Morsö Ekorre
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
J JanneGuleböj skrev:
Hej !

Har en gammal 2-våningskåk från 1800-talet, Ca 45 kvm per plan, och jag tänker byta ut en gammal braskamin på ovanvåningen mot en ny sådan.
Jag har en ny luftvärmepump på nedervåningen så denna kamin är i första hand till för att stödelda.
En braskamin idag verkar ju vara en hyfsad investering, tittar man på annonser så är det svårt att hitta något under 30 papp.
Vad ska man välja för modell/tillverkare som är prisvärd ?
Alla tips mottages med tacksamhet.
: o)
Jag har tittat på kratki från Polen. Tycker deras gjutjärn kaminer har hyfsat priser.

https://kratki.com/eu/home-heating/wood-burning-stoves/cast-iron-wood-burning-stoves

Till slut valde jag en Jötul F200, pga det kräver bara 50mm avstånd till brännbar väg. Var ok pris då det hade kampanj runt norska national dagen.
 
Du kan titta på "prity" som märke. Dom är prisvärda om man hittar rätt ställe att handla ifrån ...
 
Om kaminen är tänkt att understödja luftvärmepumpen under kalla dagar borde den väl placeras på nedervåningen? Gärna i närheten av luftvärmepumpen. Värme stiger ju ändå uppåt.
 
  • Gilla
JanneGuleböj och 1 till
  • Laddar…
Jag hade vedspis i köket, placerat så att LVP blåste "förbi" den in i resten av huset. Kan man få till något sådant så är det perfekt. Just den pumpen fortsatte dessutom blåsa med fläkten om man önskade även om pumpen inte behövde gå, vet inte om det är brukligt men det var bra i det här fallet. Tror det var en Fujitsu-pump.
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
Ett förslag är att du får ta lite tid på dig och besöka olika ÅF på kaminer.

Det finns alltid någon kamin de vill ersätta med någon ny modell i deras utställningar.

Jag hade jätte tur, åkte runt till olika ÅF och tittade på olika modeller och min äkta hälft pekade på en kamin och utropade glatt -den ska vi ha! vilket jag tyckte, "eller hur! vi har inte vunnit på lotto".

Vi fick den för en fjärdedel av priset, pga att ägaren av butiken inte gillade säljaren av fabrikatet, Dansk tillverkare välkända och i täljsten.

Visst jag fick frakta 1 ton kamin 500 km men det var det värt.
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.