Hej!

Avser byta radiatortermostater i 50talshuset men ser att de nya radiatorventilerna (danfoss ra-n 10 3/8") jag fått har fel dimensioner, verkar gälla både gänga och höjd, jämfört med de gamla. De nya radiatorventilerna har 3/8" både ut och invändig gänga. På bifogad bild ser de även ut vara för korta.

Inloppet från huset har 1/2" gänga, tänkte det skulle funka med en förminskningsnippel 1/2" till 3/8" men då blir ventilen för hög.

Verkar även som att gamla ventilens utlopp mot elementet är en 1/2", till skillnad från den nya ventilens 3/8".

Vad är enklaste lösningen för att få dit termostaterna? Finns det någon koppling till mina nya ventiler på 3/8" ut/inv.gänga som skulle funka, eller behöver jag skaffa nya ventiler med 1/2" gängor in/utv? Kommer höjden i så fall stämma eller har de samma höjdmått som 3/8"
Radiatorventil av metall med röd termostatdel och märkningar, som håller på att installeras på vitmålat rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bästa alternativet är byte de nyköpta ventilerna till M26/G15-varianten.

Andra alternativet är att byta radiatorböjen till M22/G10-varianten, troligen behöver även tilloppsröret under ventilen kapas och gängas.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bästa alternativet är byte de nyköpta ventilerna till M26/G15-varianten.

Andra alternativet är att byta radiatorböjen till M22/G10-varianten, troligen behöver även tilloppsröret under ventilen kapas och gängas.
Tack för svar, om ventilerna byts till m26/g15-varianten, undkommer jag kapning/förlängning och gängning i så fall? Dvs är de något högre (men inte för höga) än g10varianten
 
Redigerat:
Dagens M26/G15-ventil har samma storlek som den som sitter.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.