Hej alla kunniga!

En firma håller på f.n. att renovera vårat hus från 40talet här ute på landet och har bl.a. rivit det gamla kutterspåns-taket för att lägga isolering direkt mot innertaket och då få fram synliga takstolar OCH få fram "trekants" fönstret som ni ser på bild. Fönstret installerades av föregående ägare på kutterspåns-vinden för en sisådär 15 år sen.
Min första fråga är, hur tjockt skulle ni isolera och hur mycket luftspalt bör jag ha? Ligger ett falsat plåttak ovanpå.

Sen till problemet som är att fönsterkarmen mäter 23cm från innertaket (så blir för lite isolering där) och nederkanten av fönstret ligger ju precis vid under-ramen på takstolen så svårt att sänka ner fönstret utan att det täcks.

Skulle gärna ta emot tips och idéer på hur ni skulle lösa detta. Enda tanken jag själv har är att kanske behålla platsen för fönstret och göra som en vinkel i taket som möter fönstret där man har då kanske har lite mindre isolering bara just ovanför fönstret, lite slarvigt förklarat.

Gissar att ta bort under-ramen på takstolen och bygga om den samt sänka fönstret blir en väldigt kostsam historia och det vill jag helst undvika.
Som sagt, skulle uppskatta era tankar vad som skulle funka kostnadseffektivt och så snyggt som möjligt. Förstår att det inte alltid går hand i hand men ni hajar. :D

//Bästa
Richard
 
  • Synliga takstolar och trekantigt fönster inbyggt i vinden på en renovering av ett hus från 1940-talet. Fönstret sitter ovanför två vanliga fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trekantsfönster monterat på en vind med exponerade takstolar och utsikt mot en grön skog, sett från insidan av ett renoverat hus från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med "innertak" menar du alltså insidan på råsponten?

Mindre än 250 mm skulle inte jag isolera och då skulle jag nog ha 70 mm luftning.

Att ha kvar gavelfönstret verkar besvärligt.
 
S Stubai skrev:
Med "innertak" menar du alltså insidan på råsponten?

Mindre än 250 mm skulle inte jag isolera och då skulle jag nog ha 70 mm luftning.

Att ha kvar gavelfönstret verkar besvärligt.
Tack för svar! Just precis, insidan på råsponten mäter 23cm till överkanten på gavelfönstret.
Lite rädd för det svaret då den ger just det där extra ljusinsläppet vi vill ha. Fick f.ö. samma svar från firman som bygger hos oss om att ta bort fönstet. Hmm…
 
R richard_s skrev:
Tack för svar! Just precis, insidan på råsponten mäter 23cm till överkanten på gavelfönstret.
Lite rädd för det svaret då den ger just det där extra ljusinsläppet vi vill ha. Fick f.ö. samma svar från firman som bygger hos oss om att ta bort fönstet. Hmm…
Hur är ytterväggen reglad?
Jag tror inte att det är överdrivet mycket jobb att flytta ner fönstret.
Eftersom utsidan på taket redan är bandtäckt så känns det som en tråkig lösning att höja taket, annars är det ofta ett gott alternativ om taket ändå ska bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.