Tänkte att det är på sin plats i detta eminenta forum att samla litet erfarenheter kring det här med snabblim, superlim, det som rent tekniskt brukar benämnas cyanoakrylatlim.

De har en tendens att bli oanvändbara pga ålder dessa tuber. Av en händelse gick jag förbi en binge på jula där det fanns superlim för fem spänn. Plockade på mig detta, tänkte att man vet aldrig vad man kanske kan ha det till.

Dag 1 efter köpet, superlimmade ihop ett antal 20 mm VP-rör via skarvmuffar - ville ha sådana med fjäder men det fanns inte - till en specialgrej, trycka igenom under en 10 meters vägtunnel med mycket bråte i. Fantastiskt nog funkade det trots en del våldande, skjuvande, bankande, det höll ihop!

Dag två, skulle montera ihop en hängmatteställning från Ikea. Alla skruvar gick fint utom en som krånglade, där blev det att gängmuffen började rotera så gick inte att få fast den skruven. Guess what? Superlimmet... satte fast gängmuffen på typ en minut och det var som det vore fastsvetsat, inga problem sedan.

Dag tre efter inköpet (av denna enda 5 kr pyttelilla tub) så uppenbarade sig ytterligare en applikation: fodralet till mitt iofs tråkiga digitala skjutmått har jag retat mig på länge, blivit sprucket i gångjärnen. Man vill gärna ha ett intakt fodral till detta. Och vad gjorde jag precis nyss... jo limmade ihop fodralet så det blev som nytt! Sedan är det en annan sak att retar mig på den extremt korta livslängden på batteriet LR44 i denna, men litet därför jag vill ha fodralet så man kan plocka ur batteriet och lägga det så man kan plocka i det smidigt när man behöver skjutmåttet.

Har nog aldrig i hela mitt liv haft så mycket nytta av ett fem-kronors spontanköp på Jula. Vem vet om det dyker upp något ytterligare imorrn, det finns litet kvar i den lilla tuben :)

Mata gärna på med fler intressanta applikationer av denna magiska substans, superlimmet!
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
På den tiden det var vanligt med fasta telefoner var det väldigt bra för att limma fast luren i själva telefonen. Fungerar även bra för att limma fast muggar på bordskivan.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
När du tröttnat på att behöva vänta (några sekunder... ) kan du köpa acceleratorspray, som antingen appliceras på en av ytorna (och lim på den andra), och/eller på fogen efter att ytorna satts samman. Det är användbart då och då.

Du ska även förvara tuberna i kylskåpet, så håller de längre. Mer trögflytande såklart, men det går ju att rumstemperera innan med viss framförhållning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Råkade ut för en liten superlim-incident idag... skulle ladda en sån där billig 5-kronors superlim från Jula med medföljande munstycken. Tyvärr öppnade den sig i botten och hävde ur sina 5 gram superlim i vänsternäven, lagom skoj. Kände att det blev kladdigt och märkligt varmt.

Bla förlovningsringen blev riktigt rejält fastlimmad, tänkte att prio ett är att få bort denna, tråkigt om den behöver klippas om man får en allergisk reaktion på cyanoakrylaten. Var ett jäkla meck att få bort den, med diskmedel och matolja fixade den biten, superlimmat var det ganska rejält...

Frugan googlade litet på detta och hittade en bra fix, sätt näven i vatten en halvtimme så huden blir sådär lagom blöt, enklare att pilla loss limmet då. Effektiviserade genom att sätta näven i en nitrilhandske, blir samma sak.

Allt gick fint, inga allergiska reaktioner alls. Strängt taget använder man ju cyanoakrylat för att limma ihop sårkanter så kan inte vara särskilt bekymmersamt.

En hel del pillande för att få bort cyanoakrylaten men det gick bra, hade även på en bra nattkräm avsett för ansikte. Allt lossade fint.

Förlovningsringen fick bada litet i ren aceton en halvtimme sedan lossade allt.

Ordningen återställd efter alla klantigheter :)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
När du tröttnat på att behöva vänta (några sekunder... ) kan du köpa acceleratorspray, som antingen appliceras på en av ytorna (och lim på den andra), och/eller på fogen efter att ytorna satts samman. Det är användbart då och då.

Du ska även förvara tuberna i kylskåpet, så håller de längre. Mer trögflytande såklart, men det går ju att rumstemperera innan med viss framförhållning
Cyanoacrylat härdar när vatten bryter ner fördröjningsmedlet i limmet.

En utmärkt produkt som knappt kostar något är

En mycket vanlig hemmafix är bikarbonat/bakpulver och vatten.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
I mitt fall var du ju att så smidigt som möjligt av-limmifiera händer, ringar... men gick bra till slut från fuktpåslag via nitrilhandske, aceton på ringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Limmar gummilister på jobbet i fryslager med Loctite 406, alltså i 15-25 minusgrader.
Funkar märkligt nog utmärkt, lite frost/fukt på listen minskar häfttiden.
Har man limmat ihop 2 lister, fästyta ca 3 mm 2 cm långt och sen drar i listen tills den går av, är det inte limskarven som släpper, utan gummit som går av.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Cyanoacrylat härdar när vatten bryter ner fördröjningsmedlet i limmet.

En utmärkt produkt som knappt kostar något är
[media]
En mycket vanlig hemmafix är bikarbonat/bakpulver och vatten.
Sant. Sprayen man kan köpa är säkerligen "något vanligt" som säljs för 5x så mycket.

Ungefär som "vallaväck" för skidor, som påminnet om vanlog avfettning men kostar 10 ggr så mycket :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker Biltemas kombo med stor tub och accelerator funkar bra, tar många användningar innan den kladdat igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.