Jag har en helt vanlig asfalterad garageuppfart för två bilar. Kan jag beställa ett tipplass (15 ton) matjord som får tippas direkt på uppfarten (när jag flyttat bilarna) eller kommer jag att förstöra / trycka ner asfalten? Jorden är det sen tänkt att jag ska flytta under veckan.

Jag har tyvärr ingen aning om vad som ligger under asfalten, den anlades för säkert 20 år sedan.
 
Klart du kan.

2 bilar minst 3 ton vars vikt fördelas på 8 handflator ( däckens markyta).
Har du problem med att asfalten trycks ner där?
15 ton fördelat på den yta två bilar upptar (låt oss säga 15 m2) blir 1 ton per m2, sprider du ut det mer sjunker vikten.
Dessutom är jämnt fördelad vikt mycket bättre än punktbelastning som sker med däcken.
 
Redigerat:
  • Gilla
eBoussard och 3 till
  • Laddar…
B
Tror möjligen problemet är själva leveransen med lastbilen. Vi har en sämre väg, som tydligt rör på sig lite varje gång en tung lastbil åker på vägen.

Har asfalten t.ex. idag djupa hjulspår eller andra tecken på att underlaget under asfalten inte är 100% bra kanske man ska fundera. Men ser asfalten hyggligt bra ut hade jag inte oroat mig för asfalten.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tror möjligen problemet är själva leveransen med lastbilen. Vi har en sämre väg, som tydligt rör på sig lite varje gång en tung lastbil åker på vägen.

Har asfalten t.ex. idag djupa hjulspår eller andra tecken på att underlaget under asfalten inte är 100% bra kanske man ska fundera. Men ser asfalten hyggligt bra ut hade jag inte oroat mig för asfalten.
Behövs ingen BK1 väg för detta
det går att köra i lera det har jag gjort åtskilliga ggr i örebro och karlskoga blir bara värre för varje vända
 
B
returen returen skrev:
Behövs ingen BK1 väg för detta
det går att köra i lera det har jag gjort åtskilliga ggr i örebro och karlskoga blir bara värre för varje vända
Ja, och det är just potentiella skador på asfalten som är risken. Precis som du säger är det inga problem att leverera på en en lerväg, problemet är ju att leverera utan att skada asfalten.
 
B BSOD skrev:
Ja, och det är just potentiella skador på asfalten som är risken. Precis som du säger är det inga problem att leverera på en en lerväg, problemet är ju att leverera utan att skada asfalten.
det skall vara mycket till för att göra detta, men om överbyggnaden är kass och de lagt asfalten direkt på sjöbotten så varför inte,
 
Tack för input! Jag tog er på orden och fick lasset i förmiddags 😀
 
  • En stor jordhög på en asfalterad uppfart med bilar och hus i bakgrunden under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Andy1000 skrev:
Tack för input! Jag tog er på orden och fick lasset i förmiddags 😀
ser inte ut som 15t mer typ 8-9
fick du vågkvittot?
 
Nä, bara leveranskvitto tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.